فرشاد گلزاری

بر اساس اخبار منتشر شده از منابع میدانی و رسانه‌ای، صدای اصابت موشک‌های رژیم صهیونیستی به جای جای غزه همچنان به گوش می‌رسد. بر اساس اعلام شبکه الجزیره، جنگنده‌های رژیم صهیونیستی از بامداد روز گذشته (دوشنبه) و تنها ساعاتی پس از آرامش نسبی، وحشیانه‌ترین و خونین‌ترین حملاتشان را به غزه آغاز کرده و صدها حمله هوایی به این باریکه انجام شده است.

بر اساس بیانیه منتشر شده از سوی سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی، صبح دیروز ۳۵ هدف در غزه ظرف ۲۰ دقیقه بمباران شد که براساس گفته‌های کارشناسان امنیتی مانند «وسیم نصر» که در خبرگزاری راشاتودی مشغول به رصد اقدامات نظامی اسرائیل است، این یکی از بدترین و عمیق‌تریم حملات طی 9 روز گذشته بوده است. در این میان المیادین هم اعلام کرده که حملات صبح روز گذشته توسط ۵۴ جنگنده شروع شده که ۱۱۰ موشک را ظرف ۲۰ دقیقه به نوار غزه شلیک کردند. رسانه‌های فلسطینی هم گزارش دادند که ارتش رژیم صهیونیستی بیش از ۱۰۰ حمله پیاپی و خونین را به شهر غزه و اطراف آن طی نیم ساعت انجام داده که هدف آنها چندین منطقه در جنوب، غرب، مرکز، شمال و جنوب شهر غزه و همچنین سایت‌های مقاومت فلسطین، زمین‌های کشاورزی، خیابان‌ها، زیرساخت‌ها و مناطق مسکونی و غیرنظامی بوده است.

گفته شده علاوه بر تخریب گسترده خیابان‌ها و تقاطع‌ها، خسارات زیادی به خانه‌ها و ساختمان‌های مسکونی وارد و منجر به قطع برق در بلوک‌های مسکونی مجاور شده است. همزمان قایق‌های جنگی ارتش اسرائیل که مستقر در دریا هستند حملات موشکی و راکتی خود را به سمت سواحل شهر غزه و شمال نوار غزه شروع کردند. مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین هم اعلام کرد که جنگنده‌های اسرائیلی یک ساختمان مسکونی ۴ طبقه در خیابان ابوحصیره در غرب غزه را بمباران کرده‌اند. مهمترین خبری که از نظر میدانی و روانی طی 48 ساعت اخیر منتشر شد این بود که سخنگوی ارتش اسرائیل اعلام کرده در یک حمله، حسام أبو هربید، فرمانده تیپ شمال گردان‌های سرایا القدس شاخه نظامی جهاد اسلامی فلسطین به شهادت رسیده است و رسانه‌های فلسطینی نیز شهادت ابوهربید را تایید کردند.

یکی دیگر از اقدامات اسرائیل طی روز گذشته که واکنش‌های بسیار زیادی را هم به همراه داشت، حملات شدید به مجتمع پزشکی شفا در غرب شهر غزه بود که اعزام آمبولانس‌ها برای کمک به مجروحان را دچار مشکل کرد. همچنین یک خانه در اردوگاه جبالیا در شمال غزه هدفگیری شد که گفته می‌شود دو کودک و یک زن و مرد کشته شده‌اند. پس از این حملات، وزارت بهداشت غزه اعلام کرد که تعداد شهدای حملات اسرائیل به این باریکه به ۱۹۹ تن از جمله ۵۸ کودک و ۳۵ زن افزایش یافته و تعداد زخمی‌ها به ۱۳۰۰ نفر رسیده است. در مقابلِ افزایش تلفات، گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی حماس مجددا در پاسخ به قتل و کشتار زنان و کودکان در غزه، شهرهای اراضی اشغالی را هدف حمله راکتی قرار دادند.

سخنگوی این گردان‌ها روز گذشته (دوشنبه) اعلام کرد که شهر بئر السبع و سدیروت و شهرک‌های نتیفوت و اوواکیم را هدف حمله راکتی قرار داده است. سرایا القدس، شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی نیز از حمله موشکی به سدیروت ونتیفوت وشعار هنیغف در چندین نوبت خبر داد. این گردان‌ها همچنین تصاویر و فیلم‌هایی از استفاده موشک‌های پیشرفته بدر۳ در حمله به نتیفوت منتشر و اعلام کردند که یکی از این موشک‌ها به نزدیکی ایستگاه قطار شهر نتیفوت اصابت کرده و خسارات زیرساختی زیادی بر جای گذاشته است.

