سیدمحمد میرزامحمدزاده

27 کودک پناهجو که هم‌اکنون بر عرشه کشتی متعلق به سازمان حقوق بشر اسپانیا سوار هستند، پس از یک نزاع سیاسی تلخ میان جوزپه کونته، نخست‌وزیر و ماتیو سالوینی، وزیر امور خارجه راست افراطی ایتالیا، بالاخره پس از دو هفته سرگردانی، اجازه عزیمت به خاک این کشور را دریافت کردند.

خبرگزاری سی‌ان‌ان نوشت:‌ سالوینی که در طول این دو هفته اجازه پهلوگیری کشتی اوپن‌آرمز با بیش از 130 پناهجوی نجات‌یافته آن را نداده بود، روز شنبه در نامه‌ای نوشت که به کودکان اجازه عزیمت به خاک ایتالیا را می‌دهد و آن را نمونه‌ای دیگر از همکاری وفادارانه با کونته دانست؛ با این حال مصرانه تأکید داشت که این تصمیم به‌طور ویژه با مسئولیت نخست‌وزیر انجام می‌شود. منازعات اخیر مقامات ایتالیا، نمایانگر آخرین التهابات شعله‌ور بحران چند ساله پناهجویان است؛ موضوعی که شکاف‌های عمیق سیاسی در سرتاسر اروپا بین رهبران قاره سبز ایجاد کرده است. یک دادگاه محلی ایتالیا روز چهارشنبه هفته گذشته (23 مرداد ماه) به‌رغم ممنوعیت پهلوگیری کشتی اوپن‌آرمز از سوی سالوینی، کسی که با تحریک احساسات عمومی علیه مهاجران به قدرت رسیده بود، حکم داد که این کشتی که هم‌اکنون در نزدیکی جزیره لامپدوسا متوقف شده است، در ساحل ایتالیا پهلو بگیرد. کونته روز جمعه (25 مرداد ماه) در نامه‌ای سرگشاده از سالوینی درخواست کرد که سریعاً اقدامات لازم را برای تضمین حمایت و حفاظت از کودکان حاضر در کشتی پناهجویان انجام دهد. کونته در نامه خود نوشت: من عمق تمرکز وفادارانه و وسواس شما را در مورد مسئله مهاجران درک می‌کنم؛ میدانم که می‌خواهید به فرمول بستن بنادر به روی پناهجویان برسید. شما یک رهبر سیاسی هستید و به‌صورت قانونی حق دارید به صورت مداوم برای افزایش حمایت مردمی خود تلاش کنید. اما... تلاش برای تغییر جایگاه شفاف نخست‌وزیر خود... نمونه آشکاری از عدم همکاری وفادارانه است؛ حقیقتی که من نمی‌توانم بپذیرم.

یک دادگاه محلی ایتالیا به‌رغم ممنوعیت پهلوگیری کشتی اوپن‌آرمز از سوی سالوینی، کسی که با تحریک احساسات عمومی علیه مهاجران به قدرت رسیده بود، حکم داد که این کشتی که هم‌اکنون در نزدیکی جزیره لامپدوسا متوقف شده است، در ساحل ایتالیا پهلو بگیرد

وظیفه‌ای سنگین بر دوش ایتالیا

سالوینی، در واکنش سه صفحه‌ای به نامه کونته روز شنبه گفت:‌ باعث ناراحتی و نگرانی من است که تصمیم شما می‌تواند وظیفه‌ای سنگین و برگشت‌ناپذیری را بر دوش کشور ما بگذارد تا حمایت را برای اشخاصی تأمین کند که شاید بعداً مشخص شود شایسته نبوده باشند (شایسته دریافت حمایت). به مدت بیش از دو هفته کشتی اوپن آرمز درخواستی برای بندر جایگزین در مواجهه با ممنوعیت سالوینی برای نجات کشتی مهاجران را صادر کرده بود. فرانسه، رومانیا، پرتغال، اسپانیا و لوکزامبورگ همه برای کمک به این کشتی پیشنهاد ارائه کرده بودند.

