رئیس‌جمهوری آمریکا بافاصله یک روز و با چرخشی ۱۸۰ درجه‌ای در موضع خود درباره نابودی اقتصاد ترکیه در پی تماس تلفنی که با همتای ترکیه‌ای خود داشت از امکان گسترده توسعه همکاری اقتصادی میان دو کشور گفت‌وگو کرد.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا یکشنبه شب (23 دی ماه) ضمن تائید آغاز روند خروج نظامیان این کشور از سوریه، ترکیه را تهدید کرد اگر نیروهای کرد سوری را هدف قرار دهد اقتصاد این کشور را نابود خواهد کرد.

در واکنش به پیام توئیتری ترامپ، رجب طیب اردوغان اعلام کرد: از ترامپ و آمریکا انتظار داریم به شراکت استراتژیکمان احترام بگذارد.

پس‌ازآن مولود چاووش او غلو وزیر خارجه ترکیه ضمن انتقاد از تهدید تند رئیس‌جمهور آمریکا علیه کشورش گفت که آنکارا ترسی از تهدیدات ترامپ ندارد.

بر اساس گزارش الجزیره، رئیس‌جمهوری آمریکا بار دیگر دوشنبه (24 دی ماه) به همتای ترکیه‌ای خود نسبت به عواقب هرگونه آزار و اذیتی به شبه‌نظامیان کرد سوریه هشدار داد.

در پی این واکنش‌ها نیز رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه (25 دی ماه) در یک پیام توئیتری از سخنان قبلی‌اش درباره نابود کردن اقتصاد ترکیه عقب‌نشینی کرد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا پس از واکنش‌های مقامات کشور ترکیه تماس تلفنی با رئیس‌جمهوری این کشور داشت؛ بعد از گفت‌وگو با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه از سخنان قبلی‌اش درباره نابود کردن اقتصاد ترکیه عقب‌نشینی کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا جزئیات تماس تلفنی خود با رجب طیب اردوغان، همتای ترکیه‌ای‌اش را طی توییت‌هایی منتشر شده و از امکان گسترده توسعه سطح همکاری اقتصادی میان آمریکا و ترکیه سخن گفت. او تأکید کرد: با اردوغان درباره توسعه اقتصادی صحبت کردم.

این تغییر موضع یک روز بعد از تهدید ترامپ علیه اقتصاد ترکیه بود. ترامپ در توییتی تهدید کرده بود در صورت حمله ترکیه به کردهای سوریه که در کنار آمریکا با داعش می‌جنگند اقتصاد این کشور را نابود خواهد کرد؛ اما پس‌ازآن در تماس تلفنی میان دو رئیس‌جمهوری آن‌ها ایجاد منطقه امن در شمال سوریه را بررسی کردند.

اردوغان در تماس تلفنی شب گذشته به ترامپ تأکید کرد، آماده حمایت کامل از فرایند خروج آمریکایی‌ها از سوریه است.

ترامپ گفت:‌ من با اردوغان موفقیت‌های حاصل شده طی دو هفته اخیر در راستای فرایند نابودی باقی‌مانده‌های داعش در سوریه و ایجاد منطقه امن به مساحت ۲۰ مایل در سوریه را بررسی کردم.

قابل‌توجه است که در واکنش به تهدید اخیر دونالد ترامپ، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه اظهار کرد: ایجاد منطقه حائل در سوریه ایده رجب طیب اردوغان است نه ایده آمریکا. ما قبلاً این طرح را مطرح کردیم.

ریاست‌جمهوری ترکیه نیز تصریح کرد: دو رئیس‌جمهوری بر فرصت ندادن به گروه‌ها برای سنگ‌اندازی در مسیر فرایند خروج نیروهای آمریکایی و بالا بردن روابط اقتصادی میان دو کشور به عالی‌ترین سطح تأکید کردند.

ریاست‌جمهوری ترکیه افزود: این دو مقام علاوه بر بررسی روابط دوجانبه منطقه عاری از تروریسم در شمال سوریه را به‌منظور جلوگیری از درگیری و تنش بین نیروهای ترکیه‌ای و شبه‌نظامیان کرد بررسی کردند.

طبق این بیانیه، اردوغان به ترامپ تأکید کرده ترکیه مشکلی با کردها ندارد و تنها به دنبال مقابله با گروه‌های تروریستی است که امنیت ملی آن را تهدید می‌کنند.

بر اساس بیانیه ریاست جمهوری ترکیه دو رئیس‌جمهوری بر لزوم اجرای طرح نقشه راه درباره شهر منبج سوریه که سال گذشته میلادی به توافق دو طرف رسید، تأکید کردند.

طبق این بیانیه، اردوغان از تصمیم ترامپ برای خروج نیروهای آمریکایی از سوریه استقبال و به آمادگی ترکیه به حمایت همه‌جانبه از این موضوع اشاره کرد.

کاخ سفید هم اظهار کرد: ترامپ به همکاری با اردوغان برای حل‌وفصل نگرانی‌های امنیتی ترکیه در شمال سوریه ابراز تمایل کرده است.

سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید در بیانیه‌ای گفت: رئیس‌جمهوری آمریکا باوجود توجه به نگرانی‌های امنیتی ترکیه اما درعین‌حال گفته است، برای آمریکا مهم است که ترکیه آسیبی به کردها و نیروهای دموکراتیک سوریه وارد نکند.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا نیز اظهار کرد: ترامپ مذاکرات ویژه‌ای با اردوغان داشت و بر موضع ثابت خود در حمایت از کردها که در کنار ما می‌جنگند، تأکید کرد.

بحث بر سر شمال سوریه و وضعیت کردها در این منطقه پس‌ازآن بالا گرفت که رئیس‌جمهور آمریکا روز (۲۸ آذرماه) اعلام کرد نیروهای آمریکایی از سوریه خارج خواهند شد و آنکارا نیز بلافاصله از تدارکات برای حمله نظامی به شبه‌نظامیان کُرد یا همان یگان مدافع خلق کرد در شرق رودخانه فرات خبر داد.

این در حالی است که آن‌ها با واشنگتن در مقابله با داعش همکاری دارند. این تضاد در منافع موجب تنش‌هایی میان دو طرف شده است.

آمریکایی‌ها و ترکیه‌ای‌ها بدون مجوز دولت قانونی سوریه در این کشور حضور دارند. دولت آمریکا از سپتامبر ۲۰۱۴، (شهریور ماه) به‌عنوان بخشی از راهبرد خود برای کمک به معارضان سوری در حال جنگ با دولت مرکزی سوریه نیروهای خود را در این کشور مستقر کرد.

استقرار نظامیان آمریکایی در حالی انجام می‌شد که باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا از حدود یک سال قبل‌تر سیا را مأمور اجرای یک برنامه مخفیانه با هزینه سالانه یک میلیارد دلار برای تسلیح و تجهیز شبه‌نظامیان در حال پیکار با دولت سوریه کرده بود.