سینا سبزیان

روز جمعه (شانزدهم آذر ماه)، دادستان‌های دولت آمریکا، دو تفهیم‌نامه در مورد مایکل کوهن منتشر کردند، یکی از آن‌ها از سوی دادستان‌های وزارت دادگستری بخش جنوبی نیویورک و دیگری از دفتر رابرت مولر، بازرس ویژه، بود.

هرچند که آن‌ها به‌ظاهر به‌منظور هدایت دادگاه محکومیت کوهن نوشته‌شده‌اند، اما حاوی پیام بسیار مهم‌تری نیز بودند. این اسناد بیشتر از همیشه، پرونده قضایی علیه ترامپ را آشکار می‌ساختند. تفهیم‌نامه هفت‌صفحه‌ای بازرس ویژه، همسو با اسناد دادگاه اعتراف به جرم مایکل کوهن که هفته پیش ارائه شد حاکی از برنامه زمانی قطعی مولر برای پیش‌ بردن پرونده تحقیقاتی در ارتباط با ترامپ است.

این‌که در ماه سپتامبر سال 2015 میلادی (شهریور - مهر 1394)، ترامپ برای ارتباط به دولت روسیه، کوهن را منصوب کرده است، مورد تأیید دادگاه است. در ماه نوامبر (آبان - آذر) کوهن با یک فرد روسی در تماس بوده که ادعا می‌کرده مورد اعتماد روسیه و قادر به ارائه همبستگی سیاسی و هم‌افزایش در سطح دولتی به کمپین ترامپ بوده است. رابط کوهن به‌طور مرتب ملاقات ترامپ با ولادیمیر پوتین را پیشنهاد می‌کرده است. دیداری که می‌توانست تأثیر عمیق بر برنامه ترامپ به‌منظور ساختن برج ترامپ در مسکو داشته باشد.

این تفهیم‌نامه‌ها حاکی از آن است که کوهن چنین دیداری را پیگیری نکرده است. به این دلیل که او در مورد پروژه مسکو با شخص دیگری در ارتباط بوده است که به عقیده کوهن ارتباطات خود را با دولت روسیه داشته است. در ماه دسامبر همان سال (آذر - دی) کوهن، با آگاهی و تأیید ترامپ، کار با فیلیکس ساتر، یکی از دستیاران ترامپ با رابط روس را در طرح برج ترامپ آغاز می‌کند. در ماه‌های بعدازآن، کوهن مذاکرات خود را با مشاور کرملین آغاز می‌کند. کوهن و ساتر برای دیدار پوتین و ترامپ مذاکره کردند. (این دیدار هیچ‌وقت به وقوع نپیوست) مولر در تفهیم‌نامه خود به خوانندگان اطمینان می‌دهد که کوهن به‌هیچ‌وجه به اختیار خود عمل نمی‌کرده و همواره برای کار در ارتباط با پروژه، با شخص شماره 1 (ترامپ) مذاکره می‌کرده است.

این اسناد بدون آنکه به‌طور مستقیم پرونده‌ای برای موضوع ترامپ ایجاد کنند، به‌طور تلویحی حاکی از تبانی آمریکا و روسیه است. مولر یادآور می‌شود که تلاش‌های کوهن برای ارتباط با روس‌ها که با علم و رضایت ترامپ انجام می‌شده، درزمانی روی‌داده که دولت روسیه در تلاش برای دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بوده است. تمجید مولر از کوهن مبنی بر «همکاری وی با دفتر بازرس ویژه به‌منظور ارائه داده‌های مفید مرتبط با مسائل روسیه که موضوع اصلی تحقیقات مولر است»، درواقع اشاره دیگری به پیش‌روی این پرونده است. برای همه آشکار است که موضوع اصلی تحقیقات مولر بر اساس حکمی که به مولر به‌عنوان بازرس ویژه داده‌شده است: بررسی دقیق و کامل تلاش‌های دولت روسیه برای دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال 2016 و همچنین یافتن هرگونه ارتباط و یا همکاری بین دولت روسیه و اشخاص مرتبط با کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ. اگر داده‌های کوهن بخش اصلی تحقیقات مولر باشد، می‌توان نتیجه گرفت که مولر به‌صراحت اطمینان پیداکرده است امکان اثبات تبانی بین کمپین ترامپ و دولت روسیه وجود دارد.

اگر‌چه، برای افرادی که فکر می‌کنند تحقیقات مولر باید همه‌چیز را مشخص کند، باید ذکر شود که وی در تفهیم‌نامه خود چیزی از جزئیات تبانی محتمل نگفته است؛ اما این اسناد داستان محکومیت دیگری را مطرح می‌کند: کوهن به‌طور دائم، در مورد کار خود، به نمایندگی از ترامپ، دروغ گفته است تا برای وی ثروت آفرینی و ارتباطات سیاسی با کرملین را تقویت کند. دروغ‌های وی تلاشی آشکار به‌منظور انحراف جلسات دادرسی برای ممانعت از روند پرونده بوده است.

یک‌بار دیگر کوهن این کار را به اختیار خود انجام نداده و تصمیم به دروغ‌گویی نیز با هماهنگی صورت گرفته است. او به‌طور مکرر در تماس با افراد نامشخص درون کاخ سفید بوده است. کوهن به دفتر بازرس ویژه اطلاعات مفید و مرتبطی نیز در مورد ارتباطات خود با اشخاص درون کاخ سفید بین سال‌های 2017 تا 2018 داده است که این اطلاعات موثق و همسو با شواهدی است که در این پرونده به‌دست‌آمده است. تفهیم‌نامه دادستانی دادگاه منطقه جنوبی نیویورک همچنین، مسائل حقوقی جدی برای ریاست‌جمهوری در پی دارد. همچنین درباره اینکه کوهن چطور دو زن را که با ترامپ رابطه نامشروع داشتند، وادار به سکوت کرده است تا ترامپ برنده انتخابات ریاست‌جمهوری باشد، آمده است که کوهن با شخص شماره 1 در ارتباط مستقیم بوده است. سه ماه قبل، کوهن در اعترافات خود عنوان کرد که این ماجرا صحت داشته و رئیس‌جمهور برای تأثیر بر انتخابات در جریان یک طرح جرم دست داشته است.

اسناد کنونی برای رئیس‌جمهور و اطرافیانش ترسناک و متهم کننده است. دادستان‌های منطقه جنوبی ترامپ را به‌عنوان کسی که مرتکب به جرم شده است، معرفی کرده‌اند، جرائمی که فرد دیگری قرار است حبسش را بکشد. در همین حال مولر نشان داده است  شواهدی در اختیار دارد که ترامپ از کمپین خود برای ثروت شخصی، منافع آمریکایی‌ها را درخطر قرارداده است و در مورد آن دروغ گفته است؛‌ هرچند شاید درنهایت مسئله تبانی اثبات نشود، ولی اتفاق بدی برای ترامپ افتاده است.