مریم علامه‌زاده

ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا روز سه‌شنبه (بیستم فروردین ماه) برای دیدار با رهبران آلمان و فرانسه به برلین و پاریس سفر کرد تا در آخرین تلاش خود بتواند برای به تعویق انداختن برگزیت از آن‌ها کمک بگیرد.

این دیدار‌ها پیش از جلسه سران اتحادیه اروپا در بروکسل انجام شد که قرار است روز چهارشنبه در نشستی اورژانسی به صورت اختصاصی در مورد برگزیت اجرا شود. 27 رهبر اتحادیه اروپا به غیر از انگلیس قرار است در مورد اینکه به بریتانیا زمان بیشتری قبل از ترک اتحادیه بدهند یا خیر، تصمیم‌گیری کنند. قرار بود تا روز جمعه (23 فروردین ماه) بریتانیا از اتحادیه اروپا خارج شود.

پیش از این قرار بود بریتانیا اتحادیه را ابتدا در تاریخ 29 مارس (نهم فروردین ماه) ترک کند اما این زمان تمدید شد؛ با این حال قانون‌گذاران بریتانیا برای بار سوم طرح می برای خروج را رد کردند. حالا بریتانیا قصد دارد تمدید تعویق را تا تاریخ سی ژوئن (نهم تیر ماه) درخواست کند.

در همین حال طرح برگزیت هنوز در بین سیاست‌مداران بریتانیایی به توافق نرسیده است و آن‌ها همچنین خروج بدون توافق از اتحادیه را نمی‌پذیرند. چندین طرح جایگزین برای برگزیت نتوانسته‌ است وفاق اکثریت را در این مورد به همراه داشته باشد.

بر همین اساس سرنوشت بریتانیا حالا به‌شدت در دستان همسایگان اروپایی این کشور است و بریتانیا در تلاش برای توجیه درخواست خود به‌منظور تمدید زمان خروج است؛ موضوعی که با شرایط موجود توجیهی ندارد.

درحالی‌که آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان اعلام کرده که مشتاق به دادن زمان بیشتر به بریتانیا است، همتای فرانسوی وی پیش‌تر اصرار داشت که بریتانیا باید یک طرح معتبر برای توجیه این تعویق ارائه کند. به نظر می‌رسد که ماکرون همچنان مشتاق به گذاشتن شرط و شروط سفت و محکم برای دادن چنین امتیازی است.

می در هفته گذشته تلاش کرد رضایت حزب کار، حزب رقیب خود را برای مصالحه بر سر برگزیت جلب کند تا این تعویق توجیه داشته باشد. البته او می‌تواند از این ژست سیاسی برای ترغیب رهبران اتحادیه به‌منظور عبور از این تنگنا نیز استفاده کند.