اف.بی.آی جمهوری‌خواهان سنا را راضی کرد

تحقیقات محدود اف.بی‌.آی پس از آن شروع شد که دکتر کریستینا بلیزی فورد طی یک جلسه شنود در مجلس سنا جزئیات تلاش کاوانا برای تجاوز جنسی به وی را برملا کرد. این حادثه به زمانی بازمی‌گردد که این دو در دبیرستان همکلاسی بودند در حال حاضر جمهوری‌خواهان با در دست داشتن اکثریت ۵۱ درصدی در برابر اقلیت ۴۹ درصدی دموکرات‌ها در مجلس سنا به راحتی می‌توانند نامزدی کاوانا را تایید کنند. البته در حال حاضر چند نفر از سناتورهای جمهوری‌خواه و دموکرات هنوز در مورد حمایت یا عدم حمایت از کاوانا تصمیم‌گیری نکرده‌اند

سینا  سبزیان

دو سناتور جمهوری‌خواه که حمایت خود از کاوانا را مشروط به استماع گزارش اف.بی.آی کرده بودند، تحقیقات انجام شده در مورد اتهام سوءرفتار جنسی برت کاوانا را قانع‌کننده اعلام کردند و بنابراین شانس وی برای تصدی کرسی دادگاه عالی آمریکا افزایش یافت.

گزارش محرمانه اف.بی.آی در مورد اتهام تجاوز جنسی کاوانا در دهه 80 میلادی روز پنجشنبه به دست سناتورهای آمریکا رسید. سوزان کالینز، سناتور جمهوری‌خواه ایالت میین در مورد این گزارش گفت: «به نظر می‌رسد که تحقیقات بسیار جامعی صورت گرفته است»

سناتور جف فلیک، نماینده حزب جمهوری‌خواه در ایالت آریزونا که هفته پیش در آشوبی 11 ساعته خواستار تحقیقات تکمیلی اف.بی.آی در مورد اتهامات مذکور علیه کاوانا شده بود، پنجشنبه گفت: «ما هیچ اطلاعات تکمیلی بیشتری که تاییدکننده ادعاها باشد دریافت نکردیم»  آرای این دو سناتور جمهوری‌خواه به عنوان آرای شناور بر سر تایید یا عدم تایید کاوانا به حساب می‌آید. این دو هنوز موضع قطعی خود در مورد رای‌گیری روز جمعه را اعلام نکردند. تحقیقات محدود

اف.بی.آی پس از آن شروع شد که دکتر کریستینا بلیزی فورد طی یک جلسه شنود در مجلس سنا جزئیات تلاش کاوانا برای تجاوز جنسی به وی را برملا کرد. این حادثه به زمانی بازمی‌گردد که این دو در دبیرستان همکلاسی بودند. دو زن دیگر نیز کاوانا را به سوءرفتار جنسی و تجاوز متهم کرده‌اند. کاوانا این اتهامات را رد کرده است.

در نهایت رییس کمیته قضایی مجلس سنای آمریکا، چاک گرسلی روز پنج‌شنبه اعلام کرد که گزارش اف.بی.آی «هیچ ردی از سوءرفتار» را در بر ندارد. در مقابل دموکرات‌ها با محدود دانستن دامنه تحقیقات به انتقاد از آن پرداختند و معتقدند که این تلاش‌ها در راستای حمایت از گزینه دونالد ترامپ برای تصدی کرسی دادگاه عالی آمریکا است.

رهبر اقلیت دموکرات مجلس سنای آمریکا، چاک شومر، در گفتگو با خبرنگاران گفت: «پس از دریافت خلاصه مستندات پرونده باید اعلام کنم که با نظر سناتور گرسلی در مورد گزارش مخالف هستم و به نظرم گزارش تایید کننده سوءرفتار کاوانا است». البته وی از تشریح موضع خود خودداری کرد زیرا اطلاعات موجود در پرونده محرمانه است و نمی‌توان بیش از این آن را برای عموم مردم باز کرد.

از طرف دیگر عضو ارشد کمیته قضایی سنا، سناتور دیان فینستین به انتقاد از گزارش اف.بی.آی پرداخت و آن را ناتمام نامید. وی در مصاحبه با خبرنگاران گفت: «قابل توجه‌ترین قسمت این گزارش، آن مواردی است که در گزارش نیامده است». وی در نهایت اعلام کرد که به نظر می‌رسد اف.بی.آی در مورد این پرونده تحت فشار کاخ سفید است.  کاخ سفید و جمهوری‌خواهان نسبت به انتخاب کاوانا مطمئن و امیدوار هستند و معتقدند که با وجود کش و قوس‌های فراوان در هفته اخیر و تشکیک در مورد تایید وی، کاوانا به عالی‌ترین درجه قضایی کشورش دست پیدا خواهد کرد.

