سایت اطلاع‌رسانی جنبش انصارلله یمن در تشریح نشست خبری سخنگوی نیروهای مسلح انصارلله که دوشنبه (10 دی ماه) برگزار شد نوشت: بر اساس گفته‌های فرمانده یمنی، ائتلاف سعودی کم‌ترین پایبندی را به توافق آتش‌بس سوئد برای بندر حدیده داشته است.

سرتیپ یحیی سریع، در جریان این اجلاس به خبرنگاران گفت: نیروهای مسلح یمن در طول سال 2018، در جریان 689 عملیات علیه ائتلاف سعودی و شبه‌نظامیان آن‌ها، موفق به سرنگونی 42 جنگنده و پهپاد جاسوسی ائتلاف شده است.

به گفته وی عملیات جاسوسی ائتلاف سعودی باهدف رصد پایگاه‌های نظامی و مقر فرماندهان یمنی در خاک این کشور به‌واسطه پهپادهای جاسوسی صورت می‌گیرد و در مقابل ارتش و نیروهای مردمی یمن نیز در چند سال اخیر در طول جنگ به دانش لازم در زمینه پدافندی دست یافته‌اند و از این مسیر موفق به سرنگونی پهپادهای جاسوسی پیشرفته عربستان شده‌اند که به خاک این کشور تجاوز کرده‌ بودند.

به گفته این مقام ارتش انصارالله، در سال 2018 ارتش مردمی یمن موفق شد 38 عملیات هوایی انجام دهد و همچنین 100 عملیات موشکی را کلید بزند که پرتاب موفقیت‌آمیز 131 موشک بالستیک را نتیجه داد و نیروی دریایی ارتش نیز موفق به اجرای شش عملیات شد که هدف آن‌ها قایق‌ها و کشتی‌های جنگی عربستانی و اماراتی بود. وی همچنین در مورد کمین‌هایی که علیه نیروهای ائتلاف در جبهه‌های مختلف نبرد انجام شد نیز گفت: در سال 2018 هفت هزار و 148 کمین برای مقابله با نیروهای متجاوز به کار گرفته شد.

به گفته یحیی سریع، نیروهای یمنی در این سال علاوه بر مبارزه علیه سربازان عربستانی و یمنی با سربازان اجاره‌ای سایر کشورها نیز مبارزه کردند.

وی با اشاره به تقویت سامانه موشکی یمن در طول دوران جنگ گفت: سامانه‌های جدیدی در سال 2018 ایجاد شد و اکنون ذخیره‌ موشکی بالستیک یمن بسیار مناسب است و همچنان برای تقویت آن به‌منظور تأثیر استراتژیک در روند جنگ تلاش می‌شود. 

سخنگوی نیروهای ارتش یمن در جریان این نشست خبری همچنین از تداوم نقض آتش‌بس از سوی نیروهای ائتلاف در استان الحدیده خبر داد و گفت:‌ تا نیمه شب گذشته (نهم دی ماه) تعداد فعالیت‌های نظامی عربستان در استان الحدیده به مرز 800 مورد رسید در صورتی که بر اساس توافق سوئد قرار بود طرفین از فعالیت نظامی در این استان خودداری کنند. وی در تشریح این نقض توافق‌ها گفت: تا نیمه شب یک‌شنبه 29عملیات به‌منظور پیشروی، 74 عملیات به‌منظور تقویت نیروها، سه عملیات برای نفوذ، یک حمله نظامی و 75 مورد پرواز در آسمان استان الحدیده ثبت‌شده است.

به گفته وی عملیات‌ متداوم ائتلاف در منطقه آتش‌بس مسئله قابل چشم‌پوشی نیست و نشان می‌دهد که نیروهای ائتلاف به چنین توافقی پایبند نیستند. آن‌طور که برخی از طرفین درگیر جنگ عمل می‌کنند، آن‌ها خواستار تداوم جنگ هستند ولی ما برای برقراری صلح همه‌جانبه و عادلانه به این توافق پایبند می‌مانیم.

او همچنین اشاره کرد: کسانی که برای شکست توافق آتش‌بس در الحدیده در تلاش هستند، از تجاوز به یمن بهره‌مند شده‌اند و از این راه منافع مالی دریافت می‌کنند، اما ما به این آتش‌بس پایبند می‌مانیم تا مشخص شود چه کسانی به پایان یافتن رنج ملت یمن اهمیت می‌دهند.