وزیر خارجه چین گفت که کشورش آماده است در صورت لزوم با جامعه بین‌المللی برای میانجیگری میان روسیه و اوکراین همکاری کند. به گزارش اسپوتنیک، وانگ یی، وزیر امور خارجه چین ابراز امیدواری کرد روسیه و اوکراین در دور سوم مذاکرات پیشرفت بیشتری داشته باشند. وانگ در یک کنفرانس مطبوعاتی سالانه گفت: روسیه و اوکراین دو دور مذاکرات را برگزار کرده‌اند و ما امیدواریم که طرفین در دور سوم مذاکرات آتی به پیشرفت‌های جدیدی دست یابند. برای صلح میانجیگری می‌کنیم، ما و روسیه به دنبال احیای جنگ سرد نیستیم. او روابط چین و روسیه را مهم‌ترین روابط دوجانبه جهان توصیف کرد که به صلح، ثبات و توسعه جهانی کمک می‌کند. وزیر امور خارجه چین به تعهدی که در سفر چند هفته پیش پوتین به پکن اعلام شد اشاره کرد و گفت: «به وضوح و بدون تردید شراکت و پیوند ما به جهان نشان می‌دهد که هر دو کشور به طور مشترک با احیای جنگ سرد و دامن زدن به تقابل‌های ایدئولوژیک مخالف هستند. وانگ همچنین با بیان اینکه روابط روسیه و چین علیه هیچ کشور ثالثی نیست، تاکید کرد: «علی‌رغم هرگونه تغییر بین‌المللی، دو کشور به توسعه روابط ادامه خواهند داد.»

او گفت: هدف واقعی استراتژی هند و اقیانوس آرام آمریکا، ایجاد نسخه هند و اقیانوسیه ناتو است. هدف از این راهبرد حفظ یک سیستم هژمونیک تحت سلطه ایالات متحده است که ساختار همکاری منطقه‌ای مبتنی بر همکاری در داخل آسه‌آن را تخریب می‌کند. وانگ یی گفت: سیاست آمریکا در قبال حوزه شرق آسیا و اقیانوس هند و تلاشهایش برای تقویت روابط نظامی با ژاپن، استرالیا و هند فاجعه‌ای است که صلح و ثبات منطقه را مختل می کند.  آمریکا به بهانه ارتقای همکاری‌های منطقه‌ای بازی‌های ژئوپلیتیکی انجام می دهد. این رویه مغایر  با تمایلات منطقه‌ای برای همکاری بوده و محکوم به نداشتن آینده است. وانگ یی از این شکایت کرد که واشنگتن در حال سازماندهی متحدانش در راستای سرکوب چین است. او گفت: هدف واقعی استراتژی هند-اقیانوسیه آمریکا ایجاد نسخه‌ای از ناتو در منطقه هند-اقیانوسیه است. این در حالی است که روند گسترش ائتلاف غربی از سوی ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه به عنوان یکی از دلایل حمله او به اوکراین مورد استناد قرار گرفت.

وانگ از دولت بایدن خواست روح توافقات دهه ۱۹۷۰ که گشایش دهنده روابط آمریکا با دولت کمونیستی پکن بودند را احیا کند. وی تصریح کرد: ایالات متحده همچنان از هیچ تلاشی در راستای پیشبرد رقابت شدید با چین دریغ نمی‌کند و دائماً به مسائل مربوط به منافع اصلی چین حمله می‌کند و در قبال آنها تحریک به ایجاد دردسر می‌کند. او تاکید کرد که واشنگتن باید به مسیر درست عقلانیت و عمل گرایی بازگردد. دیپلمات ارشد چین تاکید کرد که بهبود روابط با کره شمالی بر عهده دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا است. وانگ یی در ادامه از واشنگتن خواست تا برای بهبود روابط با کره شمالی دست به ابتکار عمل بزند.

او دولت بایدن را متهم کرد به این که در پاسخ دادن به اقدامات مثبت دولت کیم جونگ اون رهبر کره شمالی با هدف حمایت از گفتگو، کوتاهی کرده است. وانگ یی تاکید کرد: اینکه در قدم بعد به سراغ چه کاری باید رفت تا حد زیادی به کاری که طرف آمریکایی انجام می‌دهد بستگی دارد: آیا آنها واقعاً اقدامات ملموسی برای حل مشکل اتخاذ خواهند کرد یا به استفاده از مساله شبه جزیره (کره) به عنوان یک ابزار برای چانه زنی استراتژیک ادامه خواهند داد؟ وزیر امور خارجه چین از واشنگتن خواست به جهت رسیدگی به نگرانی‌های امنیتی مشروع کره شمالی و ایجاد اعتماد گامهایی را اتخاذ کند اما جزئیاتی در این خصوص ارائه نکرد.