واکنش مردم جهان به تغییرات اقلیمی؛

هنوز برای جبران فرصت داریم

 

موسسه بررسی افکار عمومی جهانی با نام YouGov، اخیراً‌ گزارشی را بر اساس مطالعات جهانی بر افکار و احساسات مردم در ارتباط با موضوع تغییرات اقلیمی و تأثیرات آن انجام داده است.

این مطالعات ویژه از پاسخ 30 هزار نفر در 28 کشور جهان گردآوری شده است و بر اساس آن تفاوت‌های چشمگیری در نگرش بین شرق و غرب به چشم می‌خورد. از جمله این تفاوت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تقریباً 90 درصد از مردم جهان به تغییرات اقلیمی باور دارند.

71 درصد از مردم هند بر این باورند که فعالیت‌های بشری عامل اصلی تغییرات اقلیمی هستند.

مردم در کشورهای شرقی و خاورمیانه احتمالاً بیشتر از کسانی در غرب هستند که فکر می‌کنند تغییرات اقلیمی اهمیت دارد.

38 درصد از آمریکایی‌ها فکر می‌کنند که تغییرات اقلیمی نتیجه فعالیت‌های بشری است. 37 درصد از آن‌ها فکر می‌کنند که بخشی از تغییرات اقلیمی در نتیجه فعالیت‌های بشری است؛ در حالی که 9 درصد فکر می‌کنند که تغییرات اقلیمی در حال رویداد است اما نه به دلیل فعالیت‌های انسانی. از طرفی 6 درصد می‌گویند که اصلا تغییراتی به نام اقلیمی رخ نمی‌دهد.

75 درصد شرکت‌کنندگان در این مطالعه از کشور فیلیپین می‌گویند که تغییرات اقلیمی تأثیرات مهمی بر زندگیشان دارد؛ در حالی که در ایالات‌متحده تنها 24 درصد به چنین تأثیراتی معتقد هستند.

کشورهای حوزه اسکاندیناوی ظاهراً چندان به این موضوع اهمیت نمی‌دهند و این موضوع جالب به‌نظر می‌رسد، چراکه آن‌ها تاکنون اقلیمی بسیار سرد داشته‌اند و با گرمایش زمین، آن‌ها تا پایان قرن جاری میلادی آب و هوای منطقه‌ای متعادل خواهند داشت.

بیشتر مردم جهان بر این باورند که ما هنوز قادر به جلوگیری از بدترین تأثیرات تغییرات اقلیمی هستیم، اگرچه که باید هرچه زودتر در نحوه مقابله با این تأثیرات تغییرات جدی داشته باشیم.

بیشتر مردم جهان احساس می‌کنند که تغییرات اقلیمی احتمالاً اقتصاد جهان را تخریب کند، خطر سیل شهرهای جهان را تهدید کند، منجر به مهاجرت‌های گسترده شود و حتی جنگ‌های منطقه‌ای را رقم زند. بیش از نیمی از مردم جهان همچنین احساس می‌کنند که تغییرات اقلیمی منجر به یک جنگ جهانی جدید می‌شود؛ اگرچه اروپایی‌ها و  آمریکایی‌ها کمتر چنین اعتقادی دارند.

این اطلاعات به لحاظ سیاسی مهم هستند. مردم جوان بیشتر موضوع تغییرات اقلیمی را جدی می‌گیرند و 42 درصد از جمعیت جهان زیر سن 25 سال و 26 درصد زیر 15 سال هستند.

به دنبال بیداری مردمی پس از انتشار چهارمین ارزیابی سالانه ملی اقلیم از سوی دولت ترامپ، میزان مشارکت مردم در انتخابات متحول شده است و در نظر سنجی‌ها مشخص شده که افراد جوانی که از مواضع ترامپ در مورد تغییرات اقلیمی آگاه شده‌اند، بیشتر تمایل به مشارکت در انتخابات دارند تا بتوانند مواضع او را تضعیف کند.

این ارزیابی نشان داد که چگونه تأثیرات شدید گرم شدن کره زمین پدیدار شده‌اند و برای بهزیستی آمریکایی‌ها تهدید جدی به‌شمار می‌رود و این شرایط برای گروه‌های سنی پایین و افراد جوان‌تر تهدید جدی‌تری تلقی می‌شود.

بنابراین اگر بیشتر مردم روی کره‌زمین فکر می‌کنند که تغییرات اقلیمی در حال رخداد است و فعالیت‌های بشری عامل اصلی این اتفاق هستند، و اینکه تغییرات اقلیمی به‌طور موثری بر زندگی آن‌ها تأثیر داشته است و همچنین ما همچنان قادر به جلوگیری از بدترین تأثیرات تغییرات اقلیمی با سریع‌ترین اقدامات هستیم، پس چرا همچنان شاهد افزایش سطح انتشار کربن در سرتاسر کره زمین هستیم؟