رئیس‌جمهور ترکیه بابیان این‌که اجازه نمی‌دهند عناصر افراطی، مذاکرات درباره منطقه امن شمال سوریه را مانند ادلب از مسیر خارج کنند، از برنامه زمانی 90 روزه برای پاک‌سازی منبج از شبه‌نظامیان کرد خبر داد.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، شامگاه پنجشنبه (چهارم‌بهمن‌ماه) گفت برخی عناصر تروریستی در حال ایجاد آشوب در منطقه ادلب و خارج کردن فرایند مذاکرات از مسیر اصلی آن هستند.

اردوغان طی مصاحبه با خبرنگاران در پرواز بازگشت از مسکو، درباره دیدار خود با ولادیمیر پوتین همتای روسی خود گفت: درباره اجرای طرح پیشنهادی منطقه امن در شمال سوریه صحبت کردیم. وزارت‌های دفاع و امور خارجه و سازمان اطلاعات ما به مذاکرات با طرف‌های روسی و آمریکایی ادامه می‌دهند.

به نوشته وبگاه شبکه تی آر تی وی بابیان این‌که مسکو با آنکارا در موضوع پاک‌سازی شمال سوریه از شبه‌نظامیان کرد هم‌نظر است، توضیح داد: تا همین الان، روسیه هم مانند آمریکا می‌گوید که یگان‌های مدافع خلق ی.پ.گ شهر منبج را ترک خواهند کرد. این هدف ماست و باید بعد از عقب‌نشینی به شرق فرات فرستاده شوند.رئیس‌جمهور ترکیه ضمن اشاره به برنامه زمانی 90 روزه برای پاک‌سازی منبج، اظهار داشت: حدود هزار عنصر مسلح کرد در منبج حضور دارند. برخی می‌گویند که آن‌ها عقب‌نشینی کرده و دیگر هیچ تروریستی در آنجا حضور ندارد، اما این رقمی است که سازمان اطلاعات ما دارد؛ ما باید گروه‌های تروریستی را از منبج به عقب برانیم و به صاحبان اصلی‌اش بازگردانیم؛ این منطقه در عرض 90 روز پاک‌سازی می‌شود.

آمریکا از شبه‌نظامیان کُرد موسوم به نیروهای دموکراتیک سوریه حمایت تسلیحاتی می‌کند و ترکیه نیز از این مسئله ناخرسند است؛ زیرا آنکارا این نیروها را در ادامه حزب کارگران کردستان پ.ک.ک می‌داند که این گروه ازنظر ترکیه تروریستی است

اردوغان با تأکید بر این‌که آمریکا با حمایت از شبه‌نظامیان کرد در زمان عملیات آزادسازی رقه از دست داعش، اشتباه بزرگی مرتکب شد، افزود: بهای آن را نیز پرداخت. اگر آن‌ها پیشنهاد ما را پذیرفته بودند، نه‌تنها رقه را بازپس‌ می‌گرفتیم بلکه از مشکل مهاجرت‌های اجباری و کشتار مردم سوری نیز جلوگیری می‌شد.

وی ضمن اشاره به منطقه غیرنظامی که در ادلب، درپی توافق با روسیه ایجاد کردند، گفت: ما فرایند ادلب را که در سوچی آغاز کردیم، ادامه می‌دهیم. ولی در حال حاضر عناصر تکفیری و افراطی در حال خارج کردن مذاکرات از مسیر درست هستند.

رئیس‌جمهور ترکیه دراین‌باره افزود: اجازه نمی‌دهیم  هیچ سازمان تروریستی در آنجا ادلب، منبج یا شرق فرات فعالیت کند. ما قادر هستیم  به‌تنهایی امنیت و ثبات را در این مناطق اعمال کنیم.

بحث بر سر شمال سوریه و وضعیت کردها در این منطقه پس‌ازآن بالا گرفت که رئیس‌جمهور آمریکا 28 آذر گذشته، اعلام کرد نیروهای آمریکایی از سوریه خارج خواهند شد. تصمیم ترکیه برای استقرار این نیروهای مسلح در شمال سوریه و تعجیل در آغاز حمله به منبج و شرق فرات نیز بعد از اعلام تصمیم آمریکایی‌ها بود.

