وزیر خارجه اردن گفت، بحران‌های سیاسی اقتصاد کشورهای عربی را تضعیف کرده‌اند و زمان آن رسیده است که راه‌کارهایی منطقه‌ای، نهادی و مقاوم در برابر کشمکش‌ها در روابط سیاسی را بیابیم.

ایمن الصفدی، در گفت‌وگو با روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط به اهمیت نشست سران کشورهای عربی و اروپایی که قرار است ماه آتی میلادی (اسفند ماه) در مصر برگزار شود، اشاره کرد و درباره سوریه نیز گفت، همه اتفاق‌نظر دارند که راه‌حل بحران سوریه سیاسی است و تراژدی که طولانی شده و خسارات گسترده‌ای را به سوریه وارد آورده، باید پایان یابد.

الصفدی در حاشیه نشست اقتصادی سران کشورهای عربی در بیروت، نقش سازنده و سیاسی کشورهای عربی در سوریه را خواستار شد.

وزیر خارجه اردن در ارزیابی نشست اقتصادی بیروت و نتایج آن گفت: در ابتدای کار برگزاری چنین نشستی در نوع خود یک ضرورت مهم بوده و منطقه کشورهای عربی به فعال‌سازی همکاری‌های اقتصادی نیاز دارد، پیش‌ازاین نیز بر اهمیت روابط اقتصادی تأکید کرده بودم زیرا اقتصادهای ما همانند امنیت و ثباتمان با یکدیگر در ارتباط هستند و درنتیجه هر تلاشی برای راه‌اندازی آن در راستای خدمت به همه است. او در ادامه بار دیگر گفت: بعد سیاسی بسیار مهم بوده و عبور از بحران‌های منطقه شرط اصلی ارتقای توانمندی‌های اقتصادی تا سطح موردنظر است زیرا می‌دانیم بحران‌های منطقه مانع از تحقق رشد و توسعه همه‌جانبه شده‌اند، همچنین این بحران‌ها بسیاری از منابع را نابود و جوانان را ناامید کرده و موانعی را درراه اقدامات سیاسی برای خروج از آن‌ها قرار داده‌اند.

رئیس دستگاه دیپلماسی اردن درباره اختلاف‌نظرهای سیاسی و راه عبور از آن‌ها اظهار کرد: مشکلات مشخصی وجود دارند که نیازمند تلاش، هماهنگی، رایزنی و ارائه راه‌حل از سوی همه هستند. باید راه‌حل‌های سیاسی ایجادشده و  فعالیت‌های مشترک کشورهای عربی جهت بهبود روابط این کشورها ازسرگرفته شوند.

الصفدی درباره سوریه نیز گفت: مسئله مهم‌تر در سوریه، حل بحران این کشور است، همه ما با حل سیاسی این بحران موافقیم و بر لزوم ایفای نقشی سیاسی و سازنده از سوی کشورهای عربی در سوریه تأکید داریم، نبود چنین نقشی درراه حل سوریه غیرقابل‌قبول است زیرا برقراری صلح و ثبات در سوریه و حل بحران این کشور منفعتی برای کشورهای عربی است. او درباره مسئله پناه‌جویان سوری در اردن تأکید کرد: باید راه‌کار مناسبی برای ارائه حمایت لازم به آن‌ها ایجاد شود تا ما بتوانیم به مسئولیت‌هایمان در برابر آن‌ها عمل کنیم، درواقع ما سرمایه‌گذاری برای پناه‌جویان را سرمایه‌گذاری برای آینده، امنیت و ثبات کل منطقه می‌دانیم. دبیرخانه نشست بیروت نیز مسئول برگزاری نشستی شامل مسئولان بین‌المللی، نهادهای مربوطه و صندوق‌های عربی و نیز کشورهای میزبان پناه‌جویان جهت توافق بر راه‌کاری مشخص برای حمایت مالی از این پروژه‌ها شد.

این مسئول اردن درباره نشست ماه آتی (اسفندماه) سران کشورهای عربی و اروپایی در مصر با اشاره به این‌که روابط اردن و مصر در بهترین سطح خود قرار داشته و رایزنی‌ها و هماهنگی‌ها میان عبدالله دوم، پادشاه اردن و عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری مصر در بالاترین سطح خود قرار دارد، نشست سران کشورهای عربی و اروپایی را گامی مهم برای تقویت همکاری‌های دو طرف دانست و گفت: در نشستی با چنین سطحی به‌تمامی مسائل منطقه و در رأس آن‌ها اختلافات دو طرف فلسطینی و اسرائیلی پرداخته خواهد شد زیرا ما بر این باوریم که بدون تحقق حقوق مشروع فلسطینی‌ها و حق تشکیل کشورشان با پایتختی قدس شرقی، امنیت و ثباتی برای منطقه وجود ندارد. وی درباره طرح صلح آمریکا نیز گفت: موضع‌گیری ما در اردن همانی است که عبدالله دوم بارها تأکید کرده، راه‌حل تشکیل دو کشور که ضامن حقوق کشور مستقل فلسطین بر اساس مرزهای چهارم ژوئن (چهاردهم خرداد ماه) به پایتختی قدس شرقی است، جایگزینی نداشته و تنها راه برای تحقق امنیت و ثبات جامع در منطقه است.