سیدمحمد میرزامحمدزاده

اعضای ارشد دموکرات‌های آمریکا روز یکشنبه (یکم اردیبهشت ماه) اذعان کردند که در به روی استیضاح دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده باز است؛ اما قبل از اجرایی شدن این استیضاح، آن‌ها باید در مورد اینکه آیا وی در پرونده روسیه رابرت مولر، بازرس ویژه، مانع اجرای عدالت شده است یا خیر، روند تحقیقات خود را کامل کنند.

رهبران این حزب، 18 ماه پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا (سیزدهم آبان 98) در حال بررسی استیضاح هستند، اگرچه برخی لیبرال‌های برجسته خواستار آغاز فرایند برکناری ترامپ از ریاست‌جمهوری پس از انتشار نسخه نهایی گزارش مولر در روز پنج‌شنبه (29 فروردین ماه) شدند.

جرولد نادلر، رئیس کمیته قضایی مجلس آمریکا، کمیته‌ای که فرایند‌های استیضاح را دنبال می‌کند،  در مصاحبه با شبکه خبری NBC آمریکا، عنوان کرد که دموکرات‌ها تحقیقات خود را در مورد ترامپ در کنگره پیش می‌برند و باید دید حقایق ما را به کدام سو می‌کشاند. اثبات ممانعت از اجرای عدالت می‌تواند منجر به استیضاح ترامپ شود.

نسخه آماده چاپ گزارش مولر در مورد دخالت روس‌ها در انتخابات سال 2016 ریاست‌جمهوری آمریکا، محصول 22 ماه تحقیق است که مثال‌های فراوانی در آن وجود دارد که نشان می‌دهد ترامپ تلاش داشته روند تحقیقات مولر را منحرف کند. هرچند ادعای اینکه ترامپ در جرایم نقش داشته است، در نهایت به نتیجه نمی‌رسد، اما وی را نیز از اتهام مبرا نمی‌کند.

مولر همچنین در گزارش خود عنوان می‌کند که کنگره قدرت لازم را برای بررسی اینکه آیا ترامپ از قانون تخطی کرده است یا خیر، در اختیار دارد؛ دموکرات‌ها نیز عنوان کرده‌اند که این مسئله ظرف چند هفته آتی مورد بحث قرار می‌گیرد.

آدام شیف، رئیس‌ کمیته اطلاعات مجلس نیز در برنامه اخبار فاکس یکشنبه گفت: این تصمیم تبعات بسیاری را به دنبال دارد و من تا زمانی که به صراحت در مورد آن مطلع نشوم از اظهار نظر در اینباره خودداری می‌کنم.

دموکرات‌ها که کنترل مجلس نمایندگان آمریکا را در اختیار دارند، بعد از ظهر روز دوشنبه (دوم اردیبهشت ماه) به وقت آمریکا برنامه مذاکره تلفنی داشتند تا گام‌های بعدی را در واکنش به گزارش مولر برنامه‌ریزی کنند. نانسی پلوسی، سخنگوی مجلس نمایندگان هفته گذشته طی نامه‌ای به قانون‌گذاران آمریکایی در مورد این کنفرانس تلفنی خبر داد و از آن‌ها خواست تا در این بحث حیاتی شرکت داشته باشند.

ترامپ که پیش‌تر تحقیقات مولر را شکار ارواح خوانده بود، گزارش این تحقیقات را اثبات بی‌گناهی خود دانست. او همچنین خواستار تحقیقی در مورد این شده که چرا از ابتدا پلیس فدرال این تحقیقات را آغاز کرده و دموکرات‌ها را در اینباره مقصر خوانده است

نادلر، روز جمعه (30 فروردین ماه) با ارسال احضاریه‌ای از وزارت دادگستری خواست تا نسخه کامل و ویرایش نشده گزارش مولر و شواهد مرتبط با آن را تا تاریخ اول ماه می (یازدهم اردیبهشت ماه) تحویل دهد. وزارت دادگستری این درخواست را نابهنگام و غیرضروری خوانده است.

