پلیس نیجریه شش تن از شیعیان این کشور را به قتل رساند

خبرگزاری فرانسه گزارش داد که پلیس نیجریه در جریان حمله به معترضان به وضعیت نامناسب ابراهیم زکزاکی رهبر شیعیان این کشور در زندان، شش تن از آن‌ها را کشته است .

خبرگزاری فرانسه روز سه‌شنبه (یکم مرداد ماه) نوشت: دست‌کم شش تن از شیعیان نیجریه در درگیری با پلیس نیجریه در ابوجا پایتخت این کشور جان خود را از دست دادند. پلیس در جریان حمله به معترضان از گلوله‌های جنگی و گاز اشک‌آور استفاده کرده است. این حادثه آخرین خشونت مرگ‌بار دولت نیجریه در واکنش به اعتراضات شیعیان نیجریه به بازداشت شیخ زکزاکی رهبر مذهبی شیعیان این کشور است. به نوشته خبرگزاری فرانسه، صدها معترض جنبش اسلامی نیجریه در جریان راهپیمایی‌ها در این کشور خواهان آزادی زکزاکی شدند که از دسامبر (آذر ماه) ۲۰۱۵ توسط نیروهای دولت نیجریه بازداشت شده است. خبرگزاری فرانسه، آمار کشته‌شدگان اعتراضات اخیر شیعیان در نیجریه را شش تن گزارش داد؛ اما جنبش اسلامی این کشور این تعداد را ۱۱ نفر اعلام کرده است. عفو بین‌ الملل در واکنش به حوادث اخیر در نیجریه، اقدام پلیس این کشور در برخورد خشونت‌آمیز با معترضان را با عنوان استفاده بی‌ملاحظه از زور، محکوم کرد.

    

 شلیک‌های هشدار کره جنوبی به جنگنده روسی

وزارت دفاع ملی سئول اعلام کرد که ارتش کره جنوبی روز سه شنبه (یکم مرداد ماه)دو تیر هشدار به سمت هواپیمای نظامی روسیه که ظاهراً وارد حریم هوایی کره‌جنوبی شده بود، شلیک کرد. به گزارش رویترز، آن‌طور که مقامات کره‌جنوبی اعلام کردند؛ ظاهراً یک فروند هواپیمای نظامی چین نیز وارد حریم هوایی کشورشان شده است. مقامات روس و چینی تاکنون بیانیه‌ای در این خصوص صادر نکرده‌اند اما وزارت دفاع کره‌جنوبی اعلام کرد که دولت این کشور اعتراض خود را به مقامات چین و روسیه درباره نقض حریم‌ هوایی خود اعلام می‌دارد. بنا به گفته ارتش کره‌جنوبی، جنگنده روسیه دقایقی بعد مجدداً حریم هوایی کره‌جنوبی بر فراز دوکدو، جزیره‌‌ای که به اشغال کره‌جنوبی درآمده است و ژاپن مدعی مالیکت بر آن است و آن را تاکشیما می‌نامد، در حدود ساعت 09:00 به وقت محلی نقض کرده است. در بیانیه وزارت دفاع کره‌جنوبی آمده است: ارتش کره‌جنوبی، اقدامات تاکتیکی از جمله پرتاب منور و شلیک هشدار را انجام داده است. 

    

ارزیابی کارشناسان از اظهارات ترامپ در دیدار با عمران‌خان؛

وجود طرح‌هایی در آمریکا برای حمله  اتمی به افغانستان 

رئیس‌جمهور آمریکا در دیدار با نخست‌وزیر پاکستان اظهاراتی مطرح کرد که کارشناسان آن را نشانه وجود طرح‌هایی برای حمله اتمی به افغانستان ارزیابی کرده‌اند. دونالد ترامپ شب دوشنبه گفت در دولت او طرح‌هایی وجود دارد که می‌تواند به قیمت گرفتن جان میلیون‌ها نفر، جنگ افغانستان را یک هفته‌ای تمام کند. این اظهارات به عنوان تهدید تلویحی ترامپ برای استفاده از سلاح اتمی و دستکم تدوین چنین طرح‌هایی در دولت آمریکا تفسیر شده است. وی که پیش از دیدار با عمران خان نخست‌وزیر پاکستان صحبت می‌کرد، با بیان اینکه می‌خواهد نیروهای نظامی آمریکا را از افغانستان خارج کند، گفت: اگر ما می‌خواستیم در افغانستان بجنگیم و در آن پیروز شویم، من می‌توانستم ظرف یک هفته در این جنگ پیروز شوم. من فقط نمی‌خواهم ۱۰میلیون نفر آدم بکشم. ترامپ ادامه داد: من طرح‌هایی درباره افغانستان دارم که اگر می‌خواستم در آن جنگ پیروز شوم، افغانستان از صحنه روزگار محو می‌شد. کاملا از بین می‌رفت. واقعا ظرف ۱۰روز، تمام می‌شد. من نمی‌خواهم این کار را انجام دهم. نمی‌خواهم این مسیر را بروم.