فرشاد گلزاری

 این روزها عمده اخباری که از دو سوی مرزهای شرقی و غربی ایران منتشر می‌شود، بوی خون و خاک می‌دهد. اخباری که بسیاری را متأثر می‌کند و به خوبی نشان می‌دهد که وضعیت در منطقه غرب و جنوب شرق آسیا هیچ تعریفی ندارد.

در پشت مرزهای شرقی کشورمان هر روز شاهد انفجار و درگیری‌های مسلحانه در افغانستان هستیم که طی آن هزاران نفر تاکنون جان خود را از دست داده‌اند که پیر و جوان هم در آمار قربانیان به چشم می‌خورند. در غرب کشورمان هم شاهد به‌هم‌ریختگی‌های امنیتی جدید هستیم. همین چند روز پیش بود که داعش حمله‌ای گسترده علیه اقلیم کردستان عراق طرح‌ریزی و اجرا کرد که نه تنها مسئولان اربیل بلکه سیاستمداران بغداد را با این سوال مهم مواجه کرد که آیا مولفه‌های ضد امنیتی بار دیگر رخ عیان کرده‌اند؟ بدیهی است که پاسخ مثبت است؛ چراکه عرض و طول عملیات داعش علیه اقلیم کردستان به حدی زیاد بود که پیشمرگه‌های کردستان عراق و همچنین واحد ضدتروریسم این منطقه، همانند سال‌های گذشته دست یاری به سوی بغداد دراز کردند. از سوی دیگر روز یکشنبه نیروهای امنیتی عراق از خنثی کردن طرح انفجار یک چاه نفت در شمال غرب کرکوک خبر دادند.

بنابر اعلامیه‌ای که از سوی واحد ضد تروریسم اقلیم کردستان و پلیس عراق منتشر شده بمب مذکور در نزدیکی چاه ۱۹۶ میدان نفتی بای حسن در شمال غرب کرکوک قرار داشته که عمدتاً این منطقه محل تردد عناصر داعش طی سال‌های گذشته به حساب می‌آمده که در وضعیت کنونی نشان‌دهنده ادامه تهدید کردستان عراق توسط این تشکیلات تروریستی است. اگر از این موضوع عبور کنیم و قدری زاویه تحلیل خودمان را تغییر دهیم، به خوبی می‌بینیم که ناامنی صرفاً در اقلیم کردستان وجود ندارد بلکه موج جدید آن را باید در شهرهای عمدتا شیعه‌نشین هم دنبال کرد. شاید عده‌ای بگویند که ناامنی و اعتراضات در این مناطق در گذشته هم وجود داشته و ریشه در بی‌ثباتی اقتصادی و اجتماعی دارد؛ اما به نظر می‌رسد که موج جدید وقایعی که در روزهای اخیر شاهدش هستیم، تا حد زیادی با مسائل و معضلات اقتصادی  - اجتماعی ماه‌ها و سال‌های گذشته تفاوت دارد. نمونه اول این تحولات را باید ترور فعال مدنی عراقی در استان کربلا دانست.

روز شنبه یک گروه ناشناس در حمله‌ای مسلحانه در منطقه الحداد استان کربلا؛ ایهاب الوزنی، فعال مدنی برجسته عراقی و عضو مرکز هماهنگی تظاهرات این کشور را ترور کردند. این اقدام واکنش سفارت آمریکا در بغداد را به همراه داشت و این سفارتخانه ترور وی را محکوم کرد. هرچند که استیون هیکی، سفیر انگلیس در عراق هم با انتشار پیامی در توییتر، ترور الوزنی را محکوم کرد و مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر این کشور کمیته تحقیق و تفحص تشکیل داد، اما ماجرا به همین جا ختم نشد.

شاید برای عده‌ای این ترور در عراق عادی به نظر بیاید؛ چراکه حدود 7 ماه پیش هم ترورهایی از این جنس در شهرهای شیعه‌نشین ناصریه و ذی‌قار به وقوع پیوست و دو فعال زن عراقی کشته شدند؛ رویدادی که واکنش بسیار تند شهروندان این دو شهر را به دنبال داشت، حال مجدداً ترورهایی از این دست در حال رخ دادن است. بر اساس اعلام رسانه‌های عراقی، روز یکشنبه تظاهرکنندگان به دنبال ترور ایهاب الوزنی به خیابان‌ها آمده و ضمن شعار علیه دولت عراق، اقدام به آتش زدن لاستیک کردند و خشم خود را نشان دادند.

