عباس حاجی‌بابایی

وزیر دارایی ژاپن روز سه‌شنبه (شانزدهم بهمن ماه) بابت اینکه مقصر کاهش جمعیت کشور و افزایش هزینه امنیت اجتماعی را خانواده‌های بدون فرزند دانسته بود، عذرخواهی کرد. تارو آسو، وزیر دارایی ژاپن روز یکشنبه (چهاردهم بهمن‌ماه) گفته بود که نظام بیمه سلامت ملی ژاپن به طول عمر مردم کشور کمک کرده است.

او گفته بود برخی سالمندان را مقصر می‌دانند، افرادی با هزینه پزشکی بالا که منجر به افزایش هزینه‌های امنیت اجتماعی شده‌اند. این در حالی است که آن‌ها اشتباه می‌کنند، اینکه برخی مردم کودکان کافی ندارند، مشکل سازتر است. روز سه‌شنبه (شانزدهم بهمن ماه) پس‌ازآنکه قانون‌گذاران مجلس این کشور از وی خواستند که اظهاراتش را پس بگیرد، آسو ضمن ابراز تأسف گفت از اینکه اظهارات وی برای برخی از مردم ناپسند بوده است، عذرخواهی می‌کند.

اظهارات آسو در روز یکشنبه در مورد افرادی که فرزند کافی ندارند در حین یک سخنرانی با موضوعات نرخ تولد، سالخوردگی، بیمه سلامت و سن بازنشستگی و دیگر موضوعات عنوان شد. وی درحالی‌که حرف خود را پس می‌گرفت عنوان کرد حس می‌کند حرف‌های او به‌صورت منقطع از درون حرف‌هایش از سوی رسانه‌ها منتشر شده است. آسو 78 ساله در میان قانون‌گذاران محافظه‌کار در دولت شین‌ زو آبه، نخست‌وزیر ژاپن است که گه‌گاه زنان را متهم به عدم فرزند آوری و ایجاد چالش‌های دموگرافی برای کشور می‌کند. نرخ مرگ‌ومیر چند سالی است که از میزان تولد در ژاپن پیشی گرفته است و جمعیت کشور در بین سال‌های 2010 تا 2015 نزدیک به یک میلیون کاهش داشته است. تولد کمتر به معنای نیروی کار کمتر به‌منظور حمایت از بازنشسته‌های رو به فزونی است، موضوعی که نظام سلامت و رفاه بازنشستگی را در معرض فشار قرار می‌دهد.

آبه در ماه ژانویه (دی - بهمن) عنوان کرد 67 درصد زنان در ژاپن شاغل هستند که بیشترین میزان همه دوران‌ها است؛ اما بسیاری از این زنان با قوانین محدود در محل کار دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند.

در ژاپن زنان بیشتر مسئولیت فرزندان را بر عهده دارند، درحالی‌که مردان ساعت‌های زیادی را برای مشاغل حقوق‌بگیری صرف می‌کنند و پشتیبان اقتصاد درزمانی هستند که کارفرمایان ژاپنی به‌شدت با کمبود نیروی کار دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

ژاپن با جمعیتی بالغ‌بر 128 میلیون نفر، دهمین کشور پرجمعیت دنیا است. توکیو پایتخت کشور، 35 میلیون نفر جمعیت دارد و یکی از بزرگ‌ترین و گران‌ترین پایتخت‌های جهان به شمار می‌رود.