طبق تحقیق یک اندیشکده آمریکایی جنگ آمریکا علیه ‌تروریسم‌ در سه کشور افغانستان، عراق و پاکستان تا کنون نیم میلیون قربانی داشته است.

اندیشکده ‌امور عمومی و بین‌الملل واتسون‌ وابسته به دانشگاه آمریکایی ‌براون‌ در تحقیقی جدید گزارش کرده که در جریان ‌جنگ علیه تروریسم‌ که آمریکا در عراق، افغانستان و پاکستان در بیش از ۱۰ سال گذشته پیش برده است، حدود نیم میلیون انسان جان خود را از دست داده‌اند.

در این تحقیق که روز پنج‌شنبه هفدهم آبان منتشر شده، ذکر شده است، این آمار شورشیان، غیرنظامیان، افسران پلیس، نیروهای امنیتی، سربازان آمریکایی و سربازان دیگر کشورهای هم‌پیمان آمریکا را که در جنگ مشارکت‌ داشته‌اند، در بر می‌گیرد. دانشگاه براون واقع در ایالت رود آیلند یکی از معتبرترین دانشگاه‌های آمریکا به شمار می‌رود. تحقیق منتشره حاصل پژوهش‌های ۳۵ محقق، کارشناس حقوقی، فعال حقوق‌بشر و پزشک است که در قالب یک تیم از سال ۲۰۱۱ در پروژه‌ای به نام ‌مخارج جنگ‌ در این دانشگاه مشغول به کار هستند. در تحقیق اندیشکده واتسون که دویچه‌وله به آن پرداخته است، شمار دقیق قربانیان بین ۴۸۰ هزار تا ۵۰۷ هزار نفر ذکر شده است. دانشگاه براون اعلام کرده در مقایسه با تحقیق پیشین این مؤسسه که در اوت سال ۲۰۱۶ منتشر شد، تعداد قربانیان در دو سال گذشته بیش از ۱۱۰ هزار نفر افزایش داشته است.

به‌گفته مقامات این دانشگاه، آمار یادشده نشان می‌دهد که ‌جنگ علیه تروریسم‌ که پس از واقعه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به راه افتاد، ۱۷ سال بعد هم‌چنان ‌با شدت‌ ادامه دارد، هر چند از سوی افکار عمومی در آمریکا و هم‌چنین از سوی رسانه‌ها و سیاستمداران نادیده گرفته می‌شود.

نتا کرافورد، یکی از نویسندگان این تحقیق، احتمال داده تعداد قربانیان بسیار بیشتر از آمار ارائه شده باشد. او گفت: ‌شاید ما هرگز تعداد تلفات مستقیم این جنگ را نفهمیم.‌ به گفته کرافورد در جریان بازپس‌گیری شهر موصل و دیگر شهرهای تحت کنترل گروه تروریستی داعش احتمالا ده‌ها هزار غیرنظامی جان خود را از دست داده‌اند که اجساد آنان پیدا نشده است. طبق این گزارش آمار قربانیان به شرح زیر ذکر شده است:

در عراق: بین ۱۸۲ هزار تا حدود ۲۰۵ هزار تن، در افغانستان: حدود ۳۵ هزار تن ، در پاکستان: حدود ۲۴ هزار تن

در این سه کشور همچنین مجموعا ۳۶۲ خبرنگار و ۵۶۶ کارمند سازمان‌های بشردوستانه در ۱۷ سال گذشته جان خود را از دست داده‌اند.

تهیه‌کنندگان این تحقیق نوشته‌اند آمار ذکر شده تنها کسانی را در برمی‌گیرد که به طور مستقیم در جنگ جان باخته‌اند و تلفات انسانی غیرمستقیم جنگ را شامل نمی‌شود. به گفته پژوهشگران شمار کسانی که به واسطه پیامدهای جنگ، نظیر ابتلا به بیماری یا عدم دسترسی به زیرساخت‌های مناسب درگذشته‌اند، در این برآورد لحاظ نشده است.

آنها تأکید کرده‌اند که تلفات غیرمستقیم جنگ بسیار بیشتر بوده و می‌توان نتیجه گرفت که شمار قربانیان مستقیم و غیرمستقیم مبارزه آمریکا ‌علیه تروریسم‌ بیش از یک میلیون نفر است. در تحقیق اندیشکده واتسون تعداد سربازان آمریکایی کشته شده در عراق و افغانستان در حدود ۷ هزار تن ذکر شده است.