شکایت سی‌ان‌ان از کاخ‌سفید

خبرگزاری سی‌ان‌ان علیه کاخ‌سفید طرح شکایت کرده است تا فورا مجوز خبری جیم آکوستا، گزارشگر این رسانه را بازگرداند؛ بعد از درگیری هفته گذشته دونالد ترامپ با این گزارشگر در جریان یک کنفرانس خبری، مجوز حضور وی در کاخ‌سفید لغو شد در حالی که این دادخواست در مورد سی‌ان‌ان و آکوستا است، این موضوع می‌توانست برای هرکسی اتفاق بیفتد. اگر این مسئله به چالش کشیده نشود، اقدام کاخ‌سفید می‌تواند زنجیره مخاطراتی را برای هر خبرنگاری که اخبار مقامات را پوشش می‌دهد، ایجاد کند

سیدمحمد میرزامحمدزاده

این اولین بار نبود که ترامپ با رسانه‌های آمریکا رو در رو می‌شود. رسانه‌هایی که در طول سالیان حامی نظام این کشور بوده‌اند، حالا به دشمن شماره یک ترامپ بدل شدند. این‌بار داستان برای ترامپ که بارها رسانه‌های این کشور را به استهزا گرفته‌ است و حتی یکبار یکی از سناتورهای آمریکایی را به دلیل ضرب و شتم خبرنگاری را مورد تمجید قرار داد، فرق می‌کند. ترامپ که فکر می‌کرد یکبار دیگر بدون دردسر بر سر خبرنگاران داد بزند و اتفاقی برایش نیفتد، خبرنگار سی‌ان‌‌ان را بی‌ادب و گستاخ خواند و دستور ابطال مجوز ورود و خروج وی به ساختمان کاخ‌سفید را صادر کرد. حالا در اولین اقدام قضایی رسانه‌ها علیه رئیس‌جمهور آمریکا، سی‌ان‌ان علیه وی اعلام دادخواست کرده و چند مقام دیگر کاخ‌سفید را هم به چالش کشیده است. گاردین در مطلبی به تشریح این کشمکش قضایی پرداخته است.

هفته گذشته بعد از یک درگیری کلامی بین دونالد ترامپ و خبرنگار سی‌ان‌ان در جریان کنفرانس خبری، مجوز این خبرنگار برای حضور در کاخ‌سفید لغو شد.

خبرگزاری سی‌ان‌ان علیه کاخ‌سفید طرح شکایت کرده است تا فورا مجوز خبری جیم آکوستا، گزارشگر این رسانه را بازگرداند؛ بعد از درگیری هفته گذشته دونالد ترامپ با این گزارشگر در جریان یک کنفرانس خبری، مجوز حضور وی در کاخ‌سفید لغو شد.

اقدام قانونی غول شبکه خبری آمریکایی علیه ترامپ و چند دستیار ارشد وی، در واقع تشدید بحران بین رئیس‌جمهور ایالت متحده و خبرگزاری است که وی آن را «قلابی‌نیوز» و «دشمن ملت» می‌خواند. این شبکه خبری نقطه تمرکز جنگ ترامپ علیه رسانه‌های قوی آمریکا به ویژه جیم آکوستا، گزارشگر اصلی سی‌ان‌ان در کاخ‌سفید ، به عنوان، هسته این جنگ علیه رسانه است.

حالا سی‌ان‌ان هم ضربه خود را وارد کرده است. این رسانه روز سه‌شنبه (22 آبان ماه) دادخواستی را به دادگاه دولتی منطقه‌ای در واشنگتن تسلیم کرد و خواستار بازگشت فوری مجوز رسانه‌ای آکوستا شد. مجوزی که به طور معمول به همه گزارشگران سیاسی داده می‌شود تا بتوانند به صحن کاخ‌سفید رفت و آمد داشته باشند.

جف زاکر، مدیر جهانی شبکه سی‌ان‌ان در یک یادداشت برای کارمندش نوشت: ما همیشه برای حقوق‌مان می‌ایستیم. برای همین است که این دادخواست را ارائه کردیم.

او افزود: این حق اولیه همه خبرنگاران است تا سران قدرت را پاسخگو کنند و از آنها سوالات سخت بپرسند.

این مجوز هفته پیش روز چهارشنبه (شانزدهم آبان ماه) پس از آن لغو شد که آکوستا با یک رشته سوالات قوی در جریان کنفرانس خبری طولانی کاخ‌سفید پس از انتخابات میان‌دوره آمریکا در روز قبل حادثه، ترامپ را به چالش کشید. این خبرنگار از ترامپ سوال کرد چرا کاروان مهاجرانی که از آمریکای مرکزی برای پناهندگی عازم مرزهای آمریکا شده‌اند و هنوز صد‌ها کیلومتر از مرز فاصله دارند را، مهاجم خوانده است.

ترامپ هم در مقابل آکوستا را خطاب قرارداد و او را «بی‌ادب و گستاخ»خواند. بعد از آن سخنگوی مطبوعاتی کاخ‌سفید آکوستا را متهم کرد که دستش را روی زن جوانی گذاشته است که به‌عنوان کارآموز کاخ‌سفید تلاش داشته وظیفه‌اش را انجام دهد.

