کیم جونگ اون رهبر کره شمالی پس از ورود به ویتنام با قطار زرهی سبز رنگ ویژه خود و هیات همراه، با اسکادرانی از خودروها و در میان تدابیر امنیتی شدید راهی هانوی شد.

فاصله ایستگاه قطار دونگ دانگ ویتنام که در مرز با چین قرار دارد تا شهر هانوی نزدیک به 170 کیلومتر است و احتمالاً رهبر کره شمالی که ساعت 8.10 صبح به‌وقت محلی وارد این کشور شد.

کیم جونگ اون رهبر کره شمالی بعد از طی چهار هزار کیلومتر مسافت و یک سفر زمینی 60 ساعته با قطار، صبح سه‌شنبه (هفتم اسفند ماه) به‌وقت محلی به‌منظور شرکت در نشست سران با دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا وارد ایستگاه قطار ونگ دان در مرز ویتنام شد.

پیش از ورود کیم به ایستگاه قطار دونگ دان شماری از مقامات کره شمالی و همچنین ویتنام آماده استقبال از او بودند.

کره جنوبی و شمالی پس از جنگ سال 1950 تا 1953 برای ترک مخاصمه توافق کردند و تاکنون هیچ پیمان صلح دائمی میان این دو کشور همسایه امضا نشده است.

پیش‌تر دولت‌های چین و ویتنام اعلام کردند با توجه به اینکه دیدار دوم ترامپ و اون در هفته جاری در هانوی برگزار می‌شود، تمهیدات گسترده امنیتی، سیاسی و اقتصادی را برای این نشست که مهم‌ترین اجلاس بین‌المللی در سال 2019 برای جنوب شرق آسیا است، به کار گرفته‌اند.‌

پیش‌بینی شده است که محور مهم گفت‌وگوها، توقف فعالیت راکتور هسته‌ای یونگ بیون در نزدیکی پیونگ‌یانگ پایتخت کره شمالی باشد در قبال این رویداد، کره شمالی خواستار پایان رسمی اعلام جنگ و توقف رزمایش‌های مشترک آمریکا و کره جنوبی است

بر اساس برنامه اعلام شده، دیدار رهبر کره شمالی با دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا روزهای چهارشنبه و پنجشنبه (هشتم و نهم اسفند ماه) سال جاری میلادی انجام می‌شود و ترامپ نسبت به این دیدار ابراز خوش‌بینی کرده است.

او در هواپیمای ایرفورس وان آمریکا توئیت کرد که برای دیدار با رهبر کره شمالی و یک ملاقات سازنده به ویتنام می‌رود او پیش‌تر هم گفته بود که به دنبال خلع سلاح هسته‌ای، کره شمالی در عرصه‌های مختلف به‌سرعت پیش خواهد رفت و یکی از آن‌ها قلمرو اقتصادی خواهد بود.

دیدار رسمی دو طرف ابتدا با ملاقات مستقیم کیم و ترامپ و به دنبال آن یک شام کاری شروع می‌شود مشاوران ارشد آن‌ها نیز در این ضیافت حضور خواهند داشت ازجمله مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا که پیش‌تر وارد هانوی شده است.

بر اساس برنامه اعلام شده، دیدار رهبر کره شمالی با دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا روزهای چهارشنبه و پنجشنبه (هشتم و نهم اسفند ماه) سال جاری میلادی انجام می‌شود و ترامپ نسبت به این دیدار ابراز خوش‌بینی کرده است

روز بعد مذاکرات سران دو کشور برای رسیدگی به جزئیات بیشتر و همچنین توافق دیدار اول آن‌ها در سنگاپور پس از نزدیک به نه ماه شروع می‌شود احتمالاً یکی از برنامه‌ها، رایزنی درباره رژیم دائمی صلح و اعلام رسمی پایان جنگ خواهد بود.

خلع سلاح هسته‌ای، تحریم‌های آمریکا و بسیاری از موارد دیگر ازجمله ترک مخاصمه و عادی‌سازی روابط از دیگر مسائلی است که طرفین روی آن‌ها متمرکز خواهند بود. گزارش‌های زیادی منتشر شده است مبنی بر این‌که اختلافات فراوان دو کشور همچنان مانع از رسیدن به توافق نهایی برای خلع سلاح هسته‌ای شبه‌جزیره کره خواهد شد.

محل دقیق برگزاری اجلاس سران معلوم نیست برخی احتمال می‌دهند که در هتل سافیتل در مقابل مهمان‌سرای دولتی خواهد بود که تیمی از کره شمالی پیش‌تر در آن مستقر شده است.

کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در هتل ملیا در مرکز هانوی اقامت خواهد کرد قرار بود کاخ سفید این هتل را برای خبرنگاران در نظر بگیرد اما بعداً این برنامه تغییر کرد.

منابع آگاه به خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی خبر داده‌اند که ترامپ و کیم، سران آمریکا و کره شمالی قرار است نشست دو روزه خود در هانوی پایتخت ویتنام را با یک شام کاری در روز چهارشنبه (هشتم اسفند ماه) آغاز کنند.

پیش‌بینی شده است که محور مهم گفت‌وگوها، توقف فعالیت راکتور هسته‌ای یونگ بیون در نزدیکی پیونگ‌یانگ پایتخت کره شمالی باشد در قبال این رویداد، کره شمالی خواستار پایان رسمی اعلام جنگ و توقف رزمایش‌های مشترک آمریکا و کره جنوبی است.

امیدواری و اولویت آمریکا این است که نقشه راهی درباره روند خلع سلاح هسته‌ای تهیه شود همچنین دو کشور بتوانند برای ارائه سیاهه‌ای از زرادخانه هسته‌ای کره شمالی توافق کنند و برای توقف یانگ بیون هم موافقت حاصل شود و نهایتاً پیونگ‌یانگ همه تسلیحات اتمی‌ خود را تسلیم کند.

معرفی افسران ارتباطی بین دو کشور از دیگر موارد خواهد بود به‌خصوص ترامپ که بازرگانی باتجربه است می‌خواهد با تکان دادن هویج طمع کره شمالی را برانگیزد و به این کشور وعده دهد برای رسیدن به توفیقات اقتصادی بیشتر و گریز از عقب‌ماندگی و فقر باید سلاح‌های هسته‌ای و موشکی بالستیک را تحویل دهد.

ترامپ و کیم پیش‌تر در خرداد ماه سال گذشته میلادی 2018 در سنگاپور دیدار کردند که نتیجه آن توافقی خلاصه و مبهم در زمینه عاری‌سازی هسته‌ای شبه‌جزیره کره بود.

از آن زمان تاکنون باوجود آن‌که کره شمالی یکی از سایت‌های هسته‌ای خود را نابود و از آزمایش هسته‌ای خودداری کرده، آمریکا تنها به توقف رزمایش‌های مشترک با کره جنوبی اکتفا کرده است.

کیم در دیدار با ترامپ از او خواهد خواست تا به چالش‌های امنیتی در منطقه پایان دهد به دنبال پایان دوران مخاصمه باشد و تحریم‌ها را متوقف کند. مسیر اعلام توافقات هنوز مشخص نیست برخی پیش‌بینی کرده‌اند که ممکن است سران دو کشور یک مصاحبه مطبوعاتی مشترک برگزار کنند کاری که ترامپ و دیگر سران پس از دیدارهای رسمی به‌طور معمول انجام می‌دهند.