حدود 7 ماه پیش ترورهایی در شهرهای شیعه‌نشین ناصریه و ذی‌قار به وقوع پیوست و دو فعال مدنی عراقی کشته شدند؛ رویدادی که واکنش بسیار تند شهروندان این دو شهر را به دنبال داشت، حال مجدداً ترورهایی از این دست در حال رخ دادن است

در همین راستا شبکه الحره که یک شبکه آمریکایی در عراق به شمار می‌آید در گزارشی اعلام کرد که کربلا شاهد تنش بی‌سابقه‌ای است؛ چراکه صدها تن از عناصر امنیتی در مناطقی از استان از جمله محل وقوع ترور، نزدیکی بیمارستان و نزدیکی ساختمان‌های اداری استان مستقر شده‌اند.

ترور سه شخصیت طی 72 ساعت

روز دوشنبه هم اوضاع به همین روال پیش رفت؛ به گونه‌ای که سومریه‌نیوز اعلام کرد معترضان خشمگین با بستن جاده‌ها و برگزاری تظاهرات در ناصریه، دیوانیه و چند شهر دیگر در جنوب عراق از حکومت خواستند تا عاملان قتل فعال عراقی را شناسایی و معرفی کند.

به موازات این وضعیت، کمیساریای حقوق بشر عراق از مصطفی الکاظمی خواست تا از فعالان مدنی در مقابل ترور حفاظت کرده و همچنین نتایج تحقیقات صورت گرفته در خصوص این جنایت‌ها را در اختیار افکار عمومی قرار دهد. هنوز این اعتراضات و درخواست‌های شهروندان در کربلا و سایر شهرهای شیعه‌نشین عراق اجابت نشده بود که دیروز (دوشنبه) یکباره  خبر تکرار ترورهای هدفمند همانند یک بمب معترضان را برای لحظاتی در بهت و حیرت فرو برد.

ترور سه شخصیت امنیتی و مدنی عراق آن هم طی 72 ساعت، هیچ دلیلی ندارد جز طرحِ سناریویِ جدید با درون‌مایه مهندسی ضدامنیت علیه شیعیان این کشور

بر اساس اعلام منابع امنیتی و رسانه‌ای عراق افراد مسلح ناشناس روز گذشته (دوشنبه) در حالی که سوار بر موتور سیکلت بودند به سمت احمد حسن الغزالی، خبرنگار شبکه الفرات وابسته به عمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق در شهر دیوانیه شلیک کردند و وی از ناحیه سر هدف شلیک گلوله قرار گرفت.

گفته شده که وضعیت سلامتی الغزالی پایدار نیست و به شدت از ناحیه سر زخمی شده است. برخی دیگر از منابع  صریحا خبر مرگ او را اعلام کردند. سومین ترور که البته ناکام گزارش شده هم در پایتخت عراق انجام شده است. بنا به اعلام پلیس بغداد اشخاصی ناشناس و مسلح روز یکشنبه به سمت یکی از افسران اطلاعاتی عراق در منطقه حی العامل واقع  در غرب بغداد تیراندازی کردند و در نتیجه این شخص به شدت زخمی شد و ضاربین هم پا به فرار گذاشتند.

ترور سه شخصیت امنیتی و فعال مدنی عراق آن هم طی 72 ساعت، هیچ دلیلی ندارد جز طرح سناریوی جدید با درون‌مایه مهندسی ضد امنیت علیه شیعیان این کشور. اینکه الکاظمی در اظهارات دیروز خود اعلام کرد تمام آمریکایی‌ها از خاک عراق خارج شده‌اند و دقایقی بعد از تغییر و تحولات جدید و مهم در کابینه خود سخن گفت؛ نشان می‌دهد که هیچ چیز آنگونه که آقای نخست‌وزیر می‌گوید سر جایش نیست.

او از یک طرف پس از تعرض عده‌ای به کنسولگری ایران، تهران را دوست و یاور بغداد می‌خواند و از سوی دیگر سلاح را در انحصار دولت می‌داند و حضور محدود آمریکایی‌ها در عراق را لازم اعلام می‌کند. این بندبازی الکاظمی البته برای تامین منافع عراق است اما نکته مهم این است که وضعیت عراق نشان می‌دهد برخلاف آنچه وی می‌گوید، آشیانه شیعیان در معرض تندباد

حوادث است.