ولادیمیر پوتین رسما اعلام کرد، ضدحملات اوکراین کاملا شکست خورده اما کی‌یف آماده حملات جدیدی در برخی مناطق می‌شود که روسیه نسبت به آن‌ها آگاه است و پاسخی را خواهد داد. رئیس‌جمهوری روسیه دیروز (یکشنبه) طی مصاحبه‌ای با «پاول زاروبین» خبرنگار سرشناس روسی اظهار کرد: ضدحمله ادعایی اوکراین کاملا شکست خورده است. با این حال ما می‌دانیم که طرف مقابل آماده حملات جدیدی در برخی از نقاط عملیات می‌شود. بنابراین ما به اقدامات آن‌ها پاسخ می‌دهیم. 

همچنین خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از پوتین نوشت: نیروهای روسی در حال حاضر تقریبا در سراسر منطقه عملیات در حال بهبود موقعیت خود هستند؛ این اقدامات را می‌توان به عنوان یک دفاع فعال با بهبود موقعیت در برخی مناطق از جمله در جهت‌های کوپیانسک، زاپوریژیا و آودیوکا توصیف کرد. این اظهارات ولادیمیر پوتین پس از آن مطرح می‌شوند که واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در شورای امنیت این سازمان روز شنبه بیان کرد: چند روزی است که نیروهای روسی عملا در سرتاسر خط مقدم به عملیات رزمی روی آورده‌اند. بنابراین، ما می‌توانیم به اصطلاح ضدحمله اوکراین را به طور رسمی پایان یافته تلقی کنیم. 

طبق گزارش راشا تودی، طی فصل تابستان (اوایل ماه ژوئن) نیروهای کی‌یف همزمان با اینکه در تلاش بودند تا دفاع روسیه را در هم بشکنند، خودشان در نهایت شکست خوردند و متحمل خسارات سنگینی شدند. طبق اطلاعیه وزارت دفاع روسیه، تعداد نظامیان اوکراینی که از آغاز ضدحمله این کشور کشته‌ شده‌اند، تقریبا به ۹۰ هزار می‌رسد. کمیسیون کنگره ایالات متحده در رابطه با وضعیت استراتژیک این کشور هفته گذشته در بیانیه‌ای عنوان کرد: ایالات متحده آمریکا باید مدرن‌سازی نظامی خود را افزایش دهد و نیروهای هسته‌ای و متعارف خود را بهبود ببخشد تا اطمینان حاصل کند که برای احتمال جنگ همزمان با چین و روسیه آماده است. 

ولادیمیر پوتین در ادامه مصاحبه‌اش با اشاره به این بیانیه گفت: فکر نمی‌کنم مردم با ذهن سالم بتوانند چنین فکری کنند؛ اما اگر اینطور فکر می‌کنند، صرفا ما را هوشیار و محتاط می‌سازند. جنگ با روسیه یا چین یاوه‌گویی است! البته فکر می‌کنم این مسئله جدی نباشد. آن‌ها فقط یکدیگر را می‌ترسانند. 

در همین راستا پیتر سیارتو، وزیر امور خارجه مجارستان از اوکراین، کشور همسایه‌اش خواست تا تعدادی از قوانین محدودکننده علیه جامعه مجارستانی را لغو کند. وی طی مصاحبه‌ای با ریانووستی موقعیت اوکراین را «غیرقابل توصیف» و شرایط را «برخلاف استانداردهای اروپایی» توصیف کرد. وزیر خارجه مجارستان همچنین با اشاره به کاهش تعداد دروس به زبان مادری در مدارس مجارستانی در اوکراین ابراز تاسف کرد و گفت: تعداد دروس به زبان مادری در مدارس مجارستانی به ۲۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

پیتر سیارتو تصریح کرد: به همین دلیل هنگامی که صحبت از عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا می‌شود، مجارستان نمی‌تواند با چنین مسئله‌ای توافق کند. در واقع تا زمانی که کی‌یف حقوق اقلیت مجارستانی‌های غرب اوکراین را رعایت نکند، ما هم با عضویت او در اتحادیه اروپا موافقت نمی‌کنیم. به گفته این دیپلمات، وضعیت «اسفناک» این اقلیت قومی در اوکراین از سال ۲۰۱۵ رو به وخامت بوده و کی‌یف و بوداپست از آن زمان تاکنون بر سر این مسئله درگیر هستند. سیارتو خاطر نشان کرد که مجارستان صرفا از اوکراین می‌خواهد تا حقوقی را که جامعه مجارستانی در هشت سال پیش داشتند، 

احیا شوند. 

همچنین اواخر ماه گذشته میلادی ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان نیز هشدار داد، تا زمانی که حقوق مجارستانی‌های ساکن در منطقه ماوراءالنهر بازگردانده نشود، از اوکراین در صحنه‌های بین‌المللی حمایت نخواهد کرد. سیارتو نیز پیشتر تاکید کرد: حدود ۱۵۰ هزار مجارستانی‌ قومی در اوکراین مدرن عمدتا در منطقه ماوراءالنهر زندگی می‌کنند. بوداپست متعهد شده تا تحت هیچ شرایطی این افراد را رها نکند.