همزمان با پیشروی طالبان در بسیاری از ولایات افغانستان و تصرف شهرستان‌ها؛ مقامات چین، روسیه و سازمان ملل از رخدادهای اخیر افغانستان ابراز نگرانی کردند. در این راستا سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه در نهمین کنفرانس امنیت بین‌المللی مسکو اظهار کرد: رخدادهای افغانستان نیازمند توجه ویژه هم از سوی کشورهای همسایه و هم سازمان‌های بین‌المللی است. باید پذیرفت در مدت ۲۰ سالی که یک ائتلاف چشمگیر از نیروهای غربی در این کشور صرف کرده‌اند این اتلاف نتوانسته نتایج چشمگیر به لحاظ ایجاد ثبات و تشکیل ساختارهای با ثبات دولت در این کشور به دست بیاورد. شویگو خاطرنشان کرد: بعد از خروج نیروهای ناتو به احتمال زیاد جنگ داخلی ممکن است در افغانستان از سر گرفته شود و این جنگ داخلی با همه تبعات منفی آن شامل وخامت هر چه بیشتر وضعیت معیشت مردم، مهاجرت گسترده و اشاعه افراط‌گری به کشورهای همسایه همراه خواهد بود . وزیر دفاع روسیه تاکید کرد، تروریسم تهدیدی کلیدی برای ثبات در خاورمیانه و آفریقا است . شویگو عنوان کرد: سازمان‌های تروریستی مختلف تهدید اصلی علیه ثبات منطقه هستند. بعد از محو گروه تروریستی داعش در سوریه و عراق، شبه‌نظامیان تعلیم دیده شروع به مهاجرت فعال به کشورهای دیگر کردند و اکثر آنها به لیبی منتقل شدند و همچنین سلولهای تروریستی در کشورهای مالی، جمهوری آفریقای مرکزی و موزامبیک وجود دارند .از سوی دیگر به گفته شویگو، استقرار موشک‌های میانبرد آمریکا در آسیا می تواند مناطق شرقی روسیه را با تهدید مواجه کند.

وی در ادامه گفت:  از نقطه‌نظر نظامی ترکیب مولفه موشک‌های تهاجمی و ابزارهای دفاع ضد موشکی می‌تواند توازن قوا را نه فقط در منطقه بلکه در سراسر جهان تغییر دهد. چنانچه نسبت به استقرار موشک‌های میانبرد تصمیم گرفته شود این مساله تهدیدی را متوجه مناطق شرقی فدراسیون روسیه می‌کند.  شویگو تاکید کرد، کشورهای حوزه جنوب شرق آسیا تحت فشارهای اقتصادی خارجی مجبور به ایجاد ائتلاف‌های مشابه با ناتو شده‌اند.

از سوی دیگر ژانگ جون سفیر چین در سازمان ملل هم اعلام کرد اوضاع کنونی افغانستان در وضعیت بسیار بدی است و این کشور در حال ورود به مرحله جدیدی از ناامنی و بی‌ثباتی است. به نظر می‌رسد که از زمان اعلام آمریکا برای خروج نیروهای نظامی‌اش از این کشور مذاکرات بین افغان‌ها به جای پیشرفت، پسرفت داشته است. اوضاع امنیتی رو به وخامت است و وضعیت کمک‌های بشردوستانه و اقتصادی به شدت در مرز بدی قرار دارد. وی به شورای امنیت سازمان ملل گفت: چین به شدت نگران اوضاع در افغانستان است. ما باید درباره اوضاع کنونی افغانستان و اتفاقی که برای این کشور اکنون افتاده است، فکری کنیم و اینکه چه چیزی باعث می‌شود تا افغانستان در مسیر دستیابی به صلح و ثبات و امنیت قرار بگیرد.

در این بین دبورا لیونز، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور افغانستان به شورای امنیت گفت که نمی‌تواند نگرانی خود را نسبت به وضعیت فعلی بیش از حد بیان کند و ادامه داد، هر روند عمده - سیاست، امنیت، روند صلح، اقتصاد، شرایط اضطراری بشردوستانه و مقابله با کرونا - منفی یا راکد است.  وی افزود: خشونت‌های رو به رشد از سوی طالبان در سال گذشته میلادی، توقف مذاکرات صلحی که سپتامبر ۲۰۲۰ در قطر آغاز شد و جدیدترین کارزار نظامی به پیشرفت‌هایی چشمگیر برای شبه نظامیان بدل شده است. بیش از ۵۰ منطقه از ۳۷۰ منطقه افغانستان از آغاز مه ۲۰۲۱ به دست طالبان افتاده است. بسیاری از این مناطق در اطراف مراکز ولایتی است و این یعنی اینکه طالبان دارد موضع خود را تقویت می‌کند و هر زمان که نیروهای خارجی از این کشور به طور کامل خارج شدند، مراکز را می‌گیرد.