سیدمحمد میرزامحمدزاده

گاردین گزارش می‌دهد که پال منافورت، رئیس ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ در سال 2016، با جولیان آسانژ، بنیان‌گذار سایت افشای اسناد ویکی‌لیکس، در داخل سفارت اکوادور در لندن، مذاکرات محرمانه داشته و این دیدارها زمانی انجام شده است که قرار بود منافورت به ستاد ترامپ بپیوندد.

منابع آگاه به گاردین گفته‌اند که منافورت در سال‌های 2013، 2015 و بهار 2016 با آسانژ دیدار داشته که آخرین بار زمانی بوده است که او به کلیدی‌ترین مهره برای فرستادن ترامپ به کاخ سفید، بدل شده بود.

البته منافورت در بیانیه‌ای که در همین رابطه صادر کرده است، گفت: من هیچ‌وقت با جولیان آسانژ یا افراد مرتبط با وی دیداری نداشته‌ام. من هیچ‌وقت با افرادی که به ویکی‌لیکس متصل بوده‌اند، چه مستقیم و چه غیرمستقیم، ارتباط نداشته‌ام. من هیچ‌وقت به آسانژ یا ویکی‌لیکس در رابطه با هیچ موضوعی دسترسی نداشته‌ام.

مشخص نیست که چرا منافورت با آسانژ ملاقات کرده است و در مورد چه چیزی صحبت کرده‌اند. ولی به احتمال بسیار، دیدار آشکار آخر توجه مولر، بازرس ویژه تحقیقات دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در همکاری با ستاد انتخاباتی ترامپ، را جلب کند و مورد بررسی دقیق قرار گیرد.

یک مقام مطلع قابل اعتماد به گاردین گفته است که منافورت حوالی ماه مارس سال 2016 میلادی (اسفند - فروردین 94) به دیدار آسانژ رفته است. چند ماه بعد، ویکی‌لیکس مجموعه‌ای از ایمیل‌های حزب دموکرات را که از سوی افسران اطلاعاتی روسیه دزدیده شده بود را افشا کرد. البته منافورت 69 ساله هرگونه ادعای مشارکت در نفوذ را نیز رد می‌کند و گفت 100 درصد غلط است. وکیل وی اما در تماس گاردین از پاسخ به سوالات در ارتباط با این دیدار امتناع کرد.

ویکی‌لیکس هم در رشته توئیت‌هایی دیدار آسانژ و منافورت را تکذیب کرد و آسانژ این ماجرا را یک شوخی خواند.

منافورت در سال جاری به زندان افتاد و قرار بود در جریان تحقیقات مولر کمال همکاری را داشته باشد. اما روز دوشنبه (پنجم آذر ماه) مولر عنوان کرد که با وجود توافق برای همکاری و امضای پیمان اعتراف حدود دو ماه پیش، منافورت به کرات به پلیس فدرال (FBI) دروغ گفته است. بر اساس حکم دادگاه، منافورت در موضوعات مختلف متهم به جرایم و دروغ‌گویی است.

به گفته تیم دفاعی وی، منافورت مطمئن است آنچه که به مولر گفته حقیقت دارد و وی از پیمان اعتراف تعدی نکرده است. 

بر اساس اظهارات دو منبع آگاه اولین دیدار منافورت با آسانژ در سفارت اکوادور دقیقاً بعد از پناهندگی آسانژ صورت گرفته است.

یک سند دیگر که از سوی سرویس اطلاعاتی اکوادور نوشته شده و در اختیار گاردین قرار گرفته است، نشان می‌دهد که پال منافورت، یکی از مهمانان این سفارت‌خانه بوده است. 

به گفته منابع آگاه، منافورت در سال 2015 دوباره به سفارت می‌رود. و در بهار سال 2016 به تنهایی وارد سفارت می‌شود، درست حوالی زمانی که ترامپ او را مدیر ستاد خود می‌کند. به احتمال بسیار این دیدار در ماه مارس (فروردین 95) صورت گرفته است. یکی از منابع با بیان اینکه دیدار سال 2016 منافورت با آسانژ حدود 40 دقیقه طول کشیده است، افزود: وقتی فرد آمریکایی از سفارت خارج می‌شد لباس معمولی، به رنگ خاکی و ژاکت کش‌باف پشمی و یک پیراهن روشن پوشیده بود.

