مقامات رژیم صهیونیستی این روزها در حالی برای سفرهای قریب‌الوقوع نخست‌وزیر این رژیم به برخی کشورهای عربی تبلیغ می‌کنند که تونس و الجزایر به هواپیمای نتانیاهو اجازه عبور نداده‌اند.

مقامات رژیم‌ صهیونیستی این روزها بر سفرهای قریب‌الوقوع نتانیاهو به پایتخت‌های عربی ازجمله سفر به رباط پایتخت مغرب بنا به درخواست رسمی شاه مغرب تمرکز کرده‌‌اند.

اما برخی رسانه‌های تونس گزارش دادند که تونس و الجزائر باوجود فشارهای آمریکا، کشورهای عربی و اروپا با عبور هواپیمای نتانیاهو از آسمان این کشورها به مقصد مغرب مخالفت کرده‌اند.

روزنامه الکترونیکی رأی‌الیوم روز سه‌شنبه (نهم بهمن ماه) در سرمقاله خود به این موضوع پرداخته و نوشته است که دولت مغرب همچنان درباره سفر نتانیاهو به این کشور سکوت اختیار کرده و از تأیید یا تکذیب آن خودداری می‌کند و همین امر ابهام و جنجال بر سر این سفر را بیشتر کرده؛ چراکه در صورت سفر نتانیاهو به مغرب، مشکلات زیادی به وجود خواهد آمد به‌خصوص این‌که اکثریت ملت این کشور به داشتن احساسات ملی و اسلامی قوی و مخالفت با سفر نتانیاهو معروف هستند.

به نوشته این روزنامه، نتانیاهو که با اتهام فساد مواجه است و به‌طور حتم به سرنوشت ایهود اولمرت نخست‌وزیر سابق مبنی بر محاکمه و حبس دچار خواهد شد، سعی دارد از سفر به پایتخت‌های عربی برای خدمت به برنامه‌های انتخاباتی خود بهره برده و محاکمه برای مدت‌زمان طولانی به تعویق اندازد لذا بر این باور است که بهترین و سریع‌ترین راه برای رسیدن به این اهداف، سفر به پایتخت‌های عربی است تا به افکار عمومی رژیم صهیونیستی چنین القا کند که بدون هیچ امتیازدهی به فلسطینیان، موفق شده در مسیر عادی‌سازی روابط با اعراب و مسلمان گام‌های بزرگی بردارد. این روزنامه نوشت که سودان قربانی چنین تبلیغات مسئولان رژیم صهیونیستی بود و گفته می‌شد که خارطوم پس از مسقط دومین ایستگاه سفر نتانیاهو خواهد بود و عمر البشیر رئیس‌جمهور سودان نیز دراین‌باره اذعان کرد که با فشارهای طرف‌های خارجی برای عادی‌سازی روابط با این رژیم مواجه بود و آن‌ها به البشیر می‌گفتند که اگر به دنبال حل بحران شدید اقتصادی سودان و حذف نام این کشور از فهرست تروریسم است، بایستی روابط خود با رژیم صهیونیستی را عادی کند.

رأی‌الیوم افزود که مغرب همانند سودان از بحران شدید اقتصادی رنج نمی‌برد و با انقلاب مردمی مواجه نیست بلکه تا حدودی از آزادی‌ها برخوردار است و ما امیدوار هستیم که این آزادی‌ها بیشتر و گسترده‌تر شود و لذا در صورت انجام سفر نتانیاهو به مغرب، این امر به نفع دشمنان مغرب و تبلیغات آن‌ها علیه رباط خواهد بود.

این روزنامه افزود که اگرچه سفر نتانیاهو همچنان در حد احتمال و پیش‌بینی است اما بااین‌حال ما نمی‌خواهیم نتانیاهو که دستش به خون شهدای نوار غزه، قدس و سراسر فلسطین آلوده شده است، پا به سرزمین پاک مغرب بگذارد چراکه ما علاقه‌مند به حفظ امنیت و ثبات این کشور هستیم.

رأی‌الیوم در پایان به تونس و الجزائر به خاطر مخالفت با عبور هواپیمای نتانیاهو از آسمان این کشورها و تأکید بر پایبندی بر اصول عربی و اسلامی در قبال رژیم نژادپرست اسرائیل، درود فرستاد.

وبگاه الخلیج سسآنلاین نیز در روز دوشنبه (هشتم بهمن ماه) به نقل از برخی منابع دیپلماتیک نوشت که کشورهایی عربی در احیای روابط دوجانبه میان رژیم اشغالگر اسرائیل و چاد، نقش بزرگی داشتند، علی‌رغم این‌که این کشورها به قطع‌نامه‌های عربی و اسلامی که خواهان قطع همه روابط با اسرائیل پس از جنگ 1973 بود، کاملاً متعهد بودند.

منابع مذکور توضیح دادند که چاد از برقراری روابط خود با رژیم اشغالگر به خاطر شرایط حاکم بر منطقه و ترس از تعرض به مسئله فلسطین تردید داشت؛ اما مقاماتی از کشورهایی عربی، به‌ویژه عربستان سعودی، موفق به متقاعد ساختن جمهوری چاد برای ترک موضع سال‌های گذشته آن شدند.