سینا سبزیان

در جریان یک نظرسنجی که روز شنبه (یازدهم خرداد ماه) منتشر شد، حزب سبزهای آلمان (حزب مدافع قوانین زیست‌محیطی) از حزب محافظه کار آنگلا مرکل، صدراعظم کشور، پیشی گرفته است و در همین حال شریک ائتلافی حزب خانم مرکل، حزب سوسیالیست SPD، به حداقل محبوبیت خود در تمام دوران‌ها رسیده است.

بر اساس این نظرسنجی که در آن از مردم سوال شده بود از کدام حزب در انتخابات ملی حمایت می‌کنند، حزب سبزها 27 درصد آرا از آن خود کرد و با یک امتیاز بیشتر از حزب محافظه‌کار کریستین دموکرات مرکل پیشی گرفت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این نتیجه نشان می‌دهد که گرایش به این حزب ظرف یک هفته پس از انتخابات پارلمان اروپا که در آن حزب مرکل در جایگاه نخست و سبز‌ها در جایگاه دوم بودند، تشدید شده است.

همچنین این نظرسنجی در مقایسه با نظرسنجی که یک هفته قبل از انتخابات اروپا انجام شده بود، حاکی از صعود 9 امتیازی جایگاه این حزب و نیز صعود دو امتیازی حزب مرکل است.

حزب SPD، حزب ائتلافی با مرکل، یکی از احزاب پرچم‌دار چپ میانه در اروپا، با سقوط پنج امتیازی به 12 درصد حمایت رسیده است و تنها یک امتیاز از حزب راست افراطی AfD برتری دارد. حزب طرفدار اقتصاد FDP در این نظر سنجی توانست هشت درصد حمایت جلب کند.

این نظرسنجی سراسری در تاریخ 27 تا 31 می ( ششم تا دهم خرداد ماه) از سوی موسسه فورسا به درخواست شبکه‌های رسانه‌ای آرتی‌ال و ان‌تی‌وی آلمان انجام شده است.

حزب محافظه‌کار مرکل هفته گذشته موفق شد با کسب 28.9 درصد از آرا، در انتخابات اروپا پیروز شود؛ با این حال این میزان حاکی از سقوط هفت درصدی حمایت نسبت به انتخابات دوره قبلی مربوط به پنج سال گذشته بود. سبزها با 20.5 درصد از آرا در این انتخابات توانستند حزب SPD را پشت سر بگذاراند و آن‌ها را تنها با 15.8 درصد آرا به جایگاه سوم بفرستند.

منفرد گولنر، مدیر فورسا به شبکه آر‌تی‌ال گفت: کریستن دموکرات‌ها و SPDها ظاهراً به تغییرات مشاهده شده در جریان انتخابات محلی در ایالات‌های هسه و باوریای آلمان بی‌توجه بوده‌اند؛ تغییراتی که نشان می‌داد رأی‌دهندگان از مرکز لیبرال‌ها به سمت سبزها در حرکتند.

گولنر ادامه داد: هر دو حزب سنتی بر اهمیت محیط زیست پس از انتخابات اروپا تأکید کردند، اما ظاهراً این تأکیدات صرفا به نفع سبزها تمام شد.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، سال گذشته پس از اعلام نتایج انتخابات محلی و کاهش آرای حزب خود، بر اساس جلساتی که با اعضای حزب برگزار شد، اعلام کرد که قصد دارد از رهبری حزب و در نهایت از صدراعظمی آلمان کنار رود؛ این احتمال می‌رفت که تصمیم مرکل به منظور تقویت جایگاه حزب صورت گرفته باشد و پایان سال 2019 زمان اجرایی شدن این تصمیم اعلام شد؛ اما با برتری حزب کریستین دموکرات در انتخابات پارلمان اروپا و تضمین حضور این حزب برای پنج سال دیگر در اتحادیه، مرکل اعلام کرد که حداقل تا سال 2021 همچنان صدراعظم آلمان باقی خواهد ماند.