انجمن خیره اسپانیا که راهبری کشتی را برعهده دارد، تأیید کرد که این کشتی مجوز پهلوگیری در بندر لامپدوسا را دریافت کرده است. این انجمن در توئیتر خود روز شنبه نوشت که 27 کودک سوار بر این کشتی از سوی گارد ساحلی لامپدوسا تخلیه می‌شوند. منازعه بر سر کشتی اوپن آرمز منجر به تشدید اختلاف بین حزب راست افراطی سالوینی و جنبش پنج‌ ستاره کونته شده است؛ دوحزبی که پیشتر با مصالحه، توانستند ائتلاف دولت را تشکیل دهند. دولت در ماه ژوئیه (تیر - مرداد) با صدور حکمی از سوی سالوینی، عنوان کرد که کاپیتان کشتی‌های نجات مهاجران که بدون مجوز در اسکله پهلو می‌گیرند، می‌توانند با جریمه‌هایی تا سقف 57 هزار دلار روبرو شوند. پس از صدور حکم دادگاه که اجازه پهلوگیری کشتی اوپن آرمز را می‌داد، سالوینی خشم خود را در فیس‌بوک بروز داد و نوشت: ببینید در چه کشور عجیبی زندگی می‌کنیم که یک وکیل دادگستری از لاتزیو می‌خواهد به یک کشتی خارجی مملو از مهاجران خارجی اجازه ورود به کشور را ‌دهد. من در ساعات آتی یکبار دیگر این حکم را با نه خود امضا می‌کنم؛ چرکه هیچ‌وقت همدست قاچاقچیان نخواهم شد. روز یکشنبه گاردین در ادامه این ماجرا نوشت: اما در نهایت روز شنبه سالوینی در نامه خود خطاب به جوزپه کونته نوشت وی به افرادی که مدعی کودکی هستند، اجازه خروج از کشتی اوپن آرامز را می‌دهد؛ اگرچه که این اجازه با خواسته وی تناقض دارد. با این حال 105 بزرگسال به‌علاوه دو خردسال همچنان باید در کشتی بمانند که به گفته انجمن خیریه پروآکتیوا شرایط غیرقابل تحملی دارد. سالوینی در پاسخ به درخواست بشردوستانه کونته همچنین نوشت: صدور این اجازه به‌طور اختصاصی به نخست‌وزیر بر‌می‌گردد.  

این در حالی است که بر اساس قانون ایتالیا، وزیر کشور باید در مورد مسائل مرزی حرف آخر را بزند. انجمن خیریه گفته است که برای دادن این خبر به پناهجویان که تنها تعدادی از آن‌ها اجازه پیاده شدن در خاک ایتالیا را دارند، به زمان نیاز دارد؛ برخی از این پناهجویان بیشتر از دو هفته قبل از آب گرفته شده‌ بودند. اختلافات بسیاری بین سالوینی و کشتی‌های خیریه‌ای که برای نجات مهاجران اقدام می‌کنند و خطر سفرهای دریایی را در دریای مدیترانه به جان می‌خرند، وجود دارد. اما این مورد پس زمینه یک بحران سیاسی رم را به دنبال می‌کشد که دولت را تهدید به انحلال می‌کند. سالوینی که خود محبوبیتش را با اتخاذ سیاست‌های سخت علیه مهاجران و پناه‌جویان به دست آورده است، سال گذشته با تشکیل دولت ائتلافی با حزب جنبش پنج ستاره به رهبری لوییجی دی مایو توافق کرد و قرار شد کونته نخست‌وزیر باشد.

دادستان شهر سیسیل روز شنبه پلیس قضایی را برای تحقیقات در مورد اتهام آدم‌ربایی و سوءاستفاده از قدرت به ساختمان مرکزی پلیس ساحلی فرستاد؛ چراکه گارد ساحلی اجازه پهلوگیری را به کشتی اوپن‌آرمز نداده بود

اما در طول این یکسال روابط این دو نفر تیره و تار شد، چراکه سالوینی، رهبر حزب ضد مهاجرتی لیگ، هفته گذشته حزب خود را از ائتلاف بیرون کشید و امیدوار است با این کار دولت 14 ماهه ایتالیا را به زیر بکشد و خود قدرت را در انتخابات آتی به تنهایی در دست بگیرد.

تنش مهاجران به نقطه عطف بحران سیاسی ایتالیا بدل شده که احتمالاً رأی عدم اعتماد به کونته از سوی مجلس سنا را در روز سه‌شنبه آتی (29 مرداد ماه) به دنبال داشته باشد. دادستان شهر سیسیل روز شنبه پلیس قضایی را برای تحقیقات در مورد اتهام آدم‌ربایی و سوءاستفاده از قدرت به ساختمان مرکزی پلیس ساحلی فرستاد؛ چراکه گارد ساحلی اجازه پهلوگیری را به کشتی اوپن آرمز نداده بود. روزنامه چپ ریپابلیکای ایتالیا نوشت که پلیس اسناد ارتباطات بین وزارت کشور و سرویس‌های نجات ساحلی را در اختیار دارد تا زنجیره دستوراتی که اجازه پهلودهی به کشتی را در ساحل ایتالیا نداده‌اند، بررسی کند.