رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در نشست‌سران کشورهای عربی-‌ اروپایی در شرم‌الشیخ مصر گفت: تلاش‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی برای عادی‌سازی روابط با کشورهای عربی و اسلامی، صلح و امنیت برای تل‌آویو درپی نخواهد داشت.

به نقل از رسانه‌های خبری، محمود عباس گفت: هرگونه طرحی که به ایجاد کشور فلسطین به پایتختی قدس ختم نشود، موفق نخواهد بود.

وی اجرای طرح سازش عربی درباره فلسطین را که در سال 2002 به تصویب رسید، خواستار شد و گفت: این طرح تنها راه برای برقراری صلح به شمار می‌رود.

عباس با انتقاد از سیاست‌های فلسطینی ستیز آمریکا گفت: دولت فعلی آمریکا با توجه به اقدام‌های خصمانه در حق فلسطین و زیر پاگذاشتن قوانین بین‌الملل، صلاحیت لازم برای ایفای نقش به‌عنوان یک میانجی در فرآیند صلح را ندارد. رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین همچنین از کشورهای اروپایی خواست کشور فلسطین را به رسمت شناخته و در این زمینه گام بردارند. وی گفت: آیا وقت آن نرسیده کشورهای اروپایی که تاکنون کشور فلسطین را به رسمیت نشناخته‌اند دراین‌باره اقدام کنند؟

وی همچنین از کشورهای عربی و اروپایی خواست یک شبکه امن مالی برای فلسطین باهدف مقابله با اقدام‌های رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین در نظر بگیرند.

نشست دو روزه شرم‌الشیخ در یکشنبه شب (پنجم اسفند ماه) در حالی کار خود را آغاز کرد که نیمی از رهبران کشورهای عربی در آن حضور ندارند و سطح مشارکت برخی از کشورهای اروپایی نیز  بسیار ضعیف است.

نشست سران عربی اروپایی در شرم‌الشیخ مصر در حالی با سخنان عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهوری مصر آغاز شد که اروپایی‌ها پیش‌ازاین توجه به مسائل امنیتی در همکاری با جهان عرب را مورد تأکید قرار دادند.

در ادامه این مراسم، دونالد توسک، رئیس‌شورای اروپا، ضمن تأکید بر اهمیت موارد مورد اشاره رئیس‌جمهوری مصر، گفت که دو طرف همچنین باید برای دستیابی به اهداف توافقنامه زیست‌محیطی پاریس با یکدیگر همکاری کنند.

یادآور می‌شود، نشست دو روزه کشورهای عربی اروپایی در شهر شرم‌الشیخ عصر روز یکشنبه (پنجم اسفند ماه) سال جاری میلادی با سخنان عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری مصر آغاز به کار کرد.

در این نشست مسئولانی از 49 کشور شامل 21 کشور عربی و 28 کشور اروپایی شرکت دارند.

در نشست دو روزه شرم‌الشیخ که با شعار سرمایه‌گذاری باثبات برگزار می‌شود، قرار است اهدافی همچون تحقق امنیت و ثبات در منطقه، کاهش خطرات تروریسم، بهبود روند صلح در یمن، لیبی و سوریه، مقابله با مهاجرت غیرقانونی به اروپا و کاهش سطح تغییرات آب‌وهوایی، مشکلات و چالش‌های مشترک میان کشورهای عربی و اروپایی و مسائلی همچون تجارت و سرمایه‌گذاری و درمجموع بحران‌های منطقه‌ای در خاورمیانه بررسی شود.

این نشست دو روزه با عنوان سرمایه‌گذاری باثبات برگزار می‌شود. همچنین سران و نمایندگان عضو اتحادیه اروپا و کشورهای عضو اتحادیه عرب در این نشست زمینه‌های توسعه همکاری‌های نظامی، روابط اقتصادی و سرمایه‌گذاری مشترک کشورهای عضو را بررسی می‌کنند.