سینا سبزیان

خلیفه حفتر، رهبر فرمانده ارتش لیبی، روز پنج‌شنبه (پانزدهم فروردین ماه) به نیروهای شرقی وفادار به خود دستور داد که به سمت طرابلس، پایتخت لیبی حرکت کنند؛ جایی که دولت تحت حمایت سازمان ملل قدرت را در دست دارد و این موضوع موجب افزایش نگرانی‌ها از افزایش تنش‌ها بین نیروهای رقیب شده است.

به گزارش الجزیره، حفتر که فرماندهی ارتش ملی لیبی موسوم به LNA را در پایگاه خود در بنغازی در بخش شرقی کشور برعهده دارد، کمی پیش کنترل شهر غریان، در صد کیلومتری جنوب پایتخت را به دست گرفت؛ موضوعی که نقشی کلیدی در کشمکش‌های چند سال اخیر بر سر قدرت در لیبی بر عهده داشت.

وی در پیامی رادیویی که در صفحه فیس‌بوک LNA منتشر شد به نیروهای خود دستور داد که در رژه‌ای پیروزمندانه به سمت طرابلس بروند تا زمین را زیر پای دسته ناعادلان به لرزه درآورند.

وی گفت: طرابلس ما داریم می‌آییم؛ داریم می‌آییم.

حفتر به نیروهای خود هشدار داد که با صلح وارد شهر شوند و سلاح خود را فقط در مقابل ناعادلانی که تقابل و جنگ را می‌خواند بالا ببرند. حفتر همچنین به نیروهای خود گفت که به سمت هیچ شهروندی که مسلح نیست شلیک نکنند. وی گفت: هرکس که سلاح خود را زمین بگذارد و یا پرچم سفید بالا ببرد در امنیت خواهد بود.  این فایل صوتی در حالی منتشر شد که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد از این کشور آفریقای شمالی بازدید کرده و از تقابلات جدید اظهار نگرانی کرده است. این رویارویی‌ها می‌تواند مذاکرات صلحی که سازمان ملل آغازگر آن بود تا مسیر را برای انتخابات جدید هموار کند با اختلال مواجه سازد.

این کشور نفت‌خیز از زمان تهاجم نیروهای ناتو و براندازی معمر قذافی در سال 2011 دچار تنش‌های جدی بوده است و حداقل دو قدرت ادعای ریاست داشته‌اند؛ یکی دولت نخست‌وزیر فایز السراج که از سوی نهادهای بین‌المللی به رسمیت شناخته شده و در طرابلس استقرار دارد و دیگری در شهر توبروک در شرق کشور که نیروهای وفادار به ژنرال حفتر در آن ساکن شده‌اند.

در همین حال بزرگ‌ترین مرجع مذهبی لیبی از جامعه عمومی خواسته تا علیه حفتر که قصد تصرف طرابلس را دارد، به خیابان‌ها بیایند.