مریم علامه‌زاده

آمریکا با رهبری ائتلاف بین‌المللی ضد داعش، در حمله‌ای آشکارا برخی مواضع ارتش سوریه را در بخش شرقی حمص مورد هدف قرار داده است، در واقع این عملیات همسو با اهداف سیاسی این کشور در حمایت از گروه‌های تروریستی با محوریت داعش انجام شده است.

به نقل از یک منبع نظامی ارتش سوریه خبرگزاری دولتی سوریه در گزارشی عنوان کرد که نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا روز یک‌شنبه (یازدهم آذر ماه) در ساعت هشت به وقت محلی موشک‌هایی را به مواضع ارتش سوریه در جبل الغراب در جنوب شهر السخنه در بخش شرقی شهر حمص شلیک کرد‌ه‌اند.

البته مقامات سوری عنوان کرده‌‌اند که این حملات تلفات جانی در پی نداشته است و فقط تأسیسات سوریه از بین‌ رفته است.

به گفته این منابع این مکان محل پایگاه نظامی آمریکا بوده است که رسته‌ای از ارتش سوریه و سایر نیروهای متحد آن‌ها بین السخنه و التنف در نزدیکی پایگاه آمریکایی استقرار داشته‌اند.

بر اساس اظهارات منابع آگاه، نوع موشک‌های شلیک شده چند منظوره هیمارس و تعداد آن‌ها 10 عدد بوده است.

بر اساس اعلام کارشناسان، حمله ائتلاف به رهبری آمریکا یکی از نادرترین حملات در نوع خود بوده است و تا کنون مقامات ائتلاف آمریکایی در ارتباط با مسئولیت این حملات واکنشی نشان نداده‌اند.

نیروهای آمریکایی در منطقه التنف در مرزهای سوریه، عراق و اردن استقرار دارند و به صورت خودخوانده منطقه‌ را به عنوان منطقه بدون سلاح به شعاع 55 کیلومتر ایجاد کرده‌اند و نام آن را منطقه 55 نامیده‌اند.

البته برخی گروه‌های مخالف سوریه ادعا کرده‌‌اند که کاروان نظامی ارتش سوریه در حال عبور از مرز منطقه و تجاوز به آن دیده شده‌اند و در پی آن این حملات شکل گرفته است.

گفته می‌شود جنگنده‌های ائتلاف آمریکا از زمان شکل‌گیری این ائتلاف به طور غیر رسمی بارها خارج از قوانین شورای امنیت، مواضع ارتش سوریه در مناطق التنف و بیابان‌های اطراف سوریه را مورد هدف قرارداده‌اند که تلفات جانی و مالی بسیاری را در پی داشته است.

این ائتلاف به رهبری آمریکا از ماه آگوست سال 2014 میلادی (مرداد 92) به بهانه حضور داعش در این منطقه، به منظور مقابله با آن‌ها شکل گرفت؛ اما شواهد حاکی از آن است که عملیات‌های این ائتلاف بیشتر در جهت حمایت از داعش شکل گرفته تا ابزاری برای اجرای طرح و نقشه‌های خود در منطقه ایجاد کند.

به گفته کارشناسان اگر این حملات هدفمند نبود، با توجه به تجهیزات در اختیار،‌ از بین بردن داعش بسیار زودتر و راحت‌تر صورت می‌گرفت و داعش باید همواره در عملیات‌ شکست می‌خورد؛ اما در مقابل این داعش بود که در عملیات شکست خورده همواره با حمایت از غیب موفق به شکست ارتش سوریه می‌شد و دست به جنایات گسترده علیه غیر‌نظامیان در مناطقی از جمله حومه الحسکه، دیرالزور، رقه و حلب زد. حضور نیروهای بین‌المللی بر اساس قوانین بین‌الملل باید با موافقت همه نیروهای حاضر در منطقه صورت گیرد، این در حالی است که دولت سوریه بارها حضور نیروهای ائتلاف آمریکا را در این منطقه محکوم کرده است.

آمریکا در ابتدای شکل‌گیری حملات مدعی بود که اسد باید از حکومت کناره‌گیری کند و دولت مورد تأیید آمریکا بر سر کار بیاید. اما بعد از آنکه جنایات داعش بر همه روشن شد، آمریکا و همتایانش از این مواضع کوتاه آمدند و حضور اسد را به عنوان رئیس‌جمهور سوریه پذیرفتند.