سینا سبزیان

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده به مقامات نظامی ونزوئلا هشدار داد که حامی خوان گوایدو، رئیس‌جمهور خودخوانده ونزوئلا باشند و اجازه ورود کمک‌های بشر دوستانه را به این کشور بدهند.

درحالی‌که کمک‌های بشر دوستانه در مرز ونزوئلا متوقف شده‌اند، ترامپ در جریان یک سخنرانی در ایالت میامی آمریکا، نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا را دست‌نشانده کوبا خواند و به مقاماتی که به وی کمک می‌کنند گفت: چشم همه دنیا بر شما است. این سخنرانی آخرین تلاش ترامپ برای متمرکز کردن فشار عمومی بر رئیس‌جمهور ونزوئلا، پس از مجموعه‌ای تحریم‌های سخت علیه این کشور و همچنین مانورهای دیپلماتیک به‌منظور بیرون راندن مادورو از قدرت بود. سایت تحلیلی پولتیکو در تشریح این سخنرانی نوشت، ترامپ در جریان این سخنرانی گفت: دو روز پیش، اولین هواپیمای C-17 ناوگان هوایی ایالات‌متحده در کلمبیا که حامل کمک‌های حیاتی شامل غذا برای کودکان خردسال ونزوئلایی، در کلمبیا به زمین نشست. بدبختانه مادوروی دیکتاتور جلوی ورود این کمک‌های نجات‌دهنده به‌ کل کشورش را گرفت. او ترجیح می‌دهد گرسنگی مردمش را ببیند به‌جای آنکه به آن‌ها کمک کند.

وی افزود: مادورو یک وطن‌پرست ونزوئلایی نیست، او عروسک خیمه‌شب‌بازی کوبا است.

ترامپ خطاب به مقامات ارتش ونزوئلا به آن‌ها هشدار داد اجازه دهند کمک‌های بشردوستانه آزادانه به این کشور قحطی‌زده وارد شوند.

وی افزود: شما نباید از دستورات مادورو پیروی کنید. ترامپ انگشت اتهام خود را نه فقط به سمت مادورو بلکه به گفته خودش به سمت تعداد انگشت‌شمار مقامات ارشد رژیم مادورو گرفت که متهم به غارت مردم هستند.

ترامپ با هشدار به مقامات نظامی که همچنان با حمایت مادورو آینده خود را به خطر می‌اندازند گفت: ما می‌دانیم که آن‌ها چه کسانی هستند و کجا میلیاردها دلاری را که دزدیده‌اند مخفی کرده‌اند.

وی ادامه داد: ما در مورد یک انتقال قدرت مصالحه‌آمیز صحبت می‌کنیم، بااین‌حال همه گزینه‌ها روی میز هستند.

همچنان که ترامپ به حکومت مادورو نهیب می‌زد، اشاره کرد که ونزوئلا نمونه بارزی از خطرات سوسیالیسم است و پا را فراتر گذاشت و همه حکومت‌های سوسیالیست در نیمکره غربی را محکوم به سقوط دانست.

وی گفت: غروب سوسیالیسم در نیم‌کره غربی فرا رسیده است. روزهای سوسیالیسم و کمونیسم به شماره افتاده‌اند؛ این موضوع نه‌تنها در ونزوئلا بلکه در نیکاراگوئه و کوبا نیز اتفاق می‌افتد.

ترامپ با امتناع از چسباندن سیاست‌های دموکرات‌های کشورش به دولت سوسیالیست ونزوئلا همچون دفعات گذشته، به‌طور مختصر سخنرانی خود در مورد ونزوئلا را به سمت سیاست‌های داخلی کشاند و سوگند خورد که ایالات‌متحده هیچ‌وقت یک کشور سوسیال نمی‌شود. وی در پایان سخنرانی خود گفت: باید به آن‌ها که تلاش می‌کنند سوسیالیسم را بر ایالات‌متحده اعمال کنند، یک‌بار دیگر پیام شفافمان را بگویم: آمریکا هیچ‌وقت یک کشور سوسیالیست نخواهد بود.

ایالات‌متحده و ده‌ها کشور دیگر ماه گذشته میلادی،‌ هم‌زمان با افزایش تنش‌های سیاسی،‌ اقتصادی و بحران انسانی، گوایدو، رئیس مجلس نمایندگان ونزوئلا را به‌عنوان رئیس‌جمهور موقت برحق ونزوئلا به رسمیت شناخت. مخالفان ونزوئلایی و حامیان بین‌المللی آن‌ها بر این باورند که انتخاب دوباره مادورو به‌عنوان رئیس‌جمهور غیرقانونی است چراکه انتخابات عمومی یک کلاه‌برداری بود و قانون اساسی کشور به رئیس‌ مجلس اجازه می‌دهد تا زمان برگزاری انتخابات دوباره به‌عنوان رئیس‌جمهور موقت عمل کند.

اواخر ماه گذشته میلادی ایالات‌متحده یکی از مهم‌ترین تحریم‌های اقتصادی خود را علیه ونزوئلا اعمال کرد. این تحریم‌ها شرکت ملی نفت کشور را به‌منظور براندازی رژیم مادورو هدف قرار دادند؛ اما مادورو تاکنون هیچ نشانه‌ای برای کناره‌گیری از خود بروز نداده است.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی ترامپ روز جمعه (26 بهمن ماه) به خبرنگاران گفت بسیاری از مقامات نظامی ونزوئلا در حال مذاکره با مخالفان هستند.

وی گفت: من شگفت‌زده نخواهم شد اگر در هفته‌های آتی مقامات ارشد نظامی گوایدو را به رسمیت بشناسند یا کشور را ترک کنند.

پیش از سخنرانی ترامپ در روز دوشنبه، بولتون عنوان کرد ایالات‌متحده خوشحال می‌شود با مادورو یا هر کس دیگری در رژیم سابق خود برای راهبرد شرایط خروج از ونزوئلا مذاکره کند.

وی بابیان اینکه همه گزینه‌های ایالات‌متحده روی میز است، افزود: هیچ تلاشی برای استفاده از نیروی نظامی برای رساندن کمک‌های بشردوستانه وجود ندارد. کمک‌هایی که دولت ونزوئلا از ارائه مجوز برای ورود آن‌ها امتناع کرده است. ترامپ پیش‌تر با حمله به وضعیت بغرنج ونزوئلا آن را یک بحران سیاسی در این کشور خوانده بود و در سخنانی اغراق‌آمیز به رأی‌دهندگان دموکرات کشورش هشدار داده بود که سیاست‌های دموکرات‌ها آمریکا را به ونزوئلایی دیگر تبدیل می‌کند.

ترامپ در یادداشتی که برای روزنامه یو‌اس‌ای‌ تودی، پیش از برگزاری انتخابات میان‌دوره کنگره آمریکا در سال 2018 نوشت، اذعان کرد: دموکرات‌های جدید، سوسیالیست‌های رادیکالی هستند که قصد دارند مدل اقتصادی ونزوئلا را در آمریکا به اجرا بگذارند.

در جریان انتخابات میان‌دوره آمریکا که اواخر سال 2018 میلادی برگزار شد، دموکرات‌ها توانستند با اختلافی اندکی مجلس نمایندگان آمریکا را از دست جمهوری‌خواهان هم حزب ترامپ بربایند و درعین‌حال مجلس سنا همچنان در دست جمهوری‌خواهان باقی ماند. کنگره آمریکا متشکل از دو مجلس نمایندگان و سنا است.