ده‌ها نفر کشته و ۱۶ نفر سر بریده شدند

شورش خونبار در زندان برزیل

در جریان شورش و درگیری در یکی از زندان‌های برزیل دست‌کم ۵۲ نفر کشته شدند. مقامات محلی در ایالت پارا واقع در شمال برزیل با اعلام این خبر تصریح کردند که 16 تن از قربانیان این خشونت‌ها گردن زده شده‌اند.

به گفته منابع محلی، شورش حوالی ساعت هفت صبح به وقت محلی آغاز شد و به مدت پنج ساعت به طول انجامید. گفته می‌شود در جریان این شورش باندهای رقیب به جان یکدیگر افتاده و به یکدیگر حمله کرده‌اند.

در گزارش برخی رسانه‌ها آمده است که منشا این حملات یک باند تبهکار از زندانیان بوده که در زندان آلتامیرا به اعضای گروه‌های رقیب حمله کرده و آن‌ها را به کشتن داده است. در این گزارش تصریح شده است که بخشی از زندان یاد شده در جریان شورش به آتش کشیده شده و جسد تعدادی از زندانیان که دچار خفگی شده بودند نیز یافت شده است.

در آغاز این درگیری‌ها یکی از باند‌های زندان یکی از سلول‌های بند رقیب را به آتش کشیده و بیشتر قربانیان در همین آتش جان باخته‌اند.

دو زندانبان نیز در ابتدا گروگان گرفته شده بودند که بعدتر آزاد شدند.

مقامات زندان ادعا کرده‌اند این شورش که نوعی تسویه‌حساب میان دو باند خلافکار حاضر در زندان محسوب می‌شده، از قبل برنامه‌ریزی شده بود هرچند پیش از آن هیچ اطلاعاتی مبنی بر احتمال وقوع آن در دست نبوده است.

ویدیو‌های منتشر شده از این شورش، زندانیانی را نشان می‌دهد که با ضربه زدن به سر‌های بریده قربانیانِ این حادثه، پیروزی خود را در این درگیری جشن می‌گیرند.

وزارت دادگستری برزیل در بیانیه‌ای اعلام کرده که برای شناسایی عاملان این شورش با مقامات ایالتی همکاری کرده و هم‌چنین برای انتقال سرکرده‌های باند‌های خلافکاری این زندان به زندانی فدرال تدبیرات لازم را اندیشیده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه زندان‌های برزیل، که از آن‌ها به‌عنوان یکی از خشونت‌بارترین زندان‌های جهان نام برده می‌شود شرایط رقت‌باری دارند و معمولا دستخوش خشونت‌های حاد میان باندهای سازماندهی شده می‌شود. آخرین مورد از این شورش‌ها جدا از حوادث روز دوشنبه به پایان ماه مه (خرداد ماه) برمی‌گردد که طی آن دست‌کم ۵۵ نفر طی دو روز درگیری در چندین زندان ایالت شمالی آمازوناس جان باختند.

این شورش‌ها اوایل سال ۲۰۱۷ میلادی ظرف یک ماه جان یکصد زندانی را گرفت که اغلب آن‌ها به طرز فجیعی به قتل رسیده بودند. برخی از قربانیان حوادث یاد شده سربریده شده و برخی دیگر از امعا و احشا تهی شده بودند. شمال برزیل، جایی که زندان‌هایش معمولا دستخوش شورش و درگیری باند‌های تبهکار می‌شود منطقه‌ای استراتژیک برای حمل و قاچاق کوکائین است که منشا تولید آن معمولا کشورهای همجوار از جمله کلمبیا، ونزوئلا و بولیوی گزارش می‌شود.

به موجب سرشماری انجام شده در سال ۲۰۱۶ ، برزیل با ۷۲۷ هزار زندانی که هر از گاهی زمینه‌ساز وقوع تنش و درگیری‌های خونین در بازداشتگاه‌های این کشور می‌شوند از نظر داشتن زندان‌های پرجمعیت سومین کشور جهان محسوب می‌شود.

زندان‌های این کشور۲۱۰ میلیون نفری با توان پذیرش ۳۶۸ هزار زندانی نزدیک به دوبرابر ظرفیت تعیین شده افراد محبوس را در خود جای داده است.

بحران در زندان‌های برزیل به وقایع یاد شده محدود نمی‌شود و سبقه‌ای طولانی دارد. تنش در بازداشتگاه‌های این کشور در حالی رو به گسترش است که دولت راست افراطی تحت هدایت رئیس‌جمهور ژائیر بولسونارو بدون ارائه طرحی برای بازنگری در سازماندهی و ساخت زندان‌های جدید بارها وعده داده است که به شدت با جرم و جنایت مبارزه می‌کند.