یک سناتور آمریکایی گفته رئیس‌جمهور این کشور در حال تجدیدنظر در تصمیمش درباره نحوه خروج نظامیان آمریکایی از سوریه است.

سناتور ارشد آمریکایی بامداد دوشنبه (دهم دی‌ماه) بعد از دیدار با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا از تغییراتی در برنامه او برای خارج کردن نظامیان آمریکایی از سوریه خبر داد. 

طبق گفته‌های لیندسی گراهام، عضو کمیته نیروهای مسلح مجلس سنا ترامپ قصد دارد به بهانه اتمام مأموریت ادعایی شکست داعش، برنامه خروج نظامیان آمریکا از سوریه آهسته‌تر از آنچه قبلاً وعده داده بود پیش ببرد.  

به نوشته خبرگزاری فرانسه، این سناتور آمریکایی بعد از یک ضیافت نهار دوساعته با ترامپ، در بیرون کاخ سفید به خبرنگاران گفت: رئیس‌جمهور ضرورت اتمام این وظیفه شکست داعش را درک می‌کند.

رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه ۱۹ دسامبر  (۲۸ آذرماه)  با بیان این ادعا که فرایند شکست داعش به اتمام رسیده اعلام کرد دو هزار نیروی نظامی آمریکا از سوریه خارج می‌شوند. از زمان اعلام این خبر، تقویم‌های زمانی مختلفی درباره اجرای این دستور ارائه شده است. 

مقام‌های آمریکایی اندکی بعد از اعلام خبر خروج نظامیان این کشور از سوریه گفته بودند این فرایند ۳۰ روز به‌طول خواهد انجامید؛ باوجوداین، ای‌بی‌سی‌‌نیوز پنجشنبه هفته قبل (ششم دی ماه) گزارش داد ارزیابی مقام‌های پنتاگون در حال حاضر این است که سرعت خروج بسیار کندتر خواهد بود و ممکن است چند ماه طول بکشد.

سناتور گراهام که از حامیان سیاست‌های ترامپ است اما در روزهای گذشته به اصلی‌ترین منتقد تصمیم او برای خروج از سوریه تبدیل شده بود، گفت: بعد از رایزنی با رئیس‌جمهور و رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، جوزف دانفورد بهترین احساس را درباره مسیری که در سوریه به‌سوی آن در حرکتیم دارم. فکر می‌کنم داریم اجرای برنامه‌ها را به نحوی هوشمندانه کند می‌کنیم. ولی هدف، همانی است که بود؛ این‌که بتوانیم سوریه را ترک کنیم و اطمینان داشته باشیم داعش هرگز برنمی‌گردد.

وی تصریح کرد: فکر می‌کنم رئیس‌جمهور مصمم است مطمئن شود زمانی سوریه را ترک می‌کنیم که داعش کاملاً شکست خورده باشد. سناتور آمریکایی در توضیحی دیگر درباره سیاست‌های دولت ترامپ در قبال سوریه گفت: فکر می‌کنم در وضعیت توقف موقت قرار گرفته‌ایم تا ارزیابی مجددی داشته باشیم و ببینیم بهترین روش برای محقق کردن هدف رئیس‌جمهور جهت گرفتن پول‌های بیشتر از دیگران و برخوردار شدن از اقدامات بیشتر آن‌ها چیست.

سناتور گراهام بعدازاین گفت‌وگو در جمع خبرنگاران در صفحه توئیترش هم نوشت: «رئیس‌جمهور اطمینان حاصل خواهد کرد هر طرحی برای خروج از سوریه به نحوی انجام می‌شود که موارد زیر را تضمین کند: ۱)داعش برای همیشه شکست خورده باشد؛ ۲) درنهایت، ایران خلاها را پر نکند و ۳) متحدان کرد ما تحت حمایت قرار گیرند. وی همچنین نوشت: ترامپ در حال گفت‌وگو با فرماندهان و همکاری با متحدانمان است تا اطمینان حاصل کند که هم‌زمان با اجرای سیاست خروج از سوریه این سه هدف برآورده می‌شوند.

قبل‌تر‌ از این، گراهام در گفت‌وگویی با سی‌ان‌ان با بیان اینکه با مقام‌های پنتاگون درباره خروج از سوریه صحبت کرده، گفت: ترامپ در حال تجدیدنظر درباره نحوه انجام این کار است.

باوجوداین، ترامپ بعد از مواجهه با سیلی از انتقادات آمادگی‌اش را برای تجدیدنظر در بازه زمانی ۳۰ روزه که در ابتدا برای خروج اعلام شد، نشان داد.

دولت آمریکا از سپتامبر ۲۰۱۴ ( شهریور ماه) به‌عنوان بخشی از راه برد خود برای کمک به معارضان سوری در حال جنگ با دولت مرکزی سوریه نیروهای خود را در این کشور مستقر کرد. 

استقرار نظامیان آمریکایی در حالی انجام ‌شد که باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا از حدود یک سال قبل‌تر سیا را مأمور اجرای یک برنامه مخفیانه با هزینه سالانه ۱ میلیارد دلار برای تسلیح و تجهیز شبه‌نظامیان در حال پیکار با دولت سوریه کرده بود.