فرشاد گلزاری

حدود 150 روز از جنگ میان حماس و اسرائیل با محوریت غزه می‌گذرد و هر روز شاهد حملاتی علیه غزه هستیم که تبعات این حملات، قحطی و فاجعه انسانی در این باریکه است. میان روز گذشته (یکشنبه) وزارت بهداشت فلسطین در غزه اعلام کرد تعداد قربانیان تجاوزات اسرائیل در غزه به ۳۰ هزار و ۴۱۰ تن و تعداد زخمی‌ها به ۷۱ هزار و ۷۰۰ تن رسیده است. با ادامه جنگ و حملات ارتش اسرائیل به اردوگاه‌های آوارگان فلسطینی و تاسیسات غیرنظامی و منازل و بیمارستان‌ها، گردان‌های القدس (شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی) اعلام کرد که ۲ خودروی نظامی اسرائیلی را با گلوله‌های آر.پی‌.جی هدف قرار داده ‌است.این گروه مقاومت همچنین جزئیات کمین برای نیروهای ارتش اسرائیل در خان‌یونس را منتشر کرده و گفت ساختمانی در منطقه عبسان الکبیره را که قبلاً بمب‌گذاری کرده و در حالیکه نیروهای اسرائیلی در آن سنگر گرفته بودند، منفجر کرده است. این در حالی است که ارتش رژیم صهیونیستی روز شنبه اعلام کرد که در نبردهای جاری با گروه‌های فلسطینی در شهر خان یونس در جنوب نوار غزه سه سرباز کشته شدند. بدون تردید تبادل آتش میان دو طرف همانند گذشته تکرار خواهد شد و در این راستا حملات پهپادی هم از سوی حزب‌الله لبنان علیه مواضع اسرائیل انجام شده که در مقابل رژیم صهیونیستی هم پاسخ این قبیل حملات را می‌دهد که متاسفانه پیچیده شدن بوی خون و باروت در آسمان غزه به یک روال روزانه تبدیل شده اما در این میان دو نکته بسیار مهم و البته خطرناک وجود دارد. نکته اول مربوط به استفاده اسرائیل از سلاح گرسنگی علیه ساکنان غزه و به خصوص کودکان و زنان است. در این خصوص خبرنگار الجزیره اعلام کرده تعداد کودکانی که به دلیل سوءتغذیه و نبود درمان و سوخت در «بیمارستان کمال عدوان» در شمال نوار غزه جان خود را از دست داده‌اند به ۱۵ نفر رسیده که کم‌آبی و سوءتغذیه شدید اصلی‌ترین علت فوت آنها گزارش شده است. اما نکته دوم که متاسفانه به یک روال نوبه‌ای تبدیل شده این است اسرائیل در حال قتل عام غیرنظامیانی است که در حال دریافت کمک‌های بشردوستانه هستند. روز پنجشنبه جنایتی در خیابان الرشید رخ داد و اسرائیل بیش از 100 نفر را که منتظر دریافت غذا و کمک‌های بشردوستانه بودند مورد هدف قرار داد و به کام مرگ فرستاد. همین اتفاق مجدداً دیروز (یکشنبه) در منطقه دیرالبلح در مرکز نوار غزه رخ داد و در نتیجه 9 نفر کشته شدند؛ به گونه‌ای که ارتش اسرائیل در حین تجمع شهروندان در اطراف کامیون حامل کمک در دیرالبلح آن را با ۲ موشک هدف قرار دادند، در حالیکه منابع خبری اعلام کرده‌اند این کامیوت دارای آرم و نشان مشخصی بود که گویای حمل کمک‌های بشردوستانه به غزه بوده است.

استفاده اسرائیل از سلاح گرسنگی علیه ساکنان غزه و به خصوص کودکان و زنان کار را به جایی رسانده که حالا نه تنها خبرنگاران حاضر در غزه، بلکه مقامات درمانی هم اعلام کرده‌اند 15 کودک از بی‌آبی و سوءتغذیه جان باختند

