خدیجه علامه‌زاده

سیاستمداران عالی‌رتبه سابق اروپایی سیاست یک‌طرفه دولت ترامپ در مورد مسئله رژیم صهیونیستی - فلسطین را محکوم کردند و در نامه‌ای از اروپا خواستند که طرح صلح خاورمیانه تهیه شده از سوی آمریکا را رد کنند، مگر آنکه برای فلسطینیان منصفانه باشد.

به گزارش روزنامه انگلیسی گاردین، این نامه از سوی 25 وزیر خارجه سابق، شش نخست‌وزیر سابق و دو دبیر کل سابق ناتو به امضا رسیده است.

در این نامه آمده، زمان آن برای اروپا فرارسیده که بر الزامات قانونی ما برای صلح در سرزمین اشغالی - فلسطین به پا خیزد. آن‌ها در این نامه خواستار راهکار دو دولتی شدند که در آن رژیم صهیونیستی و فلسطین در کنار هم تداوم داشته باشند.

به نوشته این نامه اروپا باید هرگونه طرحی که شامل تشکیل دولت فلسطین در کنار رژیم صهیونیستی و بیت‌المقدس به عنوان پایتخت دو کشور نباشد را رد کند.

در ادامه نامه نوشته شده:‌ متأسفانه دولت کنونی ایالات‌متحده از سیاست‌ بلند مدت آمریکا فاصله گرفته است. در ادامه نامه سیاست به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت رژیم اشغالگر در سال 2017 را به انتقاد گرفته شد.

واشنگتن نیز نسبت به توسعه شهرک‌های صهیونیست‌نشین در بخش اشغالی کرانه باختری بی‌تفاوت بوده است و از طرفی میلیون‌ها دلار کمک به فلسطینیان را قطع کرده است، اقدامی که قمار با امنیت و ثبات بسیاری از کشورهایی تلقی می‌شود که در دروازه اروپا واقع شده‌اند.

ترامپ از زمان به قدرت رسیدن و با حمایت‌های رژیم صهیونیستی، معیارهایی را در نظر گرفته که هم برای فلسطینیان تنبیه بوده و نیز از طرفی پایداری دولت فلسطین را زیر سوال می‌برد.

رئیس‌جمهور آمریکا چند سالی است که وعده داده از توافقی برای رژیم صهیونیستی و فلسطین رونمایی کند؛ اگرچه رهبران فلسطین پیش‌تر آن را به دلیل آنکه بنیامین نتانیاهو تشکیل هرگونه دولت فلسطین را منتفی دانشته، نپذیرفته‌اند.

گروه آمریکایی تنظیم‌کننده پیش‌نویس این توافق شامل جرد کوشنر، داماد ترامپ و دیوید فریدمن، سفیر آمریکا در سرزمین اشغالی می‌شود؛ وکیل ورشکسته که به صورت زبانی از شهرک‌های یهودیان در ناحیه فلسطینیان حمایت کرده است.

فریدمن به گروه لابی طرفدار رژیم صهیونیستی کیته روابط عمومی رژیم صهیونیستی آمریکا ماه گذشته گفت که ترامپ بزرگ‌ترین متحد رژیم اشغالگر بود که به کاخ سفید آمد و حالا زمان آن رسیده به واسطه طرحی فشار بیاوریم چرا که دولت می‌داند که رژیم صهیونیستی باید کنترل نظامی دائم بر مناطق فلسطینی داشته باشد.

روز سه‌شنبه، نتانیاهو، برنده انتخابات رژیم صهیونیستی شد و انتظار می‌رود پنجمین دوره نخست‌وزیری خود را تضمین کند و دولت ائتلافی را همراه با احزاب راست مدافع شهرک سازی تشکیل دهد.

چند روز پیش از انتخابات، نخست‌وزیر این رژیم گفت که اگر برنده شود، تصمیم دارد شهرک‌ها بخش اشغال شده کرانه باختری را به سرزمین‌های اشغالی ضمیمه کند؛ حرکتی که از سوی فلسطینیان پایان امیدها برای تشکیل دولت به شمار می‌رود، چرا که زمینی برای تشکیل دولت باقی نمی‌ماند.

وی گفت: من به دوستانمان در کاخ سفید سه چیز گفت:‌ اول آنکه من هیچ بخش یهودی از کرانه باختری را جدا نمی‌کنم، هیچ جامعه‌ای را. هیچ شهرک یا ساکنینی قرار نیست از سرزمین اشغالی جدا شود. دوم آنکه ما قرار نیست بیت‌المقدس را تقسیم کنیم. سوم ما به کنترل کل بخش غربی رود اردن ادامه می‌دهیم.

پمپئو نیز در مورد تصمیم رژیم اشغالگر برای ضمیمه کردن کرانه باختری در مقابل کنگره آمریکا سکوت اختیار کرد.

نامه امضا شده به فدریکا موگرینی، نماینده اتحادیه اروپا در امور خارجه و وزرای خارجه کنونی اتحادیه اروپا ارجاع شد.