فرشاد گلزاری

با گذشت 28 روز از حملات اسرائیل به غزه و جنگ میان حماس و تل‌آویو، ارتش این رژیم همچنان در حال اجرای حملات هوایی و دریایی علیه غزه است و در این میان بر اساس آخرین اعلام وزارت بهداشت فلسطین، ۹ هزار و ۲۲۷ نفر کشته شده‌اند که سه هزار و ۸۲۶ نفر از آنها کودک هستند. همچنین گفته شده که ۲ هزار و ۱۰۰ نفر از ساکنان غزه، از جمله هزار و ۲۰۰ کودک هنوز زیر آوار هستند. آنچه در این راستا باید مورد نظر قرار بگیرد این است که اسرائیل حالا از هر جهت به دنبال اعلمال فشار بر فلسطینی‌ها بر آمده و حتی وضعیت را به جایی رسانده که آنها را از کار، بیکار کرده است. روز گذشته (جمعه) یک منبع امنیتی در گذرگاه کرم ابوسالم در جنوب نوار غزه گفت که هزاران کارگر فلسطینی که در اراضی اشغالی کار می‌کردند از طریق این گذرگاه وارد غزه شدند و اسرائیل کارگران را در ورودی این گذرگاه رها کرده است. این منابع اعلام کردند که آنها وارد شهر رفح شدند و از سوی طرف‌های دولتی و آژانس‌های امدادرسانی به آنها کمک‌های لازم ارائه خواهد شد اما در این میان مقامات امنیتی اسرائیل تمام اموال آنها و موبایل‌هایشان را مصادره کرده‌اند. کابینه امنیتی اسرائیل هم در بیانیه‌ای اعلام کرد، کارگران غزه که روز آغاز عملیات طوفان الاقصی در اراضی اشغالی بودند به نوار غزه بازگردانده می‌شوند و تل آویو تمام ارتباطات با غزه را قطع می‌کند و هیچ کارگر فلسطینی از غزه در اسرائیل با باقی نخواهد ماند. این اقدامات به خوبی نشان می‌دهد که یک پاکسازی همه جانبه در دستور کار اسرائیل قرار دارد اما فارغ از تمام این مسائل جاری باید به سخنرانی سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان که عصر دیروز (جمعه) به وقت بیروت از سوی رسانه‌های منطقه‌ای منتشر شد اشاره کنیم. وی به مناسبت تکریم کشته‌شدگان غزه و همچنین تحلیل جنایات رژیم صهیونیستی طی چهار هفته گذشته گفت که «اگر بخواهیم نبردی کامل از نظر قانونی، انسانی، اخلاقی و دینی را بیابیم بهتر از نبرد با صهیونیست‌ها نمی‌یابیم». او در بخش ابتدایی سخنان خود اعلام کرد که این عملیات بزرگ و گسترده با تصمیم و اجرای ۱۰۰ درصد فلسطینی بود و اصحاب آن را به خاطر محرمانه بودن از دید همه و حتی دید محور مقاومت مخفی کردند. نصرالله در بخش دیگری از سخنان خود سعی کرد تا به صورت خیلی گذرا به تبعات عملیات طوفان الاقصی اشاره کند و در این میان بر این موضوع تاکید کرد چنین عملیاتی موجب شد تا اسرائیل از بسیاری جهات نه تنها غافلگیر شود بلکه بدون تردید این ضربات در آینده سیاسی- اجتماعی و حتی ابعاد ماهوی امنیتی آنها تاثیرگذار خواهد بود. یکی از نکات مهمی که دبیرکل حزب‌الله بدان اشاره کرد ورود یا عدم ورود این جریان به جنگ با اسرائیل بود که بسیاری از تحلیلگران معتقد بودند به زودی این اتفاق رخ خواهد اما سخنان وی به صورت کلی این مهم را مشخص کرد. او اعلام کرد که «اسرائیل بعد از عملیات طوفان الاقصی برخی نیروهای خود را جابه‌جا کرد و ما تاکنون 57 شهید تقدیم کرده‌ایم که برخی از آنها از رزمندگان مقاومت القدس و القسام بودند. شنبه 7 اکتبر اسرائیل برخی از نیروهای خود را عقب کشید و در حال فروپاشی کامل بود و می‌خواست تمام نیروهای ذخیره و آماده خود را به سمت غزه ببرد. عملیاتی که آغاز و روز به روز بیشتر شد آنها را مجبور کرد که نیروهای خود را در مرز لبنان مستقر نگه دارد و حتی نیروهای خود را تقویت کند، در نهایت جبهه لبنان باری از روی دوش مقاومت غزه برداشت. ما اینجا عملیات یا به قول برخی‌ تاکتیک‌هایی انجام می‌دهیم ولی این تاکتیک‌ها محاسبه شده است». 

