مریم علامه‌زاده

دو شکست پیاپی در مجلس سنا برای بازگشایی دولت، نشان می‌دهد که دونالد ترامپ دیگر حتی نمی‌تواند روی اکثریت جمهوری‌خواهان برای حمایت از وی، حساب باز کند.

به نظر نمی‌رسد دونالد ترامپ این موضوع را درک کرده باشد، اما اهرم‌های فشار او برای تداوم تعطیلی دولت، پس از شکست دو رأی‌گیری برای بازگشایی دولت در روز پنج‌شنبه (چهارم بهمن ماه)، دیگر زوری ندارند. حالا سؤال اینجاست: آیا میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت و جمهوری‌خواهان سنا اجازه می‌دهند که او همچنان خلاف جریان شنا کند و آرام‌آرام درحالی‌که مردم از عواقب تعطیلی دولت در رنج هستند، حامیانش را از دست بدهد یا آن‌که درنهایت به این بحران و آشفتگی پایان می‌دهند؟

بلومبرگ در تحلیلی به بررسی این موضوع پرداخت و نوشت: اول از همه باید بدانیم سنا چه‌کاری کرده است. نه طرح ترامپ و نه طرح جایگزین دموکرات‌ها هیچ‌کدام موفق به کسب 60 رأی موردنیاز برای شکست دیگری نشدند؛ اما دو جمهوری‌خواه تام کاتن از آرکانزاس و مایک لی از یوتا با لایحه ترامپ مخالفت کردند و در مقابل صرفاً یک دموکرات، جو مانشین، از ویرجینیای غربی با وی همسو شد. با توجه به غیبت یک دموکرات و دو جمهوری‌خواه مجموع آرا به طرح ترامپ به 50 در مقابل 47 رسید. نکته طرح ترامپ این بود که ظاهراً او می‌تواند با انتخاب معیارهایی که بیشتر مصالحه به شمار می‌روند، تعداد بیشتری از دموکرات‌ها را با خود همسو کند. هرچند که با توجه به‌اضافه شدن محدودیت‌ها به پناه‌جویی و وضعیت حفاظت موقت و ارائه محافظت محدود انگیزه کمی برای دموکرات‌هایی باقی ماند که به دنبال یک توافق بودند. در عوض این آرا نشان داد  راه ساده‌ای برای پذیرش شرایط ترامپ وجود ندارد؛ موضوعی که هزینه کمی برای دموکرات‌ها به همراه داشت (از دست دادن یک رأی دموکرات‌ها) و در مقابل برای ترامپ گران تمام شد و دو جمهوری‌خواه را از دست داد.

در مقابل طرح دموکرات‌ها به‌منظور بازگشایی دوباره دولت تا زمان تداوم مذاکرات برای امنیت مرز که به‌راحتی رأی مجلس نمایندگان را از آن خود کرد، اقبال خوبی در سنا داشت و شش جمهوری‌‌خواه به دموکرات‌ها پیوستند و آرا را به 52 در مقابل 44 رساندند؛ هرچند که تا 60 رأی موردنیاز فاصله داشت، اما حداقل اکثریت بود و از طرح ترامپ بیشتر رأی آورد.

بااین‌وجود دولت آمریکا همچنان تعطیل می‌ماند و اکثریت جمهوری‌خواه سنا موفق شد سریع‌ترین راه برای بازگشایی دولت را مسدود کند، معیاری که به عقیده بسیاری ثابت می‌کند مسائل حزبی در کرسی‌های کنگره ارجحیت دارد.

اگر یک کاخ سفید متعادل وجود داشت، حالا باید شاهد پایان این بازی می‌بودیم؛ نوعی از مصالحه که در آن رئیس‌جمهور می‌توانست مدعی شود به توافقی رسیده و مجالس نمایندگان و سنا هردو با اکثریت به چنین مصالحه‌ای رأی مثبت می‌دادند.

پس‌ازاین رأی‌گیری صحبت‌هایی از یک لایحه بودجه سه‌هفته‌ای برای تداوم مذاکرات مطرح شد. مک‌کانل و چاک شومر ظاهراً در تلاش بودند به‌نوعی از توافق دست‌یابند. هشت نماینده جمهوری‌خواه سنا از چنین طرحی استقبال کردند، احتمالاً بعد از رأی‌گیری‌ها این تعداد افزایش نیز داشته باشد.

هرچند که ترامپ در واکنش به این آرا خواستار شد که هر توافق کوتاه مدتی برای بازگشایی شامل تأمین ساخت دیوار وی باشد. از این اظهار نظر می‌توان نتیجه گرفت که او کلاً متوجه موضوع نشده است. او رأی یک دموکرات به نفع طرح خود را به فال نیک گرفته و از کاسته شدن دو رای جمهوری‌خواهان چیزی درک نکرده است؛ او حتی مسئله شکست در رأی برای طرح جایگزین دموکرات‌ها را نیز نفهمیده است.

باوجوداین نتایج، کاخ سفید خود را برای تهیه پیش‌نویسی به‌منظور اعلام وضعیت فوق‌العاده در مرز جنوبی آماده می‌کند. دموکرات‌ها اظهار آمادگی برای مذاکره کرده‌اند، آن‌ها درمجموع 5.5 میلیارد دلار برای امنیت مرز در سال آتی در نظر دارند، اما معتقدند این هزینه باید برای حفاظت از فناوری‌های هوشمند استفاده شود و نظام مهاجرات کلی را بهبود ببخشد.