سینا سبزیان

پس از آنکه پال منافورت، رئیس پیشین کمپین انتخاباتی ترامپ به بیش از چهار سال زندان محکوم شد، شبکه‌های اجتماعی بر عدم عدالت دستگاه قضا تاختند.

سی‌ان‌ان گزارش کرد، قاضی تی‌اس الیس، روز پنج‌شنبه (شانزدهم اسفند ماه) منافورت را به بیش از 47 ماه زندان به دلیل کلاهبردای از بانک و دولت و عدم پرداخت مالیات میلیون‌ها دلاری که در جریان ارائه مشاوره سیاسی به مقامات اوکراین به‌دست آورده بود، محکوم کرد؛ این در حالی است که دادستان‌های آمریکایی عنوان می‌کنند، وی با توجه به اتهاماتش می‌توانست بین 19 تا 25 سال به زندان افتد.

در دادگاه فدرال هفته آتی او قرار است برای دو اتهام دیگر که اثبات شده‌اند، برای رأی دادگاه، پای میز محاکمه برود؛ مداخله در شواهد و دسیسه اتهاماتی هستند که مربوط به فعالیت‌های غیرقانونی وی در لابی برای اوکراین و پول‌شویی می‌شود. محکومیت در دادگاه آتی می‌تواند به زمان حبس وی که در پرونده روز پنج‌شنبه به آن محکوم شد، بی‌افزاید.

احکام سنگین‌تر برای اتهامات سبک‌تر

کاربران شبکه‌های اجتماعی شامل کارشناسان حقوقی و قانون‌گذاران حکم روز پنج‌شنبه را به انتقاد گرفتند و مثال‌های بسیاری ارائه کردند که در آ‌ن‌ها افراد به دلیل جرائم کمتر به مجازات بیشتر  محکوم شدند. دیگران این پرونده را نشانه تبعیض در برخورد قضایی با جرائم اداری در مقابل خیابانی دانستند.

جان کوپر، رئیس ائتلاف دموکراتیک گفت محکومیت منافورت عدم کفایت وحشتناک سیستم قضایی آمریکا را به رخ می‌کشد. امی کلابوچر، سناتور دموکرات آمریکایی این محکومیت را تبعیض بین جرائم خیابانی و اداری بر‌شمرد. او در توئیتر خود نوشت: نظر من در مورد محکومیت منافورت: جرائم او بیش از یکسال پیش اتفاق افتاده است و با این حال ما هیچ پشیمانی در او نمی‌بینیم. جرائمی که در یک ساختمان اداری صورت می‌گیرد باید همچون جرائمی که در گوشه خیابان رخ می‌دهد، جدی گرفته شوند. قاضی پرونده به دلیل ذکر اینکه منافورت در جرائم بسیار جدی دست داشته است و با این حال زندگی بدون شرمندگی را می‌گذراند و از سوی بسیاری از مردم تحسین می‌شود، مورد انتقادات بسیاری قرار گرفته است. گفتنی است تی اس الیس، قاضی این پرونده در ابتدای جلسه عنوان کرد که جلسه محاکمه منافورت ربطی به ادعای تبانی تیم ترامپ با روسیه در جریان رقابت‌های انتخاباتی سال 2016 ندارد و تمرکز آن بر اتهامات مالیاتی و بانکی وی است. اعضای هیات منصفه دادگاهی در آمریکا، مرداد ماه سال جاری منافورت را در هشت مورد از اتهامات مالیاتی و بانکی مطرح شده علیه وی، او را محکوم شناختند؛ با این حال برای همکاری وی در مورد پرونده اتهامات تبانی دولت ترامپ با روس‌ها، صدور حکم وی به تعویق افتاد. از طرفی برگزاری دادگاه‌هایی برای بررسی پرونده همکاری دولت آمریکا و روسیه در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016، می‌تواند محکومیت و مجازات بیشتری را برای منافورت و سایرین به دنبال داشته باشد.