سیدمحمد میرزامحمدزاده

همزمان با تشدید تنش‌ها در منطقه تحت مناقشه کشمیر، به دنبال اعزام بیش‌از 10 هزار سرباز از سوی دولت هند به این منطقه، بخش تحت کنترل دولت هند شاهد بگیر و ببندها و بازداشت‌های مداوم سیاستمداران است. به گزارش خبرگزاری الجزیره، در بیانیه شب یکشنبه (سیزدهم مرداد ماه) دولت جامو و کشمیر که هم‌اکنون در کنترل دولت مرکزی هند است، آمده است: براساس دستور نباید هیچ جنبش عمومی شکل گیرد و تمامی مراکز آموزشی باید همچنان تعطیل بمانند. براساس این دستور، تدابیر امنیتی نامحدود در محدوده اصلی شهر سرینگر اعمال می‌شود. رسانه‌های هندی گزارش کردند که برخی رهبران طرفدار هند این منطقه شامل محبوبه مفتی و عمر عبدالله دو تن از وزرای ارشد اسبق در بازداشت خانگی به سر می‌برند. این اقدامات پس از آن صورت گرفت که دولت هند 10 هزار نیروی نظامی را هفته گذشته به منطقه گسیل کرد؛ اعزام این نیروها در پی دستور بی‌سابقه درخواست خروج توریست‌ها و زائران هندو از دره هیمالیا صورت گرفت. ساکنان منطقه نگران تصمیم دهلی‌نو برای مهندسی جمعیت تنها منطقه اکثریت مسلمان هند هستند. آن‌ها احتمال می‌دهند با تغییر قانون ممنوعیت خرید زمین از سوی افراد غیربومی در کشمیر تحت اختیار هند، این مهندسی جمعیت آغاز شود.

نگرانی از تغییر ماده 35 ای

صبح روز یکشنبه، فاروق عبدالله، سروزیر سابق جامور و کشمیر، ریاست جلسه‌ای با حضور رهبران سیاسی منطقه را برعهده داشت و درنهایت با انتشار بیانیه‌ای نسبت به هرگونه رویکرد تغییر وضعیت ویژه منطقه که مطابق ماده 35 ای قانون اساسی هند تضمین شده است، هشدار داد.  در این بیانیه آمده بود که احزاب سیاسی منطقه در رویکرد خود برای حفاظت از خودمختاری و وضعیت ویژه منطقه کشمیر، متحد می‌مانند. با گردآوری امضاهایی در دادگاه عالی هندوستان، حزب باهاراتیا جاناتا (BJP)، حزب حاکم هندوستان، به همراه حزب راست متحد خود چالش‌هایی را برای ماده 35 ای ایجاد کرده‌اند. ماه گذشته رهبر حزب BJP گفت که دولت تصمیم دارد به‌صورت اختصاصی نسبت به ایجاد شهرک‌های هندو در منطقه اقدام کند. سید علی گیلانی، رهبر  ارشد جدایی‌طلب منطقه نیز روز یک‌شنبه با صدور بیانیه‌ای از ساکنان کشمیر خواست تا با حفظ اتحاد و برادری جلوی گستاخی‌های هندوستان بایستند. آخرین طغیان تنش‌ها هفته گذشته همزمان با اعزام 10 هزار نیرو به این منطقه صورت گرفت که خود به‌طور بالقوه نظامی‌ترین منطقه در جهان شناخته می‌شود. نزدیک به 700 هزار سرباز هندی در بخش هندی کشمیر در حال خدمت هستند؛ منطقه‌ای که شهروندان معترض و شورشیان مسلح، هر دو خواهان آزادی یا پیوستن به پاکستان هستند. هندوستان و پاکستان هر دو مدعی کنترل کامل کشمیر هستند و در دو مورد از سه جنگ با یکدیگر برای مالکیت آن نزاع داشته‌اند. با دستور دولت جامو و کشمیر عملا مراسم مذهبی بزرگ‌ هندوها که در معبد غاری هیمالیا که هر سال به مدت 45 روز برگزار می‌شد، به حالت تعلیق درآمد.