اینکه سیدحسن نصرالله در سخنرانی دیروز تصریح کرد که «در نهایت جبهه لبنان باری از روی دوش مقاومت غزه برداشت. ما اینجا عملیات یا به قول برخی‌ ماجراجویی می‌کنیم ولی این ماجراجویی محاسبه شده است» یا اینکه می‌گوید حزب‌الله لبنان از روز دوم عملیات الاقصی وارد جنگ علیه اسرائیل با محوریت غزه شده است، نشان می‌دهد که او همچنان سعی دارد تهدید را بالای سر تل‌آویو حفظ کند

واشنگتن مخاطب   اصلی   نصرالله

اینکه سیدحسن نصرالله اعلام می‌کند ما یک تاکتیک حساب شده کلید زده‌ایم یا اینکه می‌گوید حزب‌الله لبنان از روز دوم عملیات الاقصی وارد جنگ علیه اسرائیل با محوریت غزه شده است، به خوبی نشان می‌دهد که او همچنان سعی دارد تهدید را بالای سر تل‌آویو حفظ کند. شاید بسیاری از تحلیلگران سخنان دبیرکل حزب‌الله لبنان در مورد عمیق‌ و گسترده‌ شدن اقدامات حزب‌الله لبنان علیه اسرائیل را چندان قطعی ندانند اما نصرالله به صورت کامل حجت را برای آنها تمام کرد. او با بیان اینکه از روز نخست به ما گفته شد که ناوگان دریایی آمریکا برای هدف قراردادن شما آمده است گفت که سرنوشت جبهه لبنان و افزایش تنش در آن به دو مسئله بستگی دارد که نخست مسیر حوادث غزه است و دوم رفتار دشمن در قبال لبنان. با این تفاسیر باید گفت که حزب‌الله لبنان بعد از چهار هفته به صورت کامل موضع خود در برابر پرونده غزه و جنایات اسرائیل در قبال این منطقه را اعلام کرده است اما نکته بسیار مهم اشاره سیدحسن نصرالله به نقش و جایگاه آمریکا در حملات اسرائیل به غزه است. نصرالله در سخنان خود به این موضوع اشاره کرد که از روز نخست به ما گفته شد که ناوگان دریایی آمریکا برای هدف قراردادن شما (حزب‌الله لبنان) وارد منطقه شده و در ادامه آن گفت: «این ایالات متحده است که از محکوم شدن اسرائیل در شورای امنیت و برقراری آتش‌بس جلوگیری می‌کند و آمریکا امروز مدیر این جنگ است و باید هزینه آن را بپردازد». این سخنان به خوبی موید آن است که اگر حمایت واشنگتن نبود، اسرائیل نهایتاً پس از دو هفته به زانو درمی‌آمد. وی در نهایت به این نکته اشاره کرد که آمریکایی‌ها باید سریعاً این جنگ را متوقف کنند و می‌دانند که اگر جنگی در منطقه در بگیرد ناوها و نیروهای آنها کارایی نخواهد داشت و بزرگترین خسارت‌ها را تحمل خواهند کرد. نکته نهایی این است که همزمان با سخنرانی سیدحسن نصرالله، ارتش اسرائیل به حالت آماده باش درآمده بود ولی مهمتر از آن این است که جریان مقاومت در عراق هم روز گذشته (جمعه) اعلام کرد که در حمایت از مردم فلسطین و در خونخواهی آنها، از هفته آینده مرحله جدیدی را در مقابله با دشمنان آغاز خواهیم کرد. تمامی این اظهارات و مواضع در منطقه در حالی رخ می‌دهد که اولاً وزیر خارجه ایالات متحده هم‌اکنون و همزمان با سخنرانی نصرالله در اسرائیل به سر می‌برد و ثانیا مجلس الجزایر با اکثریت آرا و رأی ۱۰۰ درصدی به رئیس‌جمهور این کشور اجازه داد تا در صورت لزوم برای دفاع از مردم بی‌گناه نوار غزه با اسرائیل وارد جنگ شود.