در بحبوحه وخامت روابط میان واشنگتن و اسلام‌آباد و در حالی که هر یک به دنبال راهی رو به جلو در افغانستان تحت حاکمیت طالبان هستند، مقام‌های آمریکایی و پاکستانی مذاکراتی را در پایتخت پاکستان برگزار کردند. به گزارش آسوشیتدپرس، وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا در جمع خبرنگاران پیش از پایان سفر خود به پاکستان گفت که ایالات متحده با شرکای جهانی برای کمک به پیشگیری از بحران بشردوستانه در افغانستان همکاری می کند ، اما حاکمان جدید طالبان در این کشور به تعهدات خود از جمله حفاظت از حقوق بشر، عمل نکرده‌اند. او گفت: ما از بدتر شدن وضعیت انسانی در افغانستان نگران هستیم. به نفع همه ما در جامعه بین‌المللی است که با هم همکاری کنیم تا از پیشروی وضعیت انسانی در افغانستان به بحران منطقه‌ای گسترده‌تر جلوگیری کنیم. این دیپلمات آمریکایی گفتگوهای خود با رهبران پاکستانی در مورد راه پیش رو در افغانستان و نحوه برخورد با طالبان را مستقیم و عمیق توصیف کرد. وی خاطرنشان کرد که واشنگتن همچنین در حال رایزنی گسترده با کشورهای جهان از جمله روسیه و چین است تا به تفاهمات مشترک و رویکرد مشترک در این زمینه برسد. شرمن، با این حال، به رسمیت شناختن دیپلماتیک به دولت طالبان را در این مقطع رد کرد و گفت: ما طالبان را نه بر اساس گفته‌های آنها بلکه بر اساس اقدامات آنها قضاوت خواهیم کرد و تا کنون اقدامات آنها بسیار کمتر از تعهداتشان  بوده است. من و همکارانم در دولت پاکستان درباره اهمیت پاسخگویی طالبان به تعهداتی که داده‌اند، گفتگو کردیم. اسلام‌آباد اعلام کرده است که عجله‌ای برای به رسمیت شناختن دولت جدید طالبان ندارد ، اما از آمریکا و سایر کشورها خواسته به جای رها کردن کشور ویران شده از آشوب، با حاکمان جدید همکاری کنند.

این دیپلمات آمریکایی گفت که در مذاکرات خود با شاه محمود قریشی ، وزیر امور خارجه پاکستان و دیگران ، دو طرف همچنین راه های پیشرفت همکاری میان واشنگتن و اسلام آباد را مورد بحث قرار دادند.

دفتر قریشی در بیانیه‌ای به نقل از وی اظهار امیدواری کرد که دولت تحت رهبری طالبان برای صلح و ثبات و همچنین بهبود زندگی همه افغان‌ها تلاش کند. در این بیانیه آمده است: وی همچنین تاکید کرد که وضعیت کنونی مستلزم مشارکت مثبت جامعه بین‌المللی، ارائه فوری کمک های بشردوستانه ، آزادسازی منابع مالی افغانستان و اقدامات برای ایجاد یک اقتصاد پایدار برای کاهش رنج های مردم افغانستان است. واشنگتن میلیاردها دلار دارایی‌های افغانستان و ذخیره فدرال را که عمدتا در ایالات متحده سپرده شده است، از زمانی که طالبان این کشور را در ماه اوت تسخیر کردند، مسدود کرده است. آژانس‌های وام دهنده بین‌المللی نیز با استناد به حقوق بشر و نگرانی‌های دیگر ، کمک های مالی خود را متوقف کرده‌اند. شرمن، که پنجشنبه از هند راهی پاکستان شد، ارشدترین مقام آمریکایی است که از زمان روی کار آمدن جو بایدن ، رئیس جمهور این کشور ، به اسلام آباد سفر می‌کند. وی گفت: ما سابقه طولانی همکاری امنیتی و روابط شخصی عمیق بین رهبران نظامی خود را داریم که هر دو جزء اساسی تلاش‌های ما در مبارزه با تروریسم هستند. ما سالها مشارکت سازنده‌ای با پاکستان در راستای این هدف داشتیم و منتظر آینده‌ای روشن هستیم.

در بیانیه ارتش آمده است که شرمن همچنین پیش از پایان سفر خود با ژنرال قمر جاوید باجوا ، فرمانده ارتش پاکستان دیدار کرد. باجوا به شرمن گفت: پاکستان متعهد به تلاش همه جانبه برای صلح و ثبات در افغانستان است و از یک دولت همه جانبه افغانستان حمایت می کند.