نشست اقتصادی سران عرب در بیروت در سایه عدم حضور بیشتر رهبران کشورهای عربی به کار خود پایان داد و حاضران در این نشست بر لزوم حمایت از کشورهای میزبان آوارگان سوری تأکید کردند.

‌نشست اقتصادی سران عرب روز یکشنبه‌ (30 دی ماه) در بیروت برگزار شد اما بیشتر رهبران کشورهای عربی در آن حضور نیافتند. از رهبران عربی که در این نشست حضور داشتند تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر و محمد ولد، عبدالعزیز، رئیس‌جمهور موریتانی بودند.

در این نشست حاضران بر لزوم حمایت از کشورهای میزبان آوارگان سوری تأکید کردند. شرکت‌کنندگان در این نشست در بیانیه‌ای از تمامی طرف‌های اهداکننده و صندوق‌های کشورهای عربی خواستند برای کاهش مشکلات آوارگان و حمایت از پروژه‌های کشورهای میزبان و کاهش پیامدهای اقتصادی و اجتماعی بحران آوارگان همکاری داشته باشند.

شرکت‌کنندگان در این نشست در بیانیه پایانی بر لزوم پایبندی بر حمایت از پایداری ملت فلسطین در برابر حملات رژیم صهیونیستی تأکید کردند و گفتند، این تجاوزات منجر به نابودی اقتصاد فلسطین و زیرساخت‌های آن شده است.

بعد از تقریباً یک سال و نیم از بحران کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس و بی‌طرفی لبنان در قبال بحران؛ در پی اجلاس لبنان حمایت بیروت از مواضع قطر در برابر محاصره کشورهای عربی پدیدار شد

آن‌ها نسبت به مسئولیت‌پذیری عربی و اسلامی جمعی در قبال قدس به‌منظور حفظ هویت عربی، اسلامی و مسیحی قدس شریف ابراز اطمینان کردند.

در این بیانیه بر لزوم هم‌بستگی با تمام طرف‌های مربوطه به‌منظور تأمین مالی لازم برای اجرای پروژه‌های مطرح شده در طرح استراتژیک توسعه بخش خصوصی قدس شرقی تأکید شد. شرکت‌کنندگان همچنین بر حق بازگشت آوارگان فلسطینی طبق قطعنامه‌های بین‌المللی تأکید کردند.

جبران باسیل، وزیر امور خارجه لبنان در این نشست از جامعه جهانی خواست که به مسئولیت‌های خود در قبال آوارگان سوری عمل کند. وی خواهان ایجاد پروژه‌هایی برای توسعه اقتصادی در مناطقی شد که آوارگان به آن‌جا باز می‌گردند.

وزیر امور خارجه لبنان تأکید کرد: درخواست ما برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب به نفع لبنان و کشورهای عربی است.

جبران باسیل، وزیر امور خارجه لبنان در این نشست از جامعه جهانی خواست که به مسئولیت‌های خود در قبال آوارگان سوری عمل کنند. وی خواهان ایجاد پروژه‌هایی برای توسعه اقتصادی در مناطقی شد که آوارگان به آن‌جا باز می‌گردند

وزیر امور خارجه لبنان در کنفرانس مطبوعات مشترکی با احمد ابوالغیط اظهار کرد: ما هنوز از موضع سوریه درباره بازگشت به اتحادیه عرب اطلاعی نداریم.

وی از عدم حضور هیأت لیبی در این نشست ابراز تأسف کرد اما درعین‌حال گفت‌ که لیبی باید به مسئولیت خود درباره مشخص کردن پرونده ربوده شدن امام موسی صدر عمل کند.

باسیل افزود: امام موسی صدر پیشوای تمامی لبنانی‌ها و اعراب و الگویی برای همه مردم لبنان است و ما همچنان خواهان مشخص شدن سرنوشت وی هستیم. باسیل از امیر قطر و رئیس‌جمهوری موریتانی به خاطر حضور در این نشست تشکر کرد.

وی گفت‌: ما از جامعه جهانی می‌خواهیم برای پایان فاجعه آوارگان به مسئولیت خود عمل کرده و از تمامی امکانات لازم برای ایجاد راه‌کارهای ریشه‌ای و افزایش تلاش‌های بین‌المللی برای ایجاد شرایط مناسب جهت بازگشت آوارگان به وطنشان استفاده کنند. امیر قطر نیز در جواب حضورش در نشست اقتصادی سران عرب در بیروت این‌گونه توضیح داد: حضور در این جلسه را مسئله‌ای عادی و از باب تلاش برای فعالیت مشترک کشورهای عربی می‌داند. این در حالی است که اکثر رهبران کشورهای عربی از حضور در این نشست امتناع کرده بودند.

تمیم بن‌حمد آل ثانی، امیر قطر توییت کرد: از حضورم در نشست سران عرب در بیروت خرسندم، تصمیمم برای مشارکت در این نشست اقتصادی و اجتماعی مسئله‌ای عادی بوده و با توجه به تلاش ما برای فعالیت‌های مشترک عربی انجام شده که در نشست نیز بر نیاز مبرم به تقویت آن‌ها در برابر بحران‌ها و چالش‌هایی که پیش‌ روی‌مان است، تأکید کردیم، از رهبری و مردم لبنان بابت این میزبانی تشکر می‌کنم.

