عباس حاجی‌محمدی

به گفته شهروندان طرابلس، چندین حمله هوایی و انفجار شبانه، ساکنین پایتخت لیبی را ترساند. این حملات پس از افزایش تنش‌های دو هفته اخیر بر سر حاکمیت پایتخت که اکنون در اختیار دولت شناخته شده بین‌المللی است رخ داد. نیروهای بخش شرقی لیبی به فرماندهی حفتر، که یک فرمانده ارتشی است، تلاش دارند اختیار طرابلس را در دست بگیرند.

به گزارش خبرگزاری سی‌ان‌بی‌سی آمریکا، خبرنگاران و شهروندان شاهد این حملات عنوان کردند که یک جنگنده شامگاه شنبه (31 فروردین ماه) بیش از 10 دقیقه بر فراز طرابلس گشت می‌زد و پیش از بمباران شهر اقدام به شکاندن دیوار صوتی کرد.

بعد از آن، کمی پس از نیمه شب، هواپیمایی دیگر پس از ده دقیقه گشت‌زنی بر فراز شهر اقدام به بمباران سنگین شهر کرد. هنوز مشخص نیست که بمباران به واسطه هواپیماها صورت گرفته بود یا پهپادهای بدون خلبان این اقدام را انجام دادند، چرا که با وجود فعالیت‌ شدید ضدهوایی‌ها، هیچ یک از هواپیماها مورد اصابت قرار نگرفتند.

شهروندان طرابلس در چند روز اخیر از حملات متعدد پهپادها خبر داده بودند اما این اخبار تأیید نشده بود؛ ضمن آنکه حملات شب شنبه و همچنین انفجارها صدایی بلندتر ایجاد کردند که احتمال حملات پهپادی را تضعیف می‌کند.

شهروندان چندین حمله موشکی را شمردند که ظاهراً یکی از آن‌ها کمپ نظامی نیروهای وفادار به طرابلس در منطقه صبعا در جنوب پایتخت را تخریب کرده بود. ظاهراً این سنگین‌ترین تقابل میان نیروهای رقیب بوده است.

مقامات فعالیت تنها فرودگاه کاربردی طرابلس را متوقف کردند که منجر به کاهش دسترسی این شهر 2.5 میلیون نفره شد. با این حال پروازها از فرودگاه میسراتا، در 200 کیلومتری شرق پایتخت صورت می‌گیرد.

ارتش ملی لیبی وفادار به خلیفه حفتر از دو هفته گذشته در تلاش برای حمله به طرابلس بوده‌اند اما موفق به شکستن حلقه دفاعی جنوب شهر نشده‌اند.

به گفته شهروندان و مقامات نظامی، اگر حملات پهپادی تأیید شود، حاکی از درگیری پیچیده نظامی است. چرا که ارتش ملی لیبی در اختیار حفتر تاکنون از جت‌های مستهلک ساخت شوروی بجای مانده از زمان معمر قذافی که در سال 2011 براندازی شد استفاده می‌کرد که دقت هدف‌گیری و قدرت هلیکوپتری نداشتند.

پیش‌تر امارات‌متحده عربی و مصر با حملات هوایی از کمپین نظامی حفتر برای تسلط بر شرق لیبی کمک کرده بودند. مقامات آمریکایی نیز در سال 2014 تأیید کردند که این دو کشور در جریان تقابل نظامی حفتر برای تسلط بر طرابلس در حملات هوایی به وی کمک کردند.

از سال 2014، امارات متحده عربی و مصر تجهیزات نظامی را در اختیار ارتش ملی لیبی گذاشتند، این تجهیزات شامل هواپیما و هلیکوبتر نیز می‌شد. بنا به گزارش سازمان ملل متحد آن‌ها این اقدام را با نیت دادن دست برتری به حفتر در منازعه هشت ساله لیبی انجام دادند.

گزارش سازمان ملل متحد همچنین می‌افزاید، امارات متحده عربی حتی اقدام به ایجاد یه پایگاه هوایی در الخدیم در شرق لیبی نیز کرد.

حملات هوایی که از سوی شهروندان فیلمبرداری و در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، یک‌روز پس از درگیری در منطقه جنوبی شهر و همچنین تیراندازی در مرکز شهر، رخ داد.