کسانی که به سفارت مراجعه می‌کنند به طور معمول باید نام خود را در لیست محافظان امنیتی ثبت کنند و پاسپورت خود را نشان دهند. اما به گفته منابع اکوادوری، منافورت هیچ‌جا ثبت نام نکرده است.

گفته شده است که کارمندان سفارت بعد‌ها متوجه اهمیت دیدار منافورت و نقش سیاسی وی در انتخاب ترامپ شده‌‌اند.

افشای این دیدار‌ها می‌تواند ابعاد جدیدی از حوادث تابستان بعد از آن  را آشکار کند، زمانی که ویکی‌لیکس اقدام به انتشار ده‌ها ایمیل از هزاران ایمیل هک شده از سوی سرویس اطلاعاتی ارتش روسیه کرد. هیلاری کلینتون مدعی است که این مجموعه هک‌ها در شکست وی در رقابت‌های انتخاباتی دخیل بوده است.

همچنین ارتباط پیشین گزارش نشده منافورت، آسانژ نیز به احتمال بسیار در توجه مولر قرار گیرد، که در حال تحقیق در مورد ارتباط محتمل بین ویکی‌لیکس و دستیاران ترامپ از جمله راجر استون، لابی‌گر سیاسی و دونالد ترامپ‌جی‌آر، پسر رئیس‌جمهور آمریکا است.

سوال کلیدی این ماجرا، در مورد زمانی است که ستاد انتخاباتی ترامپ از عملیات هک کردن کرملین مطلع شده است و اینکه آیا ستاد برای انجام آن روسیه را ترغیب کرده است یا خیر موضوعی که ترامپ همواره آن را رد کرده است.

اوایل سال جاری میلادی مولر به 12 افسر اطلاعاتی GRU روسیه اشاره کرد که این عملیات هک را که در ماه مارس 2016 (بهار 95) آغاز شده بود، هدایت کردند.

در ماه ژوئن، (خرداد - تیر) همان سال، ویکی‌لیکس برای درخواست ایمیل‌های هک شده به GRU ایمیل زد که موفق به این کار نشد. اما جاسوسان ولادیمیر پوتین اواسط ماه ژوئیه (تیر - مرداد) اقدام به ارسال این اسناد به صورت رمزنگاری شده از طریق ایمیل کردند. منافورت پیش‌تر در مورد مسائل اوکراین با آسانژ دیدار داشته و همواره در مسیر سفر به اوکراین به آسانژ نیز سر می‌زده است.

به گفته یک مقام آشنا با ویکی‌لیکس، آسانژ به احتمال بسیار به دنبال تخریب دموکرات‌ها بوده است چرا که فکر می‌کرده دولت ترامپ استرداد او را دنبال نکند. یک مقام اسبق MI6 انگلیس در این رابطه با اشاره به ایمیل‌های منتشر شده، نوشته که عملیات هک با آگاهی کامل ترامپ انجام شده است چرا که هم ترامپ و هم روس‌ها نفعشان در شکست کلینتون بود. ترامپ زمانی که ایمیل‌ها منتشر شد، در کمپین انتخاباتی خود فریاد زد: من عاشق ویکی‌لیکس هستم.

گفتنی است که بعد از انتخاب ترامپ، کاخ سفید پیام‌هایی با آسانژ رد و بدل کرده است، از جمله امکان انعقاد پیمانی بین آسانژ و وزارت دادگستری که او را از افتادن به زندان آمریکا تبرعه کنند. گفته می‌شود منافورت دیدارهایی هم با لنین مورئنو رئیس‌جمهور اکوادور داشته، اما به گفته یک مقام آگاه، بر خلاف انتظار او در این دیدارها خواستار سخت‌گیری به آسانژ شده است البته او این کار را با احتیاط انجام می‌داد.