توافق پیش‌نویس آتش‌بس بین دولت مستعفی یمن و جنبش انصارالله در شهر الحدیده در غرب یمن که اخیراً در سوئد به امضا رسید، وارد فاز اجرایی شده در حالی که خبرهایی نیز از درگیری‌های محدود به گوش می‌رسد.

دولت مستعفی یمن وابسته به عبدربه منصور هادی و دولت صنعا وابسته به انصارالله حوثی‌ها از اجرایی شدن توافق آتش‌بس در الحدیده و بندر این شهر و بنادر الصلیف و رأس‌عیسی از روز سه‌شنبه (27 آذر ماه) خبر داد.

هنوز موعد رأی‌گیری درباره این پیش‌نویس مشخص نیست. این قطعنامه نیاز به ۹ رأی موافق دارد و کشورهای عضو دائم شورا نباید آن را وتو کنند. در این پیش‌نویس از آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل خواسته شده پیشنهاد‌هایی درباره چگونگی حمایت این سازمان از توافق سوئد از جمله چگونگی روند نظارت بر آتش‌بس و انتقال نیروهای دو طرف از شهر الحدیده و بنادر الحدیده، الصلیف و رأس عیسی ارائه کند. همچنین در این پیش‌نویس تأکید شده است: ما می‌خواهیم بدانیم سازمان ملل چگونه نقش اصلی را در حمایت از مؤسسه بنادر یمن و تفتیش آن‌ها و تقویت حضور خود در این مناطق ایفا می‌کند.

در این پیش‌نویس از تمامی طرف‌ها خواسته شده اقدامات بیشتری برای تسهیل ورود کمک‌های تجاری و انسانی از جمله مواد غذایی، سوخت و دارو اتخاذ کنند.

در این راستا، مارتین گریفیث، فرستاده سازمان ملل به یمن گفت: کمیته هماهنگی استقرار مجدد که کمیته مشترک مسئول اجرای آتش‌بس در الحدیده است فعالیت خود را به‌صورت مستقیم آغاز خواهد کرد تا نتایج مذاکرات سوئد بر روی خاک یمن به‌صورت واقعی اجرا شود.

این کمیته بر روند استقرار مجدد و روند مین‌زدایی از الحدیده و بندر آن نظارت خواهد داشت. همچنین محمد المقدشی، وزیر دفاع در دولت مستعفی یمن دستوراتی را به فرمانده منطقه نظامی چهارم و فرمانده محور الحدیده در زمینه توقف درگیری در استان مذکور از ساعت ۱۲ بامداد سه‌شنبه (27 آذر ماه) خبر داد. دولت مستعفی یمن اعلام کرد، آتش‌بس در شهر الحدیده از نیمه‌شب گذشته شروع و شامل استان الحدیده، بنادر آن یعنی الحدیده الصلیف و راس عیسی می‌شود.

در صنعا پایتخت یمن نیز فرماندهی وزارت دفاع و ریاست ستاد مشترک ارتش وابسته به انصارالله از آغاز آتش‌بس در استان الحدیده استقبال کرد.

پیش‌تر محمد عبدالسلام، رئیس هئیت مذاکره‌کننده انصارالله از نیروهای مسلح وابسته به انصارالله خواسته بود به آتش‌بس پایبند باشند. اما خبر از درگیری‌هایی محدود بین دو طرف درگیری در الحدیده در سایه آرامش توأم با هشداری که شهر را فراگرفته به گوش می‌رسد.

یک منبع نظامی که خواست نامش فاش نشود به خبرگزاری آناتولی گفت، درگیری‌ها در الحدیده دو ساعت بعد از اجرایی شدن توافق آتش‌بس به مدت ۱۵ دقیقه رخ داد اما فوراً متوقف شد. خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از یک منبع در دولت مستعفی یمن گزارش داد، درگیری‌های پراکنده کمی بعد از اجرایی شدن آتش‌بس در استان در شرق الحدیده رخ داد. این منبع گفت، درگیری‌ها در بندر الحدیده رخ داد.