صبح دیروز ۳۵ هدف در غزه ظرف ۲۰ دقیقه بمباران شد که براساس گفته‌های کارشناسان امنیتی مانند «وسیم نصر» که در خبرگزاری راشاتودی مشغول به رصد اقدامات نظامی اسرائیل است، یکی از بدترین و عمیق‌ترین حملات طی 9 روز گذشته بوده است

باز هم سکوت!

بدون شک هر شخصی که این حجم از تلفات و خسارات را تنها طی 9 روز مشاهده می‌کند، به این فکر می‌افتد که به زودی مجامع جهانی و در رأس آن، سازمان ملل متحد و همچنین شورای امنیت این سازمان، برای حل و فصل بحران آستین بالا می‌زنند اما متاسفانه این یک تحلیل غلط است. علیرغم اینکه طی این چند روز بیانیه‌های محکومیت بسیاری از سوی کشورهای اروپایی، آسیایی و حتی آمریکایی‌ توسط رسانه‌ها و سخنگویان رسمی وزارت خارجه‌شان منتشر شده، اما باز هم شاهد بی‌عملی و سکوت در قبال جنایاتی هستیم که در غزه و کرانه باختری رخ می‌دهد.

شاید برای کسی مهم نباشد که روزانه ده‌ها کودک و زن که همه آنها غیرنظامی به شمار می‌آیند، در زیر سقف و آوار خانه‌های خود دفن می‌شوند اما برای دنیای امروز و سازمان ملل که صبح تا شب دموکراسی را اهرم برقراری حکومت عادلانه اعلام می‌کنند، محو کردن یک برج 11 طبقه که تمام رسانه‌ها نمایندگانی در آن داشتند مهم‌تر به نظر می‌آید. این بدان دلیل است که تمام حکومت‌ها رسانه‌ها را مخالف خود می‌دانند و سازمان ملل هم از این امر مستثنی نیست.

ارتش رژیم صهیونیستی دیروز به نهادهای سازمان ملل اعلام کرده است که قصد حمله به دو مدرسه البراق و الاقصی در اطراف مسجد فلسطین در غزه را دارد که این نشان از بی‌عملی جامعه بین‌الملل دارد

در این راستا آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد در پی حملات رژیم اشغالگر قدس، به جای آغاز اقداماتی برای ممانعت از شهادت ده‌ها غیرنظامی فلسطینی، ‌از حمله این رژیم به ساختمان رسانه‌های خارجی در غزه صرفاً ابراز ناراحتی و تأسف کرده است! استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در اظهاراتی درباره موضع گوترش در این زمینه به پایگاه خبری هیل گفته است که آقای گوترش از حمله هوایی اسرائیل به برج غزه که میزبان رسانه‌های بین‌المللی بود و همچنین حمله به ساختمان‌های مسکونی و تخریب این ساختمان‌ها عمیقا ناراحت است. این ابراز تاسف زمانی اتفاق افتاده که هیچ اقدام عملی از سوی این سازمان برای خنثی کردن حملات اسرائیل انجام نمی‌شود. این سکوت حتی به مهمترین نهاد امنیتی دنیا یعنی شورای امنیت سازمان ملل که رکن بازدارنده دارد هم رسوخ کرده است.

توجه داشته باشید که از منظر حقوقی شورای امنیت نهادی است که در موارد شبیه به جنایاتی که توسط اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی فلسطین انجام شده، کارآمد بوده است، اما مسئله فلسطین و حسابرسی به جنایات اسرائیل و کارگزاران آن  همواره در این نهاد مسدود شده است. این بدان معناست که پرونده غزه قرار نیست به این زودی‌ها در دستور کار قرار بگیرد و به همین دلیل شاهد ادامه جنایات خواهیم بود؛ تا جایی که روز گذشته (دوشنبه) بنی گانتس، وزیر رژیم صهیونیستی نه تنها برای بازدید از میدانِ درگیری به مرز غزه رفته، بلکه ارتش رژیم صهیونیستی دیروز به نهادهای سازمان ملل اعلام کرده است که قصد حمله به دو مدرسه البراق و الاقصی در اطراف مسجد فلسطین در غزه را دارد که این نشان از بی‌عملی جامعه بین‌الملل دارد.