انگار رسوایی‌های ترامپ تمامی ندارد، انتصابات، فسادها و تصمیمات غیرقانونی او همواره از سوی رسانه‌ها و مقامات مختلف آمریکایی گزارش شده‌اند. اما او ترجیح می‌دهد صرفا با سرکوب و تکذیب این جریانات، راه خود را به روش عجیبی ادامه دهد. در طول دو سال گذشته که او به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا انتخاب شده است، از سر خوش اقبالی یا با حمایت دست‌های پشت پرده توانسته از تمامی اتهامات جان سالم به‌در برد و مسیر خصمانه خود را بپیماید. اینبار موضوع جدیدی گریبان ترامپ را گرفته است؛ انتخاب دادستان کل جدید انگار پشت پرده‌ای داشته که خود ترامپ درگیر آن است. هرچند که ترامپ مدعی شده که چنین چیزی وجود ندارد و هرگونه انگیزه‌ای برای قطع تحقیقات مولر و ارتباط با وایتیکر دادستان جدید را رد کرده است. 

نیویورک تایمز در گزارشی مدعی شده است که دون مکگن، مشاور سابق حقوقی کاخ سفید سال گذشته با متیو وایتیکر، برای پیوستن به تیم حقوقی ترامپ مصاحبه کرده بود و از آن زمان وی عملا به عنوان دادستان کل فعالیت می‌کرده است.

آنطور که نیویورک تایمز ادعا کرده است، مک‌گن که ماه پیش کاخ سفید را ترک کرد، با وایتیکر در جولای 2017 (خرداد- تیر 1396) برای این سمت مصاحبه کرده بود و در گزارش خود وایتیکر را سگ وحشی قانون علیه رابرت مولر، مشاور ویژه، تشریح کرده بود.

کاخ سفید در آن زمان در نهایت وایتیکر، دادستان سابق آمریکا در ایالت آیووا را به خدمت نگرفت، کسی که بعد از آن در تورهای رسانه‌ای مولر را مورد انتقاد قرار داد و تحقیقات وی در مورد دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را بیش از حد خواند.

در نهایت در هفته جاری ترامپ، پس از آنکه از جف سژنز، دادستان کل خواست که از سمتش کناره‌گیری کند، وایتیکر را به عنوان دادستان کل معرفی کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا در طول سال گذشته، همواره با دست‌انداختن سژنز، تلاش کرد خود را از اتهام دخالت فدراسیون روسیه در انتخاب وی به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا که از سوی مولر مورد تحقیق قرار گرفته است، نجات دهد، مولر در حال تحقیق این موضوع است که آیا روابطی بین کمپین انتخاباتی ترامپ و روسیه در انتخابات سال 2016 ریاست‌جمهوری آمریکا وجود داشته است یا خیر؟

کارشناسان حقوقی انتخاب وایتیکر را به عنوان وزیر دادگستری مورد انتقاد قرار داده‌اند و مدعی هستند، رئیس وزارت دادگستری باید از سوی مجلس سنا مورد تأیید قرار گیرد. قانون‌گذاران آمریکا نیز تصمیم ترامپ برای انتخاب رئیس وزارت دادگستری از بین وفاداران حزب جمهوری‌خواه را به باد انتقاد گرفته‌اند و ادعا می‌کنند او قصد دارد تحقیق مولر را با این انتخاب متأثر کند. چارلز اسشامبر، روز دوشنبه هفته گذشته، بعد از تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا برای برکناری جف سژنز و انتخاب وایتیکر به عنوان رئیس وزارت دادگستری، در نامه‌ای به دونالد ترامپ، او را مورد انتقاد قرار داد و گفت: وایتیکر به عنوان کسی که از لحاظ سیاسی مورد تأیید نیست، مورد بررسی نهادهای قدرت به منظور یافتن اینکه آیا شخصیت، همیت و توانایی حداقل‌های مسئولیت مورد پذیرش را دارد یا خیر، قرار نگرفته است.

البته ترامپ روز جمعه، (هجدهم آبان ماه) از انتخاب خود برای جانشینی وایتیکر به جای سژنز در رأس وزارت دادگستری دفاع کرد و مدعی شد که او شخصا وایتیکر را نمی‌شناسد. ترامپ به خبرنگارانی که پیش از سفر به پاریس به دفتر کار او با نام اوال آفیس آمده بودند گفت: من با مت وایتیکر در این مورد صحبت نکرده‌ام. من مت وایتیکر را نمی‌شناسم.

گزارش شده که وایتیکر که پیش از این ریاست دفتر سژنز را در وزارت دادگستری برعهده داشت،‌ تقریبا ده‌ها بار با ترامپ در اوال آفیس دیدار داشته است.

سی‌ان‌ان نیز پیش‌تر گزارش کرده بود که مک‌گن یکی از تأثیر گذاران در انتخاب وایتیکر به عنوان رئیس دفتر سژنز در وزارت دادگستری بوده است.

مک‌گن ماه گذشته سمت خود به عنوان مشاور حقوقی کاخ سفید را به دنبال تأیید برت کاوانا به عنوان رئیس دیوان عالی کشور ترک کرد.

ترامپ نظر خود در مورد وایتیکر را جمعه شب در رشته توئیت‌هایی اظهار کرد و گفت قبل از آنکه وی را این هفته به این سمت برگزیند، هیچ ارتباط اجتماعی با او 

نداشته است.

ترامپ در توئیترش نوشت: متیو جی وایتیکر، یک دادستان محترم سابق آمریکا از ایالت آیووا بوده است. وی از سوی جف سژنز به عنوان رئیس دفتر وی انتخاب شده بود. من آقای وایتیکر را نمی‌شناختم. حتی او را به عنوان رئیس دفتر هم نمی‌شناختم و جز مراودات اولیه در سفرهایی که با سژنز همراه بود، چیزی از او نمی‌دانستم. هیچ ارتباط اجتماعی در میان نبود.

ترامپ در یک توئیت دیگر نوشت: آقای وایتیکر از سوی سناتور جانی ارنست، سناتور چاک گراسلی، سفیدتری برانستاد، لئونار لئو از جامعه فدرالیست، به شدت تأیید می‌کنند. مطمئن هستم که او در سمتش به عنوان دادستان کل می‌درخشد.