هورست زهوفر وزیر کشور و اداره امنیت فناوری اطلاعات آلمان به دلیل حملات سایبری به سیاست‌مداران و هنرمندان تحت فشار قرار گرفته‌اند. وزیر کشور آلمان وعده داد تا چند روز دیگر درباره این حمله سایبری توضیحات شفافی خواهد داد.

به نقل از دویچه وله، وزیر کشور و اداره امنیت فناوری آلمان تابه‌حال نتوانسته‌اند در افشا و شفاف‌سازی حملات سایبری در این کشور افکار عمومی را قانع کنند. انتقادها از طرف سیاست‌مداران، احزاب و نمایندگان مجلس چنان گسترش‌یافته که هورست زهوفر، وزیر کشور آلمان مجبور شد قول دهد که تا چند روز آینده به‌صورت کامل و شفاف درباره سرقت سایبری به افکار عمومی توضیح خواهد داد.

زهوفر تأکید کرد که او از احتمالات صحبت نخواهد کرد بلکه صریح و شفاف درباره آنچه می‌داند به مردم توضیح خواهد داد.

بعدازحملات سایبری وزارت کشور و دیگر نهادهای امنیتی وعده دادند که هر چه زودتر درباره این موضوع توضیح دهند؛ اما این کار بسیار کند و آشفته انجام گرفت و انتقادهای زیادی را در آلمان برانگیخت

سرقت سایبری چگونه اتفاق افتاد؟

پنج‌شنبه سوم ژانویه (سیزدهم دی ماه) مشخص شد که فردی ناشناس در ماه دسامبر (آذر ماه) سال گذشته میلادی ۲۰۱۸ توسط یک حساب توییتری، حجم گسترده‌ای از اطلاعات شخصی، ازجمله شماره تلفن‌های همراه و چت‌های خصوصی بسیاری را منتشر کرده است.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، ولفگانگ شویبله، رئیس مجلس آلمان و بسیاری از هنرپیشه‌ها و روزنامه‌نگاران ازجمله افرادی بودند که اطلاعات‌شان منتشر شد. هیچ اطلاعاتی از حزب راست‌گرای آلترناتیو برای آلمان فاش نشده است.

بعدازاین حادثه وزارت کشور و دیگر نهادهای امنیتی وعده دادند که هر چه زودتر درباره این موضوع توضیح دهند؛ اما این کار بسیار کند و آشفته انجام گرفت و انتقادهای زیادی را در آلمان برانگیخت.

نوک تمامی انتقادها متوجه زهوفر، وزیر کشور و آرنه شونبوهم رئیس اداره امنیت فناوری اطلاعات آلمان است که در قبال این‌گونه حملات سایبری پاسخ‌گو هستند. اداره امنیت فناوری اطلاعات آلمان حتی اعلام کرده که از ماه دسامبر (آذر ماه) سال گذشته میلادی از سرقت هکرها بااطلاع  بوده است.

به دنبال آن چندین نماینده مجلس آلمان به سیاست اطلاع‌رسانی این نهاد انتقاد کردند. آنتون هوف‌رایتر، رئیس فراکسیون حزب سبزهای آلمان در بوندس تاگ اعتراض کرده که اطلاع‌رسانی این اداره گمراه‌کننده بوده است.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، ولفگانگ شویبله، رئیس مجلس آلمان و بسیاری از هنرپیشه‌ها و روزنامه‌نگاران ازجمله افرادی بودند که اطلاعات‌شان در جریان حملات سایبری منتشر شد. هیچ اطلاعاتی از حزب راست‌گرای آلترناتیو برای آلمان فاش نشده است

آرنه شونبوهم، رئیس اداره فدرال آلمان برای امنیت فناوری اطلاعات در گفت‌وگو با خبرنگار شبکه تلویزیونی فونیکس همه این اتهام‌ها را رد کرد و گفت: ما خیلی زود، در ماه دسامبر (آذر ماه) با تک‌تک نمایندگانی که در این رابطه قرار داشتند، صحبت کردیم.

آرنه شونبوهم در ادامه گفت: ما از همان زمان اقداماتی برای مقابله با این سرقت سایبری انجام دادیم. او افزود: در همان زمان با تشکیل یک گروه کمکی به کسانی که مورد سرقت اطلاعاتی قرار گرفته بودند، یاری رساندیم و به همین دلیل باید گفت که مقابله با این حمله هکری خیلی زود رخ داده است.

صحبت‌های این مقام آلمانی عجیب است زیرا حتی وزیر کشور در این تاریخ درباره سرقت سایبری اطلاعی نداشته‌ است.

سران حزب سوسیال‌دموکرات آلمان از زهوفر انتقاد کردند و گفتند که مقابله با حملات سایبری هکرها مهم‌ترین وظیفه او در تأمین امنیت داخلی کشور است و مبارزه با هکرها برای زهوفر اولویت دارد. به گفته کلینگ بایل، دبیر کل حزب سوسیال‌دمکرات آلمان مبارزه با حملات سایبری دفاع از دمکراسی است.

زهوفر در واکنش به این انتقادها گفته است که او درباره حملات سایبری شفاف توضیح خواهد داد. وزیر کشور اعتراف کرده است که خود او برای اولین بار درباره حملات سایبری هکرها صبح روز جمعه (چهاردهم دی ماه) با خبر شده و پیش از آن هیچ اطلاعی نداشته است.

حال او وعده داده است که روز دوشنبه ۷ ژانویه (هفدهم دی ماه) با سران اداره امنیت فناوری آلمان و اداره کل آگاهی آلمان (BKA) صحبت خواهد کرد و نتیجه را هم در اواسط هفته به اطلاع افکار عمومی خواهد رساند.