ترکیه اما به آمریکا پیشنهاد داده که برای اجتناب از ایجاد خلأ قدرت در شمال سوریه بعد از خروج نظامیان آمریکایی که می‌تواند منجر به تقویت شبه‌نظامیان کرد و تسلط بیشتر آن‌ها بر مناطق مرزی با ترکیه شود، منطقه امنی به عمق 32 کیلومتر در داخل خاک سوریه و تمام مرز این کشور با ترکیه ایجاد شود و نهایتاً در اختیار آنکارا قرار گیرد.

یگان‌های مدافع خلق و نیروهای دموکراتیک سوریه در سال 2016 با حمایت تسلیحاتی و لوجستیکی نظامیان آمریکا توانستند تروریست‌های داعش را در شرق فرات و منبج شکست داده و آن شهر را تحت کنترل خود دربیاورند. عملیات‌های نظامی متعدد ترکیه در شمال سوریه که به بهانه نابود کردن گروه‌های شبه‌نظامی کرد از سال 2016 آغاز شد، همگی بدون موافقت و مجوز دولت دمشق انجام گرفته و ازنظر قوانین بین‌المللی نیز غیرقانونی است.

بحث بر سر شمال سوریه و وضعیت کردها در این منطقه پس‌ازآن بالا گرفت که رئیس‌جمهور آمریکا 28 آذر گذشته، اعلام کرد نیروهای آمریکایی از سوریه خارج خواهند شد

مقام‌های کرد به دنبال مذاکره با روسیه

سیبان حمو فرمانده یگان‌های مدافع خلق کرد اعلام کرد که دولت سوریه نسبت به مذاکره با کردها واکنش مثبتی داشته است.

حمو در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز گفت تلاش‌هایی برای برگزاری مذاکرات وجود دارد؛ موضع دولت سوریه مثبت بوده است فکر می‌کنیم مذاکرات در روزهای آتی برگزار شود.

پس از این‌که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا گفت قصد دارد نیروهای نظامی این کشور را از سوریه خارج کند، تلاش برای گفت‌وگو بین دولت سوریه و کردها آغاز شده است؛ هرچند که تاکنون شاهدی دال بر قصد آمریکا برای خروج از سوریه وجود ندارد.

این فرمانده کرد تحرک آمریکا برای خروج از سوریه را شتاب‌زده توصیف کرد و گفت  این مسئله تا زمانی که جنگ با داعش وجود دارد، نمی‌تواند رخ دهد.

فرماندهان کرد با میانجی‌گری روسیه قصد مذاکره با دولت سوریه را دارند تا بتوانند از مناطق تحت تسلط خود پس از خروج آمریکا حمایت و در برابر حملات ترکیه ایستادگی کنند.

حمو به نقل از جیمز جفری فرستاده آمریکا در سوریه گفت آمریکا ترکیه را راضی کرده که عملیات نظامی انجام ندهد و از شمال سوریه نیز حمایت خواهد کرد.

آمریکا از شبه‌نظامیان کرد موسوم به نیروهای دموکراتیک سوریه حمایت تسلیحاتی می‌کند و ترکیه نیز از این مسئله ناخرسند است؛ زیرا آنکارا این نیروها را در ادامه حزب کارگران کردستان پ.ک.ک می‌داند که این گروه ازنظر ترکیه تروریستی است.

این مسئول کرد در ادامه اعلام کرد تاکنون مذاکرات مستقیمی با دولت نداشته‌اند، ولی دمشق پیشنهاد کردها را درباره حفظ حقوق کردها و اقلیت‌ها دریافت کرده است.

این برای نخستین بار نیست که دولت سوریه با کردها مذاکره خواهد کرد؛ زیرا دمشق در تابستان گذشته با کردها مذاکراتی داشت که با فشار آمریکا علیه آنان به شکست منتهی شد.