نادلر عنوان می‌کند که دموکرات‌ها پیش از هرگونه نتیجه‌گیری خواهان شنیدن اظهارات مولر و ژنرال ویلیام بار، دادستان کل هستند که قرار است اوایل ماه می (اواسط اردیبهشت) در کنگره آمریکا شهادت بدهد. نادلر همچنین گفته که از دونالد مک‌گاهن، بازرس پیشین کاخ سفید خواسته است که برای شهادت به کنگره برود.

جمهوری‌خواهان همچنان در کنار ترامپ هستند و انتظار نمی‌رود که تلاش برای استیضاح وی در مجلس سنا که در دست اکثریت جمهوری‌خواه است، به نتیجه برسد.

ترامپ که پیش‌تر تحقیقات مولر را شکار ارواح خوانده بود، گزارش این تحقیقات را اثبات بی‌گناهی خود دانست. او همچنین خواستار تحقیقی در مورد این شده که چرا از ابتدا پلیس فدرال این تحقیقات را آغاز کرده و دموکرات‌ها را در اینباره مقصر خوانده است.

وی در حساب توئیتری خود نوشت: چطور شما رئیس‌جمهور جمهوری‌خواهی را به دلیل جرایمی که از سوی دموکرات‌ها رخ داده مورد تحقیق قرار می‌دهید؟

سناتور الیزابت وارن اولین پیشگام برجسته نامزدی انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 آمریکا در جبهه دموکرات بود که خواهان فرایند استیضاح شد؛ وی روز جمعه (30 فروردین ماه) گفت: جدیت این گمراهی، آغاز این استیضاح را غیرقابل اجتناب می‌کند.

نسخه آماده چاپ گزارش مولر در مورد دخالت روس‌ها در انتخابات سال 2016 ریاست‌جمهوری آمریکا، محصول 22 ماه تحقیق است که مثال‌های فراوانی در آن وجود دارد که نشان می‌دهد ترامپ تلاش داشته روند تحقیقات مولر را منحرف کند

جولیان کاسترو، دبیر کنگره سابق آمریکا در زمان باراک اوباما، یکی دیگر از پیشتازان انتخابات 2020 نیز در این‌باره به وارن پیوست.

الیجا کامینگ، رئیس کمیته نظارت بر دموکرات‌های مجلس البته عنوان کرد که من هنوز به آن‌ها نپیوسته‌ام.

وی به شبکه خبری سی‌بی‌اس گفت: کنگره باید گزارش‌های مالی ترامپ و مقصودهای مولر در تهیه گزارشش را در این رویه در نظر بگیرد. حتی اگر جمهوری‌خواهان مجلس سنا جلوی تلاش استیضاح دموکرات ها را در نهایت بگیرند، فکر می‌کنم که تاریخ برای ما که برای حفظ قانون اساسی ایستاده‌ایم لبخند بزند.

تیم رایان یکی دیگر از دموکرات‌های نامزد ریاست‌جمهوری عنوان کرد که این حزب منتظر است تا زمانی که چندین روند تحقیق مختلف در مورد ترامپ به نتیجه برسد تا شانس پرده برداشتن از شواهد بیشتر را به‌دست آورد.

وی در شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت: اجازه بدهید فرایند روند خود را طی کند.

در حالی که گروه ترامپ پیش‌تر عنوان کرده بود که گزارش مولر را رد می‌کند، رودی جولیانی، گفت که این اقدام قریب‌الوقوع نیست.

وی که حامی ترامپ است در برنامه خبری شبکه فاکس نیوز گفت: ما چنین برنامه‌ای داشتیم تا در صورت نیاز اجرا کنیم، اما تاکنون فکر نمی‌کنیم به اینکار نیاز داشته باشیم.