رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با دبیر کل اتحادیه عرب درباره به‌کارگیری تمامی فرصت‌های موجود برای واداشتن رئیس‌جمهوری جدید برزیل به انصراف از موضع‌گیری‌اش درباره قدس و انتقال سفارت این کشور به این شهر توافق کردند.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در دیدار با احمد ابوالغیط، دبیر کل اتحادیه عرب به بررسی برخی موضوعات مرتبط با مسئله فلسطین و نحوه عمل در مرحله فعلی برای جذب موضع‌گیری‌های جهانی در حمایت از حقوق مشروع فلسطینی‌ها پرداختند.

به نوشته روزنامه فرا منطقه‌ای الحیاة، محمود عفیفی، سخنگوی دبیر کل اتحادیه عرب اظهار کرد: ابوالغیط در دیدار با عباس به تلاش‌هایی اشاره کرد که دبیرخانه این اتحادیه در دوره گذشته برای حفظ قدرت کشورهای عربی و وحدت موضع این کشورها برای مقابله با برخی تحرکات جهت ضربه زدن به قدس و هتک حرمت آن با به رسمیت شناختن این شهر به‌عنوان پایتخت اسرائیل انجام داده است.

به گفته عفیفی، دبیر کل اتحادیه عرب در ادامه از کشورهایی که در حال بررسی انتقال سفارتخانه‌های خود به قدس هستند، خواست در موضع‌گیری‌های خود تجدیدنظر کرده و پیامدهایی که این اقدام بر روابط‌شان با جهان عرب دارد را بررسی کنند.

سخنگوی دبیر کل اتحادیه عرب با اشاره به رایزنی‌هایی که در حال حاضر در سطح کشورهای عربی برای هماهنگی در برخورد با موضع‌گیری برزیل انجام می‌شود، گفت: دبیر کل اتحادیه عرب از کشورهای عربی خواست در این مرحله به‌صورت جدی برزیل را برای تغییر این موضع‌گیری تحت‌فشار بگذارند به‌ویژه که برزیل ازجمله کشورهایی است که پیش‌ازاین از حقوق مشروع فلسطینی‌ها حمایت کرده و بر تحقق اصول قوانین بین‌المللی تأکید دارد. در دیدار با عباس به بررسی چگونگی تقویت هماهنگی‌های کشورهای عربی در سطح دیپلماتیک جهت حفظ این پتانسیل و توجه بین‌المللی به مسئله فلسطین در سازمان ملل به‌ویژه شورای امنیت پرداخت.

ابوالغیط ضمن ابراز ناراحتی شدید از قصد کشور هندوراس برای انتقال سفارت خود به قدس اشغالی تأکید کرد: اقدام مشابه هر کشوری در این زمینه به‌منزله نقض آشکار اصول قوانین بین‌المللی است که قدس را منطقه‌ای اشغالی می‌داند و انتقال سفارت‌خانه‌ها به آنجا پیش از روشن شدن وضعیت این منطقه در گفت‌وگوها میان دو طرف فلسطینی و اسرائیلی ممنوع است.

محمود عباس گفت: ما سه موضوع غیرقابل‌پذیرش را پیش روی خودداریم؛ وضعیت آمریکا، وضعیت اسرائیل و اخوان المسلمین.

عباس بر ادامه روند مسئله فلسطین و تحقق دستاوردها در این مسیر یکی پس از دیگری تأکید و اعلام کرد که طی چند روز آینده جهت تحویل گرفتن ریاست گروه ۷۷ و چین از مصر به نیویورک سفر خواهد کرد و این مسئله جایگاه فلسطین را در سطح بین‌المللی تقویت خواهد کرد.

وی در ادامه فاش کرد، درهای تعامل با آمریکا کاملاً مسدود هستند مگر این‌که این کشور از مجازات‌هایی که علیه فلسطین در پیش‌گرفته، دست بردارد و به‌این‌ترتیب برای هر فلسطینی با هر مقامی دیدار با مسئولان آمریکایی ممنوع است.

عباس در ادامه گفت: دادگاه قانون اساسی به‌تازگی تصمیم گرفت شورای قانون‌گذاری که از دوازده سال قبل هیچ اقدامی انجام نداده و حقوق بسیاری دریافت کرده را منحل کرده و ظرف شش ماه انتخاباتی را برگزار کند.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین ادعا کرد: اگر انتخابات در قدس برگزار نشود، هیچ انتخاباتی را نخواهم پذیرفت و اگر این کار انجام‌نشده و این تصمیم اجرایی نشود، تصمیم داریم هر حرکت دیگری را انجام دهیم، من حاضر نیستم ماهانه ۹۶ میلیون دلار که قبلاً ۱۱۰ میلیون دلار بود، بپردازم، با افشای اسامی کارمندان مشخص شد مبالغ بسیاری از طریق نتانیاهو برای حماس واریزشده بنابراین ما با سه مسئله غیرقابل‌پذیرش مواجه هستیم، وضعیت آمریکا و اسرائیل و نیز مسئله اخوان المسلمین  زیرا آینده خطرناک است و من هرگز یک خائن نخواهم مُرد، اسلحه‌ای برای جنگیدن ندارم اما می‌توانم بگویم نه و مردمی دارم که آن‌ها هم می‌گویند نه.