فرانسه در نشست لهستان شرکت نمی‌کند

به گزارش ایسنا، اسپوتنیک به نقل یک مقام ارشد اتحادیه اروپا گزارش داده است که فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشست ورشوی لهستان شرکت نخواهد کرد. این مقام به نقل از موگرینی اظهار کرده است که وی مایل نیست مخالف با تعهداتش عمل کند. فرانسه نیز اعلام کرده که هیچ‌کدام از دیپلمات‌های ارشدش را به این نشست نمی‌فرستد. همچنین آلمان و انگلیس تا بدین لحظه برای شرکت  تصمیمی اتخاذ نکرده‌اند.

    


احتمال تمدید معافیت‌های نفتی آمریکا

با اجرایی شدن مرحله دوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران در اوایل ماه نوامبر، واشنگتن هشت کشور چین، هند، کره جنوبی، ژاپن، ترکیه، تایوان، یونان و ایتالیا را برای شش ماه از تحریم نفت ایران معاف کرد. رویترز به نقل از کارشناسان نفتی و سیاسی  نوشته است که این معافیت‌ها برای پنج کشور چین، هند، کره جنوبی، ترکیه و ژاپن تمدید خواهد شد. در این گزارش پیش‌بینی شده که با تمدید این معافیت‌ها حتی بدون تغییر در میزان خرید، صادرات نفت ایران حداکثر به اندکی بیش از یک میلیون بشکه در روز محدود خواهد شد.

    


ابلاغ دو مصوبه از سوی رئیس‌جمهوری برای اجرا

حسن روحانی، رئیس جمهوری، دو قانون مصوب مجلس شورای اسلامی را ابلاغ کرد. بر این اساس، در اجرای اصل یکصد و بیست و سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، رئیس جمهوری «قانون ادغام شرکت‌ها و تشکیل سازمان صنایع دریایی نیروهای مسلح» را جهت اجرا به وزارت دفاع و «قانون اصلاح ماده (۱۳) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران» را جهت اجرا به بنیاد شهید ابلاغ کرد.

    


نظر کدخدایی درباره  استانی شدن انتخابات

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در توییتی در رابطه با اصلاح قانون انتخابات و طرح استانی شدن انتخابات نوشت: نسبت به مصوبات مجلس، از جمله اصلاح قانون انتخابات و طرح استانی شدن انتخابات نمی‌توان قضاوت پیشینی داشت. با وصول مصوبه، شورا نظر خواهد داد. لیکن در خصوص کاهش مشارکت مردم و بروز مشکلات امنیتی باید دقت لازم انجام شود. شایسته‌گزینی، شفافیت و نظارت بر عملکرد نمایندگان به ارتقا جایگاه مجلس می‌انجامد.

    


فشار پزشکان به مجلس  برای حذف دو مصوبه

فاطمه ذوالقدر، عضو کمیسیون تلفیق مجلس به مهر گفت: کمیسیون تلفیق زیر بار فشار و لابی پزشکان برای حذف دو مصوبه «الزام پزشکان برای نصب کارتخوان در مطب» و «پرداخت ۱۰ درصد از دستمزد آنها بابت مالیات علی الحساب توسط مراکز درمانی» نخواهد رفت. این دو ماده با رأی بسیار بالایی در کمیسیون تلفیق مجلس به تصویب رسید و بعید می‌دانم تغییر کند. از سوی دیگر دولت در بودجه سال ۹۸ به دلیل محدودیت فروش نفت، با مضیقه روبروست و قطعا به منابع درآمدی دیگر احتیاج دارد که یکی از این منابع، مالیات است. هیچ استثنایی در گرفتن مالیات وجود ندارد و فقط حقوق بگیران زیر ۳ میلیون تومان از این مسأله معاف خواهند بود.

    


حضور رئیسی در جایگاه سران قوا

در دومین جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام به ریاست آیت‌‌الله آملی لاریجانی که دیروز برگزار شد، حسن روحانی، رئیس جمهوری بار دیگر غائب جلسه مجمع بود. از حاشیه‌های دیگر این جلسه، تغییر جایگاه آیت‌الله رئیسی و نشستن وی در جایگاه سران قوا بود.

    


«مرگ بر آمریکا»  مظهر مبارزه با کفر است

حجت‌الاسلاممحتشمی پور، عضو مجمع روحانیون مبارز: همان‌گونه که «لا اله الا الله» در صدر اسلام مظهر کفرستیزی مسلمانان بود، «مرگ بر آمریکا» نیز در جهان مدرن، مظهر مبارزه با کفر، شرک و باطل، یعنی آمریکاست. لذا امام با تأسی از پیامبر اکرم (ص)، نفی بت جاهلیت قرن را جزء اولین وظایف خود داشتند و مسلمانان را به مقابله با «شیطان بزرگ» فراخواندند. درعین‌حال تعلیقی را هم تحت عنوان «مگر آنکه آمریکا آدم شود» مطرح کردند؛ ولی این‌یک تعلیق به محال است!