رئیس‌جمهوری عراق از آماده شدن پیش‌نویس قانون جدید انتخابات این کشور و تقدیم آن به پارلمان طی هفته جاری خبر داد.

برهم صالح دیروز در دیدار با روسا و نمایندگان کانون‌ها و انجمن‌های صنفی، گفت که تلاش سنگینی در ریاست‌جمهوری برای آماده‌سازی پیش‌نویس قانون جدید انتخابات در حال انجام است و در همین هفته آماده و تقدیم پارلمان خواهد شد.

صالح گفت: احترام به آرا مردم و تحقق عدالت در رقابت برای رسیدن به منصب نمایندگی پارلمان در این پیشنویس تضمین شده است. 

انتقاد به قانون انتخابات و نحوه برگزاری انتخابات و عضویت در پارلمان عراق و همچنین امتیازاتی که نمایندگان دارند، از محورهای مورد اعتراضات تظاهرکنندگان مسالمت‌ جو در عراق طی دو مرحله در یک ماه گذشته بوده است. 

به گفته رئیس‌جمهوری عراق، تغییر کمیسیون انتخابات و تشکیل نهاد جدید بر اساس حرفه‌ای‌گری و دور از سیاسی‌کاری و وابستگی‌های حزبی از دیگر مواردی است که در پیش‌نویس دیده شده است. 

صالح همچنین برگزاری اعتراضات خیابانی مسالمت‌جویانه از سوی مردم عراق و اصرار آنان بر ضرورت انجام اصلاحات در کشور را عامل تلاش جدی تر حاکمیت برای قرار دادن بیش از پیش خود و ساختار حکومتی در چارچوب یک دموکراسی سالم و زمینه‌ساز محو فساد و آغازگر توسعه و پیشرفت عراق دانست. 

تظاهرکنندگان خواستار نافرمانی مدنی سراسری شدند

یک منبع امنیتی عراق صبح یکشنبه اعلام کرد، تظاهرکنندگان مسیرهای اکثر خیابان‌های بغداد، پایتخت را بسته و خواستار نافرمانی مدنی سراسری شدند. از طرفی تظاهرکنندگان جاده اصلی بین بغداد و ذی قار و نیز استان واسط را بستند.

برهم صالح دیروز در دیدار با روسا و نمایندگان کانون‌ها و انجمن‌های صنفی، گفت که تلاش سنگینی در ریاست‌جمهوری برای آماده‌سازی پیش‌نویس قانون جدید انتخابات در حال انجام است و در همین هفته آماده و تقدیم پارلمان خواهد شد

این منبع امنیتی در گفت‌وگو با شبکه سومریه نیوز عراق گفت: تظاهرکنندگان صبح یکشنبه اکثر خیابان‌های بغداد به خصوص مسیرهای غربی پایتخت را مسدود کردند که عبور و مرور را مختل کرد.

وی تصریح کرد: مهمترین مسیرهای مسدود شده خیابان الشعله، پل البنوک، پل منطقه الشعب، پل شرکت سومو و مسیر شهرک‌ها به سمت منطقه زیونه، ورزشگاه الشعب و نیز خروجی‌های شهرک صدر و مسیر الدوره از سمت بغداد جدید هستند.

این مقام امنیتی خاطرنشان کرد، تظاهرکنندگان دیگر نیز خروجی‌های مناطق الامین، المشتل و العبیدی در شرق بغداد را به اضافه میدان عدن در نزدیکی کاظمین در شمال پایتخت را مسدود کردند.

در این راستا برخی محله‌های شرق بغداد به بهانه عملی نشدن خواسته‌هایشان تحصن سراسری و نافرمانی مدنی را از صبح روز یکشنبه آغاز کردند.

شهرک صدر و محله البنوک بسته و برخی مسیرهای اصلی در شهرک صدر توسط تظاهرکنندگان مسدود شدند.

در عین حال تظاهرکنندگان جاده بین بغداد و ذی قار و نیز جاده مواصلاتی بین بغداد و واسط را همزمان با تداوم تظاهرات‌ها و تحصن‌ها در میدان اصلی بغداد یعنی میدان التحریر بستند.

تظاهرات دیروز در پی کاهش ساعات منع آمد و شد در بغداد است. ارتش عراق روز شنبه اعلام کرد، ساعات ممنوعیت آمد و شد شبانه در بغداد را که چند روزی شاهد تظاهرات‌هایی بوده از شش ساعت به چهار ساعت کاهش داد.

در این راستا فعالان شبکه‌های اجتماعی در استان ذی قار در جنوب عراق روز شنبه از اجرای نافرمانی مدنی در استان خبر داده و عدم پاسخگویی دولت فدرال و پارلمان به خواسته‌های مردم این استان را بهانه این اقدام قرار دادند.

خبرنگار سومریه نیوز در استان ذی قار نیز گفت، تظاهرکنندگان در الناصریه مرکز استان ذی قار پل‌های النصر، الحضارات و الزیتون را که از پل‌های اصلی پرتردد در داخل شهر محسوب می‌شوند، بستند.

وی تصریح کرد: بستن پل‌ها برای شروع نافرمانی مدنی است که روز گذشته فراخوان آن داده شد.

جامعه عراق پس از سرنگونی صدام، به یک نظام سیاسی دموکراتیک دست یافته است اما دموکراسی عراق نوپا و متزلزل است. دلایل متعددی هم در کارند که موجب می‌شوند حکومت دموکراتیک در عراق چندان کارآمد نباشد. از ضعف جامعه مدنی گرفته تا فقدان مدیریت علمی و عقب‌ماندگی اقتصادی و فرهنگی عراق دموکراتیک کنونی در قیاس با دموکراسی‌های ریشه‌دار در کشورهای صنعتی و پیشرفته.

معلوم نیست شعار تغییر قانون اساسی در عراق، با هدف بازگشت از دموکراسی لرزان به سمت نوعی دیکتاتوری عربی است (که در عراق صدام یا لیبی قذافی شاهد آن بوده‌ایم) و یا اینکه معترضین عراقی خواهان حفظ دستاوردهای دموکراتیک تاریخ خونبارشان در عین اصلاح نقاط ضعف قانون اساسی دموکراتیک عراق‌اند؟ به نظر می‌رسد فرض دوم محتمل‌تر باشد. اگر چنین باشد، جنبش اعتراضی عراق همچنان از کمبود ایدئولوژی رنج خواهد برد و این امر شانس جنبش را برای سرنگونی کل نظام سیاسی تقلیل می‌دهد.

 به گفته رئیس‌جمهوری عراق، تغییر کمیسیون انتخابات و تشکیل نهاد جدید بر اساس حرفه‌ای‌گری و دور از سیاسی‌کاری و وابستگی‌های حزبی از دیگر مواردی است که در پیش‌نویس دیده شده است

برخی از جامعه‌شناسان سیاسی و اقتصاددانان معتقدند « امروزه در جهان، مردم بیش از هر چیز دیگری درآمدشان را جدی می‌گیرند.» اگر نظام‌های دموکراتیک در جوامع اروپایی نسب مشروع دارند، دلیلش این است که کارآمدی خودشان را در قیاس با نظام‌های سیاسی رقیب (پادشاهی‌های دموکراتیک، نظام‌های مارکسیستی و فاشیستی) ثابت کرده‌اند. بدیهی است که اثبات کارآمدی دموکراسی در عراق، نیازمند صبوری و دموکراسی‌خواهی ملت عراق است.