پوتین بعد از ۱۲ سال عازم ریاض می‌شود

رئیس جمهوری روسیه امروز دوشنبه به منظور دیدار با پادشاه و ولیعهد عربستان به ریاض سفر خواهد کرد.

به گزارش روسیا الیوم، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه امروز دوشنبه به منظور دیدار و رایزنی با سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان و محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور، امضای چندین توافقنامه، بررسی همکاری دوجانبه در زمینه‌های انرژی، کشاورزی، صنعت و  نیز همکاری نظامی به ریاض سفر خواهد کرد و این سفر تا صبح  سه‌شنبه به طول می‌انجامد. رئیس جمهوری روسیه برای نخستین بار  بعد از گذشت ۱۲ سال به عربستان می‌رود. در همین راستا، منابعی در ریاض اعلام کردند، قرار است پادشاه عربستان با رئیس جمهوری روسیه درخصوص شماری از پرونده‌های همکاری دوجانبه در زمینه‌های مختلف، تبادل‌آرا درخصوص مسائل بین‌المللی فوری و ضروری، وضعیت خاورمیانه از جمله سوریه، کشورهای حاشیه خلیج فارس، یمن و همچنین تلاش‌ها برای حل و فصل پرونده فلسطینی به بحث و تبادل‌نظر بپردازند. ولیعهد عربستان و پوتین نیز با یکدیگر مذاکراتی خواهند داشت. پیشتر، یوری اوشاکوف، دستیار رئیس جمهوری روسیه اعلام کرده بود که حدود ۳۰ سند از جمله توافق‌های اقتصادی و تجاری برای امضا کردن آن طی سفر پوتین به عربستان آماده شده است و رئیس صندوق سرمایه‌گذاری‌های مستقیم روسیه اعلام کرد که این صندوق طی این سفر توافق‌های حدودا دو میلیارد دلاری امضا خواهد کرد. آخرین سفر پوتین به عربستان در فوریه سال ۲۰۰۷ میلادی بوده است اما پادشاه عربستان در سال ۲۰۱۷ به روسیه سفر کرده بود. سفر رئیس جمهوری روسیه به ریاض در پاسخ به سفر پادشاه سعودی به مسکو است.

    

جنگ تجاری فلسطین و رژیم صهیونیستی بالا گرفت

مقامات اسرائیلی در واکنش به تصمیم تشکیلات خودگردان فلسطین مبنی بر توقف واردات گاو و دام‌، این تشکیلات را به بستن بازارهای اسرائیلی به روی محصولات کشاورزی فلسطینی تهدید کرد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، کمیل ابو رکن، هماهنگ کننده دولت رژیم صهیونیستی در پیامی به تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرد: اگر تحریم‌های اقتصادی لحاظ شده از سوی تشکیلات خودگردان درباره واردات گاو و دام از بازارهای اسرائیلی متوقف نشوند، عواقب وخیمی به دنبال خواهد داشت و اسرائیل در فاصله کوتاهی واردات محصولات کشاورزی فلسطینی به بازارهایش را متوقف خواهد کرد.

در این راستا دولت فلسطین با اشاره ضمنی اسرائیل مبنی بر بستن بازارهای خود به روی محصولات کشاورزی فلسطینی را رد کرد.

ابراهیم ملحم، سخنگوی دولت فلسطین با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: تهدید اسرائیلی، ادامه سیاست الحاق اراضی فلسطینی، شهرک‌سازی و یهودی‌سازی است که رهبران راست افراطی اسرائیلی به آن معتقدند.

ملحم اعلام کرد: تشکیلات خودگردان فلسطین به حق خود در تنوع‌سازی منابع وارداتش طبق آنچه در توافق اقتصادی پاریس قید شده، پایبند است و به تلاش خود برای جایگزینی کالاها و تولیدات عربی به جای تولیدات اسرائیلی ادامه خواهد داد. وی همچنین بر ادامه خرید تجهیزات و خدمات پزشکی از بیمارستان‌های عربی از جمله مصر و اردن به جای خدمات ارائه شده توسط بیمارستان‌های اسرائیلی، تأکید کرد.  در سپتامبر گذشته دولت فلسطین از توقف کامل واردات برخی کالاهای اسرائیلی خبر داد. بازار اسرائیل وارد کننده اصلی محصولات کشاورزی کرانه باختری به شمار می‌آید و رسانه‌های فلسطینی اعلام کردند که میزان محصولات کشاورزی صادر شده از کرانه باختری به اراضی اشغالی حدود ۲۸۰ تا ۳۰۰ تن در روز است.