مریم علامه‌زاده

ترامپ گفته است که مذاکرات بسیار خوبی با شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین داشته است، مذاکراتی در زمینه منازعات اخیر تجاری دو کشور. این صحبت‌های ترامپ چند ساعت قبل از آن عنوان شد که دادستان‌های آمریکایی شرکت فناوری چین را متهم به سرقت اسرار تجاری کنند.

این اظهارات مثبت ترامپ در حالی بیان شده‌اند که بن‌بست تجاری بین دو کشور، دیدار برنامه‌ریزی شده رهبران آنها را تهدید می‌کرد. ترامپ و جین‌پینگ، قرار است در کنفرانس سران موسوم به G-20، اواخر ماه جاری میلادی (اواسط آذر) در بوینس آیرس، دیدار کنند.

ترامپ گفته است رهبران دو کشور روز پنجشنبه (دهم آبان ماه) مسائل مختلفی را به صورت تلفنی به بحث گذاشتند. به گفته ترامپ این مسائل شامل منازعات اقتصادی می‌شد که منجر به اخذ میلیاردها دلار تعرفه گمرکی از سوی دو طرف شده و شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران آمریکایی را دچار مشکل کرده است. ترامپ در توئیتی که منجر به تحرک بازار سهام آمریکا شد نوشت: مذاکرات همسو با کنفرانس G-20 آرژانتین به خوبی پیش می‌رود. لری کادلو، مشاور ارشد تجاری ترامپ، نیز با تأکید بر سخنان مثبت ترامپ، در مصاحبه‌ای از گرم شدن روابط طرفین خبر داد. البته تا زمانی که چین طرحی برای نگرانی‌های تجاری واشنگتن ارائه نکند، به نظر نمی‌رسد که آمریکا به چنین مذاکراتی برگردد. دولت آمریکا نیز با گوشزد رقابت فناوری دو کشور که منجر به تنش‌های بسیار بین دو اقتصاد بزرگ دنیا شده است، حرف‌های مثبت ترامپ را بدرقه کرد. وزارت دادگستری آمریکا روز پنجشنبه (دهم آبان ماه) با رأی هیأت منصفه در دادگاه عالی شرکت دولتی فوجیان جینوآ، شریک تایوانی این شرکت با نام میکرو الکتریک متحد و سه شهروند تایوانی را به جرم دزدی اسرار تجاری شرکت میکرون تکنولوژی، بزرگ‌ترین شرکت سازنده چیپ‌های مموری محکوم کرد. این محکومیت تنها چند روز پس از آن اتفاق افتاد که وزیر تجارت آمریکا، با اعلام ممنوعیت صادرت و انتقال فناوری آمریکایی به شرکت نیازمند فناوری جینوآ، ضربه مرگباری به این شرکت وارد کرد. جینوآ که یک شرکت استارت آپی با سرمایه‌گذاری 5 میلیارد و700 میلیون دلاری متعلق به دارایی‌های دولتی چین است، چیپ‌های خود را می‌سازد و بر اساس برنامه مرکزی چین قرار است صنعت نیمه رسانه در کلاس جهانی را پایه‌ گذاری کند و قصد دارد خود را از وابستگی به فناوری‌های خارجی برهاند. جف سژنز، وزیر دادگستری آمریکا نیز در همین روز ضمن انتقاد از چین گفت: این فعالیت‌ها نشان می‌دهد که این کشور از توافق خود با دولت اوباما تجاوز کرده است. توافقی که بر اساس آن طرفین متعهد شده بودند از حملات سایبری به منظور دزدیدن اسرار شرکت‌ها حمایت نکنند. وی گفت: چین سال 2015 به صراحت عنوان کرد که قصد ندارد شرکت‌های آمریکایی را برای دست‌آوردهای اقتصادی مورد هدف قرار دهد؛ وعده‌ای که به وضوح پایمال شده است. نمایندگان شرکت جینوآ و سفارت چین در واشنگتن در این مورد اظهار نظری نکردند و وکیل شرکت میکروالکترونیکز متحد نیز از اظهار نظر خودداری کرد. همچنین وزیر دادگستری آمریکا از طرح جدیدی برای مبارزه با دزدی اسرار تجاری، رشوه خاری، لابی‌گری غیرقانونی خارجی و توافقات تجاری با نام «طرح چین» خبر داد که در نبود آن سرمایه‌گذاران خارجی به داده‌های حیاتی تجاری برای رقابت با فناوری آمریکا دسترسی داشتند. همچنین سیژنز از ایجاد کارگروهی برای قدرت‌دهی به مقامات قضایی در دانشگاه‌های آمریکا خبر داد که ورازت دادگستری مدعی است طرح‌های حزب کومونیست آزادی آکادمیک و فناوری را تهدید می‌کند. گفتنی است منازعات تعرفه‌ای دو کشور اعتراض طرفداران ترامپ را در رقابت‌های انتخابات میان‌دوره‌‌ای برانگیخته است. البته کادلو، اظهارات اخیر ترامپ را فارغ از سیاست دانست و گفت: همه چیز مبتنی بر دیپلماسی بین‌المللی است.  آمریکا خواهان یک طرح مذاکراتی پیش از آغاز مذاکرات دائم است اما پکن عنوان کرده که هیچ امتیاز خاصی تا زمان دیدار طرفین ارائه نمی‌دهد.