البته فیلم‌های گرفته شده نشان می‌دهد که این ادعا کذب است. یک نسخه بریده شده از این ویدئو حاکی از درگیری بین آکوستا و کارآموزی است که تلاش می‌کند، پس از آنکه ترامپ به خبرنگار گفت دست از سوال کردن بردار، میکروفن را از وی بگیرد. سارا سندرز، سخنگوی مطبوعاتی این ویدئو را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد تا این حس را منتقل کند که آکوستا به صورت تهاجمی بازویش را به سمت کارآموز فشار می‌دهد، کاری که او انجام نداده بود.

سی‌ان‌ان عنوان کرده است که دادخواست این رسانه علیه کاخ‌سفید از طرف همه خبرنگاران است نه فقط سی‌ان‌ان.

در این بیانیه آمده است: در حالی که این دادخواست در مورد سی‌ان‌ان و آکوستا است، این موضوع می‌توانست برای هرکسی اتفاق بیفتد. اگر این مسئله به چالش کشیده نشود، اقدام کاخ‌سفید می‌تواند زنجیره مخاطراتی را برای هر خبرنگاری که اخبار مقامات را پوشش می‌دهد، ایجاد کند.

در این دادخواست به طور ویژه از ترامپ و همچنین چند دستیار ارشد وی از جمله جان کلی، رئیس ستاد کارکنان کاخ‌سفید، بیل شاین، مدیر ارتباطات و سندرز نام برده شده است.

فلوید آبرامز، یکی از وکلای برجسته آمریکا به گاردین گفت که دعوی قضایی سی‌ان‌ان بسیار قوی است؛ بر اساس متمم اول قانون اساسی آمریکا یک خبرنگار نباید از حق دسترسی خود به دلیل ناراحتی از سوالش، یا تاوان پوشش‌های خبری پیشین، یا ناامیدی به دلیل آنچه که رئیس‌جمهور دیدگاه خصمانه می‌خواند، محروم شود.

او افزود: کاخ‌سفید این حق را دارد علیه خبرنگارانی که جلوی پیشرفت معقول را می‌گیرند، بایستد؛‌ اما حتی در چنین شرایطی، پرونده‌های مسبوق به سابقه عنوان می‌کنند که گزارشگر با یک بیانیه در مورد اینکه او چگونه قوانین را نقض کرده است، آگاه شود و فرصت پاسخگویی داشته باشد و بیانیه کتبی برای محرومیتش دریافت کند.

دادخواست سی‌ان‌ان با قدرت از سوی انجمن خبرنگاران کاخ‌سفید، که نماینده همه گزارشگرانی است که اخبار کاخ‌سفید را پوشش می‌دهند، حمایت شده است. این دادخواست می‌گوید: رئیس‌جمهور ایالات متحده نباید خودسرانه در کار انتخاب مردان و زنانی که اخبار او را پوشش می‌دهند، دخالت کند.

کاخ‌سفید روز سه‌شنبه (22 آبان ماه) یک بیانیه طولانی در این مورد منتشر کرد. شروع بیانیه اینگونه است: همه ماه مطلع شدیم که سی‌ان‌ان دادخواستی را برای به چالش کشیدن تعلیق مجوز جیم آکوستا ارائه کرده است. این اقدام یک خودنمایی دیگر از سوی CNN است و ما به شدت جلوی این دادخواست دفاع خواهیم کرد.

این بیانیه ادامه می‌دهد: با احترام به متمم اول قانون اساسی، سی‌ان‌ان، 50 مجوز دیگر برای حضور در کاخ‌سفید دارد و  آقای آکوستا از بقیه رسانه‌ها یا گزارشگران متمایز نیست.

کاخ‌سفید ادامه داد: این اولین باری نیست که آکوستا از دادن نوبت به دیگر خبرنگاران سر باز می‌زند. پس از آنکه آقای آکوستا از رئیس‌جمهور دو سوال پرسید و جواب هر دو آنها را رئیس‌جمهور داد، او به صورت فیزیکی از دادن میکروفن کاخ‌سفید به یک کارآموز، تا دیگران هم بتوانند سوالشان را بپرسند، سر باز زد.

این بیانیه می‌گوید: متمم اول قانون اساسی به تنها یک خبرنگار در بین 150 نفر اجازه نمی‌دهد که جلسه را اختصاصی کند. اگر نظارتی روی چنین رفتاری نباشد، توانایی رئیس‌جمهور، کارمندان کاخ‌سفید و اعضای رسانه‌ای برای اداره کردن کار تحلیل می‌رود.

این در حالی است که در جلسه آن روز، بسیاری از گزارشگران دیگر، بیشتر از یک سوال پرسیدند به ویژه سوالات ادامه‌دار.

اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا اقدام کاخ‌سفید برای ابطال مجوز آکوستا را غیر آمریکایی خواند و گفت:‌ نباید کار به ارائه دادخواست از سوی سی‌ان‌ان می‌کشید تا به رئیس‌جمهور متمم اول قانون اساسی را یادآوری کند. کاخ‌سفید باید سریعا از تصمیم خود صرف‌نظر کند.