ضربه   گانتس  به   نتانیاهو با   اهرم   واشنگتن

هر دو نکته‌ای که بدان اشاره شد نشان می‌دهد که اسرائیل یک رویه به شدت خونین و خطرناک را در پیش گرفته و در این راستا موج انتقادها بیش از نتانیاهو، به سمت واشنگتن و جو بایدن سرازیر شده است. فلسطینی‌ها و جریان‌های مقاومت بر اساس کشتاری که صورت گرفته و همچنین با استناد به وتوی چندباره ایالات متحده به نفع اسرائیل در شورای امنیت، این موضوع را مورد تاکید قرار می‌دهند که اساساً تمام این جنایات با چراغ سبز آمریکا انجام می‌شود اما در این میان یک مساله بسیار مهم در ساحت سیاسی تل‌آویو- واشنگتن ظاهر شده که نشان می‌دهد اختلاف میان تیم بایدن و کابینه فعلی اسرائیل به رهبری نتانیاهو به اوج خود رسیده است. طی حدود پنج ماه اخیر اقدامات میدانی ارتش اسرائیل زیرنظر نتانیاهو به حدی رادیکال شده که کاخ‌سفید رفتار او و راستگرایان را نوعی سرپیچی از دستورات و هماهنگی‌های دوجانبه می‌داند و حتی بایدن در خفا این رفتار نتانیاهو را مانع از ایجاد هرگونه توافق آتش‌بس و همچنین آرام شدن اوضاع ارزیابی کرده است. حال نیز بنی گانتس، وزیر پیشین جنگ اسرائیل و عضو فعلی کابینه جنگ، بدون توجه به نظر نتانیاهو و بر اساس هماهنگی مستقیمِ تیم بایدن با وی، راهی واشنگتن شده است. طبق گزارش وبگاه یدیعوت آحارونوت سفر گانتس در زمان جالب توجه و خاصی انجام می‌شود. با توجه به گزارش‌های آمریکایی مبنی بر اینکه صبر دولت بایدن نسبت به رفتار نتانیاهو در جنگ و تسلیم شدن او در برابر خواسته‌های شرکایش در دولت یعنی ایتامار بن گویر و بتسلئیل اسموتریچ (وزیران امنیت داخلی و دارایی اسرائیل) رو به اتمام است، مدت‌ها است که مذاکرات در مورد معامله تبادل اسیران ادامه دارد. اطرافیان نتانیاهو با عصبانیت اظهار نظر کردند و توضیح دادند که گانتس بدون موافقت نخست وزیر به سمت واشنگتن پرواز کرده‌ که برخلاف مقررات دولتی است؛ چراکه هر وزیر ملزم است سفر خود را از قبل با نخست‌وزیر اسرائیل هماهنگ کند و موافقت او را درباره سفرش به دست آورد. نتانیاهو به حدی از این اقدام گانتس و میزبانی کاخ‌سفید از او عصبانی است که شبکه تلویزیونی کان اسرائیل  اعلام کرده که از سوی دفتر نخست‌وزیری به سفارت اسرائیل در واشنگتن دستور داده شده تا برای تسهیل سفر بنی گانتس هیچ اقدامی انجام ندهد! 

اظهارات مقامات آمریکا در مورد کارشکنی نتانیاهو در روند مذاکرات آتش‌بس و سفر یکباره گانتس به ایالات متحده؛ این گمانه‌ را که واشنگتن به دنبال کنار گذاشتن نتانیاهو به نفع گانتس است، تقویت کرده و حتی ممکن است حاکی از برگزاری زودهنگام انتخابات اسرائیل باشد

براساس این گزارش، مایکل هرتزوگ، سفیر در آمریکا نیز در جریان سفر گانتس به واشنگتن، وی را همراهی نخواهد کرد. این اقدام به حدی برای نتانیاهو گران تمام شده که وی صراحتاً اعلام کرده که اسرائیل فقط یک نخست‌وزیر دارد. در همین حال، دفتر گانتس در بیانیه‌ای اعلام کرد که در سفر وی به آمریکا، او با کامالا هریس، معاون رئیس جمهوری آمریکا و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ‌سفید و شماری از نمایندگان دو حزب دموکرات و جمهوریخواه در کنگره دیدار خواهد کرد. رسانه‌های اسرائیل همچنین اعلام کردند که گانتس از واشنگتن به لندن خواهد رفت تا با مقامات انگلیس گفت‌وگو کند و هدف از سفر وی، تبادل نظر در خصوص آتش‌بس غزه و توافق تبادل اسرا عنوان شده است. به موازات این مسائل مقامات ارشد آمریکایی اظهار کردند که اگر ثابت کنیم نتانیاهو در حال خرابکاری در پرونده مذاکرات آتش‌بس و تبادل اسرا به دلایل سیاسی است منجر به برخورد مستقیم با کاخ‌سفید خواهد شد. اظهارات مقامات آمریکا در مورد کارشکنی نتانیاهو در روند مذاکرات آتش‌بس و سفر یکباره گانتس به ایالات متحده؛ این گمانه‌ را که واشنگتن به دنبال کنار گذاشتن نتانیاهو به نفع گانتس است، تقویت کرده و حتی ممکن است حاکی از برگزاری زودهنگام انتخابات اسرائیل باشد.