در حالی‌که برخی اخبار حاکی از آن بود که جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید با هدف جلب حمایت ژاپن برای تشکیل ائتلاف نظامی دریایی در تنگه هرمز به توکیو سفر کرده، سخنگوی ارشد دولت ژاپن روز سه شنبه (یکم مرداد ماه) تصریح کرد که هیچ تغییری در موضع پیشین این کشور به‌وجود نیامده است؛ و بنابراین توکیو اعزام نیرو برای پیوستن به ائتلاف‌دریایی آمریکا را بررسی نمی‌کند.

بنا به گزارش خبرگزاری رویترز، یوشیهیده سوگا سخنگوی دولت ژاپن، در پاسخ به سؤال خبرنگاران که آیا موضعی که پیش از این توسط تاکشی ایوایا مطرح شده بود، تغییر کرده گفت:‌ همان‌طور است که وزیر ایوایا گفته است.

روز دوشنبه (31 تیر ماه) خبرگزاری کیودو ژاپن گزارش کرد که مشاور امنیت ملی کاخ سفید، نشست‌هایی را با مقامات ارشد ژاپن برگزار کرد.

در این نشست‌ها در خصوص طرح واشنگتن برای تشکیل یک ائتلاف چندملیتی برای محافظت از امنیت عبور و‌ مرور کشتی‌ها در تنگه هرمز گفت‌وگوهایی انجام شد.

اواخر تیرماه، وزیر دفاع ژاپن تصریح کرده بود که توکیو هیچ طرحی برای اعزام نیروهای ژاپنی به غرب‌آسیا برای پیوستن به ائتلاف نظامی پیشنهادی آمریکا در راستای تضمین امنیت کشتیرانی در تنگه هرمز ندارد.