سناتور میچ مک‌کانل، روز چهارشنبه سعی کرد که فضای دو قطبی مجلس سنا را به نفع کاوانا تغییر دهد. در نهایت موضوع نامزدی کاوانا روز جمعه به رای گذاشته می‌شود و در صورت تایید نامزدی وی، روز شنبه رای‌گیری نهایی در مورد عضویت وی در دادگاه عالی آمریکا برگزار خواهد شد. مک‌کانل روز چهارشنبه در سخنرانی آتشین گفت: «آن کسانی که به دنبال لکه‌دار کردن وجهه این مرد خوب هستند نمی‌توانند ما را فریب دهند و نمی‌توانند او را لجن‌مال کنند»

در حال حاضر جمهوری‌خواهان در دست داشتن اکثریت 51 درصدی در برابر اقلیت 49 درصدی دموکرات‌ها در مجلس سنا به راحتی می‌توانند نامزدی کاوانا را تایید کنند. البته در حال حاضر چندی از سناتورهای جمهوری‌خواه و دموکرات هنوز در مورد حمایت یا عدم حمایت از کاوانا تصمیم‌گیری نکرده‌اند و قطعا رای این گروه در انتخاب کاوانا بسیار تاثیرگذار

خواهد بود.  عصر روز پنج‌شنبه سناتور ایالت داکوتای شمالی، هیدی هیتکمپ، یکی از دموکرات‌هایی که سعی دارد در انتخابات پیش‌رو مجددا انتخاب شود، اعلام کرد که کاوانا را تایید نخواهد کرد. وی در مصاحبه تلویزیونی با شبکه WDAY گفت: «این یک تصمیم سیاسی نیست. اگر این تصمیم برای من صرفا سیاسی بود به نحو دیگری اقدام می‌کردم». وی که از در ایالت خود به شدت از طرف جمهوری‌خواهان تحت فشار است گفت: «من نمی‌توانم صبح از خواب بیدار شوم و با توجه به تجربیات زندگی خود به انتخاب قاضی کاوانا رای مثبت دهم.»

در این میان تنها یک سناتور دموکرات هنوز موضع خود در قبال نامزد دادگاه عالی آمریکا را اعلام نکرده است: جو منخین از ویرجینیای غربی. گزارش محدود اف.بی.آی روز پنج‌شنبه در ساعت  2.30 بامداد به کنگره آمریکا رسید. این گزارش در کنار نامه‌ای از کاخ سفید ارسال شد. در این نامه آمده بود: «کاخ سفید بسیار مطمئن است که مجلس سنا رای به تایید قاضی کاوانا خواهد داد و وی به دادگاه عالی آمریکا خواهد رسید.»

این گزارش به صورت تک‌نسخه آماده شده بود و بنا به استاندارد سناتورهای آمریکایی نمی‌توانند مفاد آن را برای عموم افشا کنند. تمامی سناتورها در طول روز پنج‌شنبه به صورت نوبتی به زیرزمین مجلس سنا می‌رفتند تا تنها نسخه موجود از یافته‌های اف.بی.آی در مورد این پرونده را مطالعه کنند.  سناتور جمهوری‌خواه کارولینای جنوبی، تیم اسکات پس از قرائت گزارش گفت: «من امروز بیش از پیش احساس راحتی و آرامش می‌کنم». او قصد دارد از کاوانا حمایت کند. اما دموکرات‌ها احساس دیگری دارند.

کریس کانز، سناتور دموکرات ایالت دلور طی سخنرانی خود در مجلس نامه‌های زنانی را قرائت کرد که دلایل عدم گزارش تجاوز جنسی کاوانا را اعلام کرده بودند. وی در نهایت گفت: «ما آنطور که شایسته است نتوانستیم کار جامع و کاملی انجام دهیم»

سخنگوی کاخ سفید، راج شاه اعلام کرد که اف.بی.آی با ده نفر ارتباط برقرار کرده است و با 9تای آنها مصاحبه کرده است. یکی از این 9 نفر، دبرا رامیرز بود که پیشتر مدعی شده بود کاوانا در زمان دانشجویی و در یک مهمانی در دانشگاه ییل به وی تجاوز کرده است. شاه در ادامه گفت: «رییس‌جمهور و کاخ سفید به قدرت پشت کاوانا ایستاده‌اند؛ ما معتقدیم که گزارش اخیر

اف.بی.آی تمامی سؤالات سناتورها را پوشش داده است».

وکلای فورد روز پنجشنبه با انتقاد از روند تحقیقات آن را لکه ننگی بر اف.بی.آی و ایده‌آل آمریکایی از عدالت دانستند. این وکلا طی نامه‌ای 4 صفحه‌ای خطاب به اف.بی.آی اعلام کردند که این سازمان اطلاعاتی از گفتگو با خانم فورد و شاهدانی که وی معرفی کرده بود، سر باز زده است.  

گزارش اف.بی.آی در حالی که کنگره آمریکا رسید که تنش‌های در مورد انتخاب کاوانا بالا گرفته بود. هفته پیش دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا در یکی از سخنرانی‌های انتخاباتی حزب جمهوری‌خواه، خانم فورد، قربانی جنسی کاوانا را به سخره گرفته بود.