ساکنان منطقه نگران تصمیم دهلی نو برای مهندسی جمعیت تنها منطقه اکثریت مسلمان هند هستند. آن‌ها احتمال می‌دهند با تغییر قانون ممنوعیت خرید زمین از سوی افراد غیربومی در کشمیر تحت اختیار هند، این مهندسی جمعیت آغاز شود

ترس مردم از تهیه مایحتاج زندگی

اقدامات اخیر دولت که با استناد به تهدید‌های امنیتی در منطقه صورت گرفته ترس و وحشت را در میان ساکنان منطقه که به‌صورت روزمره شاهد زد و خورد بین شورشیان و نیروهای امنیتی هستند، برانگیخته است. روز یکشنبه، صف‌های طولانی در جایگاه‌های عرضه بنزین، مغازه‌های عرضه غذا و دارو و دستگاه‌های خودپرداز کلان شهر سرینگر شکل گرفت؛ چراکه شهروندان پیش از عید قربان برای انبار کردن مایحتاج خود نگران بودند. بسیاری از ساکنان به خبرگزاری الجزیره گفتند که پس از این تنش‌ها آن‌ها امیدی به برگزاری جشن‌های این عید ندارند و به‌جای آن در تلاش برای ذخیره‌سازی مایحتاج ضروری و سوخت هستند. هفته‌ گذشته دولت محلی دستوراتی را برای مواجهه با تنش صادر کرد؛ بر اساس این دستورات پزشکان باید آماده باشند و دانشجویان غیربومی باید منطقه را ترک کنند و مقامات منطقه نیز باید در حالت آماده‌باش بمانند. اگرچه این منطقه همواره شاهد تنش‌های این‌چنینی است، اما تنش‌های اخیر نگرانی‌های بسیاری را در مورد آینده نامعلوم منطقه ایجاد کرده است. ناصر احمد، شهروند کشمیری، در پی ناآرامی‌های گسترده در سال 2016 کار خود را در یک شرکت دارویی واقع در سرینگر از دست داد. این شرکت ترجیح داد فعالیت تجاری خود را در منطقه متوقف کند. او که پدر دو فرزند است نگران از دست دادن دوباره شغل خود در وضعیت بی‌ثبات کنونی است. عبدالرشید صاحب قایق تفریحی در دریاچه معروف دال در اسرینگر نیز بعد از ورود ده‌ها کامیون مملو از نیروهای مسلح به شهر و عدم حضور مردم برای استفاده از قایق‌ کاملا ناامید است.

رسانه‌های هندی گزارش کردند که دو تن از وزرای ارشد اسبق طرفدار هند منطقه کشمیر شامل محبوبه مفتی و عمر عبداله در بازداشت خانگی به سر می‌برند

درگیری‌های مرزی

در همین حین در منطقه موسوم به خط کنترل، منطقه‌ای به شدت نظامی که کشمیر را بین هند و پاکستان تقسیم می‌کند، درگیری‌های جدید بین دو همسایه مسلح به تسلیحات هسته‌ای شکل گرفته است. ارتش هند روز یکشنبه گفت که در طول 36 ساعت گذشته شاهد تلاش‌های متعدد از سوی پاکستان برای بر هم زدن صلح در منطقه بوده است، اما پاکستان این ادعا را رد کرد. راجش کالیا، سخنگوی ارتش هند در بیانیه‌ای گفت: تیم عملیات مرزی پاکستان در منطقه کران تلاش کرد از پست مرزی عبور کند، اما با هشیاری نیروها پنج تا هفت تروریست پاکستانی کشته شدند و عملیات خنثی شد. عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان در توئیتی عنوان کرد که این وضعیت به‌صورت بالقوه می‌تواند منجر به یک بحران منطقه‌ای تبدیل شود. او در توئیت خود نوشت: مسیر صلح و امنیت در جنوب آسیا صرفا با اسکان مسالمت‌آمیز و عادلانه در کشمیر ایجاد می‌شود. روز یکشنبه خان با مقامات نظامی در مورد وضعیت پیش آمده جلسه‌ای برگزار کرد و جلسه مشابهی نیز از سوی نارندرا مودی، همتای او در هندوستان روز دوشنبه برگزار شد. ساکنان اطراف منطقه خط کنترل عنوان می‌کنند که تقابل توپخانه‌ای در چند روز اخیر شب‌های بی‌خوابی را برای آن‌ها به همراه آورده است و نگران شکل‌گیری جنگی دیگر هستند. دلشاده بیگم 50 ساله، شهروند روستای بالاکوت در شمال کشمیر گفت: وقتی هوا تاریک می‌شود ما نگران بدتر شدن وضعیت هستیم. شب‌ها بسیار وحشتناک است. نزدیک به 70 هزار نفر که عمدتاً شهروند بودند، در طول سه دهه گذشته در جریان منازعات مسلحانه در بخش در اختیار هند کشمیر، کشته شدند.