سینا سبزیان

دولت ترامپ در حال تدوین قوانینی برای رفتار گزارشگران در کاخ سفید است و رئیس‌جمهور این کشور می‌گوید که اگر خبرنگاران از این قوانین تبعیت نکنند، با آنها برخورد قضایی‌ می‌کنیم و در دادگاه علیه آنها پیروز خواهیم بود.

سی‌ان‌ان و جیم آکوستا روز جمعه (25 آبان ماه) برنده پرونده‌ای علیه کاخ سفید شدند، اما دونالد ترامپ سلاح جدیدی برای جنگ بی‌پایان خود علیه رسانه‌ها یافته است.

پس از آنکه دادگاه حکم کرد که کاخ سفید حق خبرنگار سی‌ان‌ان را با گرفتن مجوز خبری وی در کاخ سفید، پایمال کرده است، سارا هاکابی سندرز، سخنگوی رسانه‌ای کاخ سفید اعلام کرد که دولت در حال تدوین قوانین جدید در مورد رفتار خبرنگاران است و فرایندی را می‌جوید که در صورت تخطی خبرنگاران آنها را بیرون اندازد.

ترامپ در مصاحبه‌ای با شبکه خبری فاکس‌نیوز، به کریس والاس، در تأیید صحبت‌های سندرز گفت: اتفاق بزرگی رخ نداده است. اگر کسی رفتار درست نداشته باشد، او را بیرون می‌اندازیم و کنفرانس خبری را متوقف می‌کنیم.

وی به گزارشگران مختلف در کاخ سفید گفت: ‌اگر آنها از قوانین و مقررات ما تبعیت نکنند، در نهایت پایمان به دادگاه کشیده می‌شود و ما برنده خواهیم بود.

به گفته یک شخص نزدیک به کاخ سفید، این قوانین قبل از دادگاه روز جمعه (24 آبان ماه) تدوین آنها آغاز شده بود و این قوانین تهدیدی جدید برای خبرنگاران به عنوان یک مانع دیگر برای پوشش ترامپ استفاده می‌شود، کسی که رویارویی با رسانه‌ها را یک اقدام همسو با سیاست‌های حزبی خود می‌داند. در واقع این ترامپ و سندرز بودند که وضعیت بد پرونده آکوستا را پس از یک منازعه در کنفرانس خبری با گرفتن مجوز خبری وی و اشاره به ویدئوی به ظاهر دستکاری شده از درگیری آکوستا با کارآموز کاخ سفید، به منظور توجیه عکس‌العمل خود، رقم زدند. حالا تقابل‌های آتی اصلا دور از انتظار نیست؛ ضمن آنکه احتمالا با این قوانین خبرنگاران هم با هر قانون شکنی کاخ سفید اقدام به کشاندن دولت به دادگاه می‌کنند و احتمالا با هر منازعه کوچکی باید شاهد شکل‌گیری یک پرونده قضایی کاخ سفید علیه خبرنگاران یا خبرنگاران علیه کاخ سفید باشیم.

در واقع به تعبیر پیتر بیکر، خبرنگار ارشد نیویورک تایمز در کاخ سفید، این یک شمشیر آوزیزان بر بالای سرمان است. در واقع اقدام کاخ سفید این ایده را در ذهن می‌آورد که آنها می‌خواهند هر کسی که اخبار کاخ سفید را پوشش می‌دهد، بر اساس معیارهای دلخواه آنها عمل کند و این معیارها تنها قوانینی‌ هستند که باید از آنها تبعیت کرد؛ در غیر این‌صورت شمشیر بر سر خبرنگار فرود می‌آید.

به گفته بیکر: این ایده که ببینیم چه کسی با ادب است تا به او اجازه دهیم که سوالش را بپرسد از اساس خنده‌دار است. خبرنگاران باید در هنگام سوال مراقب رفتار خود باشند که دست از پا خطا نکنند والا امکان پرسیدن سوال از آنها سلب می‌شود.

اولیویر ناکس، رئیس انجمن خبرنگاران کاخ سفید روز جمعه (24 آبان ماه) بعد از ظهر گفت که کاخ سفید برای وضع قوانین در مورد رفتار خبرنگاران از وی مشورت نگرفته است.

وی افزود: به عنوان سازمانی که از منافع یک رسانه مستقل و آزاد در کاخ سفید دفاع می‌کند، ما باید نقشمان را ایفا کنیم، اما اینکه آن نقش چیست، من هنوز نمی‌دانم.

کاخ سفید ممکن است در جنگ علیه رسانه‌ها پیروز شود، اما دادگاه روز جمعه برای سی‌ان‌ان قطعا یک پیروزی بود. تیموتی کلی، قاضی منصوب ترامپ در این دادگاه به نفع آکوستا رأی داد و گفت توضیح کاخ سفید، فرایند شفاف نداشت و از پیش هم به آکوستا اعلام نشده بود و هیچ فرصتی برای دفاع وی فراهم نکرده است. کلی به کاخ سفید دستور داد که به صورت موقت مجوز آکوستا را بازگرداند تا دادگاه رویه خود را پیش برد.

کاخ سفید در پاسخ به این سوال که آیا دادگاه علیه سی‌ان‌ان و آکوستا را پیش می‌برد یا خیر جوابی نداد، اما رویه ترامپ در دو هفته گذشته علیه این رسانه مشخص بوده است.

بیکر گفت: آکوستا تنها یکی از بقیه است. احتمالا کاخ سفید پیگیر مچ‌گیری ابی فیلیپ و یامیچ السیندور نیز هست و این موضوع است که ترسناک‌تر به نظر می‌رسد. چرا که ممکن است با وضع قوانین جدید کاخ سفید پای خیلی از افراد را که کینه‌ای از آنها به دل دارد به دادگاه باز کند.