مقامات ایران و آمریکا بر سر جنگ اسرائل و حماس در نوار غزه، پیام‌های هشدارآمیز مخابره کردند. 

«کامالا هریس»، معاون اول رئیس‌جمهور آمریکا در گفت‌وگویی با صحه گذاشتن بر موضع واشنگتن درباره نقش ایران در تحولات تنش‌زای اخیر منطقه، گفت که رئیس‌جمهور آمریکا هشداری صریح به ایران و «نیروهای نیابتی آن»، از جمله حماس منتقل کرده است که «نکنید.» او که با شبکه سی‌بی‌اس گفت‌وگو می‌کرد، ادامه داد: «یک کلمه، خیلی هم صریح.»

سخنگوی وزارت امور خارجه نیز در نشست خبری دیروز، در پاسخ گفت: پاسخ من هم یک جمله در دو کلمه است. «بس کنید.»

ناصر کنعانی، در پاسخ به پرسشی درباره خبر لغو مذاکره ایران و آمریکا در عمان اظهار داشت: موضوع مذاکرات در چارچوب تعریف شده و به ویژه ابتکار عمل سلطان عمان از نظر ما باز و مفتوح است و طبیعتا شرایط جاری و اهمیت قضیه فلسطین و تاثیرات آن در حوزه منطقه‌ای و بین‌المللی که اولویت‌ها را جا به جا کرده می‌تواند در برخی موضوعات تاثیر بگذارد و یا تقدم و تاخری ایجاد کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان این که حدود ۲۴ روز از آغاز حملات رژیم صهیونیستی به غزه می‌گذرد، گفت: در این حملات، صهیونیست‌ها از تمامی خطوط قرمز عبور کرده‌اند.

کنعانی در ادامه نشست خبری این هفته خود با بیان این که در حملات رژیم صهیونیستی تاکنون ۸۰۰۰ نفر از شهروندان فلسطینی به شهادت رسیده‌اند، گفت: از این تعداد بیش از ۳۰۰۰ نفر آن‌ها از کودکان بوده‌اند.

کنعانی همچنین با اشاره به سخنرانی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست ویژه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک در ارتباط با فلسطین گفت: سخنرانی ایشان کاملا حقوقی، مستدل و مبتنی بر اصول شناخته شده بود.

نعانی در مورد ارسال کمک‌های بشر دوستانه به غزه، گفت: در دیدار وزیر خارجه با نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور غرب آسیا این موضوع مطرح و در گفت‌وگو با دبیرکل سازمان ملل این موضوع مطرح شد. متأسفانه شرایط تا این لحظه در مرز رفح ایجاد نشده و رژیم صهیونیستی همه خواسته‌ها برای گشایش این مرز را رد کرده است. تاکنون میزان کمک‌هایی که توانسته از مرز رفح عبور کند کمتر از ۱۰۰ کامیون کمک رسانی است. کمک‌ها در بندر عریش و مصر دپو شده است. در تماس با مقامات مصری هستیم و به محض اینکه امکان دریافت کمک‌ها و ارسال آن فراهم شود ایران آمادگی دارد در سریع‌ترین زمان ممکن این کمک‌ها را به مصر منتقل کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره احتمال سخنرانی سیدحسن نصرالله اظهار کرد: اینکه دبیرکل حزب الله چه بگوید ما هم منتظر سخنرانی ایشان و مواضع و دیدگاه‌هایشان تا روز جمعه هستیم.

وی در واکنش به اظهارات کاملاً هریس درباره جنگ غزه و اتهام زنی آمریکا به ایران تصریح کرد: من هم دو کلمه می گویم، بس کنید.