مشاور بشار اسد تأکید کرد که آزادی استان ادلب یک مسئله قطعی است و ترکیه هرگز نمی‌تواند در شمال سوریه منطقه امن ایجاد کند.

بثینه شعبان، مشاور بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه در مصاحبه با شبکه المیادین گفت: مقدماتی برای برگزاری نشستی در مسکو در پاییز آینده درباره خاورمیانه و با حضور ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه چیده شده است.

وی گفت: ترکیه توافق ادلب را براساس منافع خود اجرا می‌کند. ما نمی‌توانیم تروریست‌ها در ادلب را به حال خود بگذاریم. تصمیم ریاست‌جمهوری سوریه با هماهنگی روسیه این است که ادلب به آغوش وطن بازگردد. مسئله آزادی ادلب قطعی است اما مسئله آغاز عملیات به زمان بستگی دارد.

شعبان گفت: صحبت‌های روسیه درباره بازگشت به توافق‌نامه آدانا بین سوریه و ترکیه در راستای مخالفت با منطقه امنی است که ترکیه خواهان آن است. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه برای ورود اخوان المسلمین به عرصه سیاسی سوریه تلاش می‌کند اما دمشق با این مسئله مخالف است. مخالف واقعی وجود ندارد بلکه اخوان المسلمینی هستند که تحت حمایت ترکیه می‌باشند. ما به هیچ کسی اجازه تغییر هویت سوریه را نمی‌دهیم.

صحبت‌های روسیه درباره بازگشت به توافق‌نامه آدانا بین سوریه و ترکیه در راستای مخالفت با منطقه امنی است که ترکیه خواهان آن است. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه برای ورود اخوان المسلمین به عرصه سیاسی سوریه تلاش می‌کند اما دمشق با این مسئله مخالف است

وی گفت: اظهارات بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه علیه رجب طیب اردوغان واقع‌بینانه است. اردوغان در ایجاد منطقه امن در شمال سوریه موفق نخواهد شد. صحبت درباره آمادگی اعراب برای مقابله با ترکیه در سوریه جدی نیست.

شعبان تأکید کرد: اروپایی‌ها با بازگشت تروریست‌ها به کشورهایشان مخالفت کردند به این دلیل که ماهیت تروریستی آن‌ها را درک کرده‌اند.

وی درباره بازگشت سوریه به اتحادیه عرب گفت: هیچ مسئله جدیدی دراین‌باره وجود ندارد. اتحادیه عرب بدون سوریه هیچ ارزشی ندارد. از رئیس پارلمان سوریه برای حضور در نشست‌های پارلمان عربی دعوت شده و این مسئله خوبی است.

شعبان گفت: کردها بخش اصلی جامعه سوریه هستند.

تضمین واشنگتن

 به هم‌پیمانان کرد سوری

در همین حال با وجود کشمکش‌های ترکیه و سوریه بعد از خروج نیروهای آمریکایی از شمال سوریه، سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که ۲۰۰ سرباز آمریکایی برای مدتی در سوریه جهت حفظ صلح باقی می‌مانند.

به نقل از خبرگزاری رویترز، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در ماه دسامبر (آذر - دی) اعلام کرد که نیروهای آمریکایی در سوریه که شمارشان به ۲۰۰۰ تن می‌رسند از این کشور خارج خواهند شد. بااین‌حال ترامپ تحت‌فشار مشاوران برای اصلاح سیاست خود و تضمین حمایت از نیروهای کرد سوری که با داعش می‌جنگند قرار گرفته است.

تصمیم آمریکا برای باقی ماندن ۲۰۰ سرباز در سوریه از میزان انتقادات از ترامپ می‌کاهد. یک مسئول ارشد آمریکایی اعلام کرد: این پیام واضحی برای هم‌پیمانان ما و اعضای ائتلاف است مبنی بر این که ما تا حدی نیروهای خود را در سوریه حفظ خواهیم کرد

سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد: ۲۰۰ سرباز برای مدتی نامشخص جهت حفظ صلح در سوریه باقی می‌مانند. تصمیم آمریکا برای باقی ماندن تعدادی از سربازان این کشور در سوریه باعث می‌شود هم‌پیمانان اروپایی واشنگتن در کمک به ایجاد منطقه امن در شمال شرق سوریه و نظارت بر آن مشارکت داشته باشند.

پیش‌تر رهبر نیروهای مخالف سوری که موردحمایت آمریکا هستند بر لزوم استقرار نیروهای بین‌المللی متشکل از ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سرباز برای کمک به نابودی کامل داعش تأکید کرده بود.

تصمیم آمریکا برای باقی ماندن ۲۰۰ سرباز در سوریه از میزان انتقادات از ترامپ می‌کاهد. یک مسئول ارشد آمریکایی اعلام کرد: این پیام واضحی برای هم‌پیمانان ما و اعضای ائتلاف است مبنی بر این که ما تا حدی نیروهای خود را در سوریه حفظ خواهیم کرد.

کاخ سفید اعلام نکرده که این نیروها در چه مناطقی مستقر خواهند شد یا مدت استقرارشان چقدر طول خواهد کشید؛ اما یک مسئول آمریکایی که خواست نامش فاش نشود گفت: طرح اولیه ما شامل حفظ نیروهایمان در شمال شرق سوریه و پایگاه التنف است. برنامه‌ریزی‌ها همچنان ادامه دارد و احتمالاً تغییراتی در این طرح رخ بدهد.

مسئولان آمریکایی به خبرگزاری رویترز اعلام کردند که پاتریک شاناهان، وزیر دفاع موقت آمریکا هفته گذشته در مونیخ نشستی را با تعدادی از وزرای دفاع هم‌پیمان آمریکا درباره سوریه برگزار کرد. حاضران در این نشست بر لزوم اتخاذ اقدامات امنیتی در شمال شرق سوریه بعد از عقب‌نشینی آمریکا از این کشور تأکید کردند. قرار است شاناهان امروز با وزیر دفاع ترکیه دیدار کند.

در همین راستا لیندسی گراهام، سناتور آمریکایی از تصمیم ترامپ برای حفظ تعدادی از نیروهای این کشور در سوریه در چارچوب نیروهای بین‌المللی برای تحقق صلح استقبال کرد.

وی گفت: ترامپ نصیحت درست ما را که به ممانعت از مشکلاتی که آمریکا در عراق با آن مواجه شد کمک می‌کند جدی گرفت.