امیر قطر در جلسه افتتاحیه نشست بیروت در کنار محمد ولد عبدالعزیز رئیس‌جمهور موریتانی حضور یافت این در حالی بود که سایر رهبران کشورهای عربی در این نشست حضور نداشتند.

آل ثانی در شرایطی در این نشست حاضر شد که احتمال می‌رود او در نشست سران عرب در تونس که قرار است مارس آتی برگزار شود نیز شرکت کند. او دعوت رسمی از سوی باجی قاید السبسی، رئیس‌جمهور تونس برای حضور در این نشست دریافت کرده است.

امیر قطر معمولاً در نشست‌های سران عرب و نیز سایر نشست‌های بین‌المللی حضور می‌یابد و از این تریبون‌ها موضع‌گیری‌های کشورش نسبت به مسائل بین‌المللی را اعلام کرده و در اظهارات خود به پیامدهای محاصره اعمال شده علیه قطر می‌پردازد. این در حالی است که آل ثانی در نشست قبلی سران عرب در شهر الدمام عربستان سعودی و نیز نشست سران عرب حوزه خلیج‌فارس در ریاض حضور پیدا نکرده بود.

جبران باسیل، وزیر خارجه لبنان درباره حضور امیر قطر در نشست بیروت گفت: امیر قطر محاصره اعمال شده علیه کشور خود را در هم شکست و در حرکتی برای درهم شکستن این محاصره وارد بیروت شد.

باسیل در کنفرانس مطبوعاتی که در پایان این نشست برگزار شد، گفت: ما به‌عنوان مسئولان کشور لبنان از بابت مشارکت نکردن لیبی در این نشست متأسفیم و نارضایتی خود را از بروز آن اعلام می‌کنیم.

بعد از تقریباً یک سال و نیم از بحران کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس و بی‌طرفی لبنان در قبال بحران اما در پی اجلاس لبنان حمایت بیروت از مواضع قطر در برابر محاصره کشورهای عربی پدیدار شد.

میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان چهارمین نشست سران عرب در بیروت را با حضور تنها دو تن از رهبران کشورهای عربی افتتاح کرده و ضمن ابراز تأسف نسبت به عدم حضور سایر رهبران عرب گفت: در این نشست به بررسی پیامدهای بحران‌های موجود در منطقه در اقتصاد این کشورها می‌پردازیم.

میشل عون همچنین گفت: لبنان هزینه سنگینی بابت جنگ‌ها و مسئله تروریسم پرداخت کرده و به دلیل مهاجرت مردم سوریه متحمل فشار سنگین بین‌المللی و منطقه‌ای شده است. علاوه بر این پناهندگی برادران فلسطینی به لبنان نیز از ۷۰ سال قبل تاکنون همچنان ادامه دارد. مشارکت آل ثانی در نشست بیروت نشان‌دهنده توجه گسترده او نسبت به مسائل اقتصادی کشورهای عربی بوده و حامل این پیام جدی او در تأکید بر نقش محوری قطر در میان کشورهای عربی است.

همچنین ابوالغیط در پاسخ به سؤال خبرنگار المیادین درباره بازگشت سوریه به اتحادیه عرب گفت‌: عدم حضور سوریه در اتحادیه عرب مسئله‌ای است که خود من نیز از آن خرسند نیستم. ما در حال‌ حاضر در اتحادیه عرب به موضع سوریه نمی‌پردازیم اما هر طرحی را درباره این مسئله پیگیری خواهیم کرد.

ابوالغیط در سخنرانی خود در نشست اقتصادی بیروت به عدم حضور سوریه در این نشست نپرداخت اما از عدم حضور هیئت لیبی ابراز تأسف کرد. میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان گفت‌: ما با چالش‌های بزرگی روبه‌رو هستیم اما باید تلاش کنیم که از رخدادهای دردناک کنونی به‌عنوان انگیزه‌ای برای همکاری و هم‌بستگی استفاده کنیم. ما امیدواریم که این نشست در اجرای پروژه‌های ناتمام بر اساس منافع ملت‌هایمان نقش داشته باشد. لبنان پروژه‌ای درباره اقتصاد دیجیتالی ارائه می‌کند و در سایه چالش‌های کنونی ما استراتژی برای بازسازی خواهیم داشت.

وی گفت: لبنان به خاطر جنگ‌ها بهای سنگینی را پرداخت کرده است و درباره مسئله آوارگان سوری بار سنگینی بر دوش دارد. ما از جامعه جهانی می‌خواهیم برای بازگشت آوارگان سوری به کشورشان نهایت تلاش خود را به کار بگیرند.

میشل عون همچنین تجاوزات رژیم صهیونیستی را محکوم و تأکید کرد اشغالگران اسرائیلی قطعنامه‌های بین‌المللی را نقض می‌کنند.

محمد الجدعان، وزیر دارایی عربستان نیز در آغاز نشست خواهان افزایش تلاش‌ها برای مقابله با بی‌ثباتی در منطقه شد و بر لزوم در پیش گرفتن سیاست‌هایی که روابط میان کشورهای عربی را تقویت کند، تأکید کرد.